چاپ کیفرخواست روزنامه نگاران در کیهان

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» سکوت قضایی و همزبانی وزیر ارشاد با امنیتی ها

بازداشت و احضار روزنامه نگاران همچنان ادامه دارد و این در حالی ست که تاکنون هیچ توضیح رسمی از سوی مقامات قضایی درباره علت بازداشت، محل نگهداری و وضعیت این روزنامه نگاران ارائه نشده است. در مقابل رسانه های حکومتی با انتشارمطالبی که بیشتر به کیفرخواست شباهت دارد این روزنامه نگاران را متهم به داشتن ارتباط با “رسانه های معاند خارجی” کرده اند.

روز یکشنبه و تنها یکروز پس از بازداشت سلیمان محمدی، دبیر گروه حوادث روزنامه بهار و میلاد فدایی اصل، دبیر سیاسی خبرگزاری ایلنا، ماموران امنیتی در اقدامی بی سابقه، همزمان به دفاتر روزنامه های اعتماد، بهار، شرق، آرمان و هفته نامه آسمان یورش بردند و جواد دلیری، نسرین تخیری، ساسان آقایی، اکبر منتجبی، پوریا عالمی، پژمان موسوی، امیلی امرایی، مطهره شفیعی و نرگس جودکی درتحریریه روزنامه هایشان بازداشت شدند. منازل آنها مورد بازرسی قرار گرفت و وسایل شخصی آنها از جمله لپ تاب، کتاب ها و دست نوشته هایشان از سوی نیروهای امنیتی ضبط شد.

صبا آذرپیک، همکار سایت بازتاب امروز اما در منزل شخصی اش بازداشت شد. براساس گزارش ها این روزنامه نگار به دلیل عدم ارائه حکم بازداشت از سوی ماموران حاضر به باز شدن در نشده بود و ماموران با شکستن در اقدام به بازداشت وی کردند.

کیوان مهرگان، خبرنگار روزنامه های اصلاح طلب و حسین یاغچی، همکار هفته‌نامه‌ آسمان و ماهنامه‌ تجربه، دو روزنامه نگار دیگری هستند که روز دوشنبه بازداشت شده اند. علیرغم ادعای رسانه های امنیتی مبنی بر آزادی تعدادی از روزنامه نگاران بازداشت شده، تاکنون تنها مطهره شفیعی، دبیر گروه سیاسی روزنامه آرمان آزاد شده است.

علی اصغر شفیعیان، همسر خانم شفیعی درباره آزادی این روزنامه نگار اعلام کرده است که “وضعیت خاص جسمی او توسط مسئولان امر درک شد”. خانم شفیعی به بیماری “ام.اس” مبتلاست.

در حال حاضر 13 روزنامه نگار شاغل در روزنامه های اعتماد، شرق، آرمان، بهار و هفته نامه آسمان در بازداشت به سر می برند. این روزنامه نگاران در بند 209 زندان اوین که بند متعلق به وزارت اطلاعات است و در سلول های انفرادی نگهداری می شوند.

تاکنون هیچ مقام مسئولی به خانواده های این روزنامه نگاران توضیحی درباره علت بازداشت و وضعیت انها ارائه نداده. خود این روزنامه نگاران نیز در تماس کوتاه تلفنی با خانواده هایشان تنها به احوالپرسی پرداخته و گفته اند که حالشان خوب است. آنها درباره اتهامات انتسابی و وضعیت نگهداری شان امکان سخن گفتن نیافته اند.

گزارشگران بدون مرز اما گزارش داده است که دستگیرشدگان از سوی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران به بهانه‌ “بررسی احتمال همکاری آنها با رسانه‌های مستقر در خارج از کشور” بازداشت شده‌اند. براساس اعلام این سازمان، اتهام “همکاری با گروه‌های ضد انقلاب” از سوی مقامات قضایی و امنیتی به روزنامه‌نگاران بازداشت شده، اتهام تازه‌ای نیست و جمهوری اسلامی همواره از این اتهام برای به سکوت وادار کردن روزنامه‌نگاران و روشن‌فکران استفاده کرده است.

همزمان با بازداشت این روزنامه نگاران برای ریحانه طباطبایی، صدرا محقق و احسان مازندانی، روزنامه نگاران روزنامه های بهار، شرق و اعتماد هم حکم بازداشت صادر شده است. در همین حال احضار روزنامه نگاران در تهران و شهرهای دیگر همچنان ادامه دارد و تعدادی دیگر از روزنامه‌نگاران نیز باید در روزهای آینده خود را به شعبه‌های مختلف دادگاه‌های انقلاب و از این میان شعبه ۹ دادسرای فرهنگ و رسانه معرفی کنند.

سازمان گزارشگران بدون مرز گزارش داده است که از ۲۲ دی‌ماه به ویژه در تهران تعدادی از روزنامه‌نگاران از سوی اطلاعات سپاه پاسداران و وزرات اطلاعات، احضار و مورد بازجویی قرار گرفته بودند. در بازجویی‌ها از این روزنامه‌نگاران پرسش‌هایی چون “چه برنامه‌ای در انتخابات آینده دارید، از کدام نامزد‌ها می‌خواهید حمایت کنید؟ و سئوالات متعددی در باره سخنرانی ۱۹ دی ماه رهبر جمهوری اسلامی پرسیده شده بود. آیت الله خامنه‌ای در این سخنرانی هشدار داده بود” آن کسانی که راجع به انتخابات توصیه‌هایی می‌کنند، حواسشان باشد به دشمن کمک نکنند. دائما نگویند انتخابات باید آزاد باشد. از اول انقلاب ۳۴ انتخابات داشتیم. کدامش آزاد نبوده است؟

 

وزیر ارشاد همراه امنیتی ها

همزمان با سکوت دستگاه قضایی و در حالیکه هنوز اتهامات روزنامه نگاران بازداشت شده به طور مشخص و رسمی اعلام نشده و هیچ دادگاهی هم برای رسیدگی به اتهامات آنها تشکیل نشده، وزیر ارشاد دولت محمود احمدی نژاد از آنها به عنوان “مجرم” نام برده و مدعی شده که جرم خبرنگاران بازداشت شده مطبوعاتی نبوده است.

سید محمد حسینی گفته که این روزنامه نگاران با خارج از کشور ارتباط داشته اند.براساس خبری که خبرگزاری امنیتی فارس منتشر کرده او مدعی شده است: “البته چه بسا برخی از افراد ندانسته و ناخواسته در این مسیر قرار گرفتند. بدین معنا که افراد دیگری طراحی کرده‌اند و اینها بدون کسب هیچ اطلاعاتی در مسیر فعالیت قرار گرفته‌اند؛ در حالی که گمان می‌کرده‌اند در حال انجام وظیفه خود در راستای اطلاع‌رسانی به مردم هستند. پس از کسب اخبار برخی افراد این اطلاعات را جمع‌آوری و به رسانه‌های خارج از کشور منتقل می‌کردند و گاهی نیز این افراد از سوی خارج از کشور در راستای ایجاد اختلاف میان مسئولان و غیره و سیاه‌نمایی‌ها خط دهی می‌شدند و ندانسته یا دانسته نقش ستون پنجم دشمن را بازی کرده و می‌خواستند یاس و ناامیدی را در کشور ترویج دهند.”

روزنامه کیهان اما به صدور کیفرخواست برای روزنامه نگاران بازداشت شده برخاسته و آنها را “فعالان رسانه ای نزدیک به مدعیان اصلاحات و جریان فتنه” نامیده. این روزنامه مدعی شده است که یکی از دلایل بازداشت این افراد ارتباط آنان با رسانه های معاند خارجی از جمله بی بی سی است، بازداشت شدگان از طریق روزنامه نگاران فراری با بی بی سی و برخی از سایت های خارجی ضدانقلاب ارتباط داشتند که این ارتباط از چشمان تیزبین نیروهای امنیتی کشور دور نمانده است.

روزنامه کیهان که توسط نماینده ولی فقیه،حسین شریعتمداری اداره می شود خبر داده است که “همکاری با جریان های فمنیستی موسوم به جنبش زنان، ایجاد اختلاف میان اقوام ایرانی، سیاه نمایی، یاس آفرینی، القای بی اعتمادی، حمایت از بازداشتی های جریان فتنه و همکاری با رسانه های خارجی ضدانقلاب چون بی بی سی و رادیو زمانه، از جمله مواردی است که در پرونده اقدامات رسانه ای بازداشت شده ها دیده می شود”.

این ادعاها در حالی ست که این روزنامه اسامی روزنامه نگاران بازداشت شده را نیز به درستی نمیداند و از نسرین تخیری، دبیر گروه اجتماعی روزنامه اعتماد با نام شیرین تخمیری نام برده و همچنین از فردی به نام ساسان محمدی به عنوان یکی از بازداشت شدگان نام برده که مشخص نیست اصلا چنین اسمی وجود خارجی دارد یا نه.