جنبش سبز با اقدامات سیاسی قابل دفع نبود

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» خامنه ای در سیصدمین روز حصر موسوی و کروبی:

در سیصدمین روز حصر دو رهبر جنبش سبز،آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری‌اسلامی بار دیگراعتراضات مردمی را«فتنه»خواند اما در عین حال اذعان کرد جنبش سبزبا “اقدامات سیاسی و امنیتی قابل دفع شدن نبود»،و برخورد با آن« به یک حضور عظیم مردمی نیاز داشت، که چنین هم شد”. اشاره خامنه ای به تظاهرات حکومتی نهم دی بود که اعضای «ستاد بزرگداشت» آن شنوندگان سخنان او بودند.وی همچنین افزود: “این فتنه، صرفا منحصر به حضور عده‌ای افراد در خیابان‌ها نبود، بلکه ناشی از یک بیماری بود.”

این برای چندمین بار است که سیدعلی خامنه‌ای از تعبیرات این‌چنینی برای توصیف وقایع پس از انتخابات استفاده می‌کند. وی همواره اعتراضات پس از انتخابات را ناشی از “فتنه گری دشمن” دانسته و گفته است: “فتنه سال ۸۸ کشور را در برابر میکروب های سیاسی و اجتماعی واکسینه کرد”.

آن زمان جعفر شجونی، از اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، موسوی، خاتمی و کروبی را مصداق “میکروب‌های سیاسی” مورد اشاره رهبر جمهوری اسلامی دانسته بود.

استفاده از این تعبیر در آن زمان مورد اعتراض بسیاری – از جمله موسوی و کروبی – قرار گرفت و در نهایت موجب شد دفتر رهبر جمهوری‌اسلامی، توضیحاتی درباره آن منتشر کند.

در نخستین روزهای پس از انتخابات و در زمان آغاز اعتراضات محمود احمدی‌نژاد نیز مخالفان را “خس و خاشاک” نامیده و گفته بود: “ملت ایران یکپارچه‌است در یک مسابقه فوتبال ۵۰ هزار، ۷۰ هزار تماشاچی می‌روند آن کسی که تیمش باخته عصبانی است و به هر دری می‌زند، در ایران در انتخابات ۴۰ میلیون نفر خودشان بازیگر اصلی و تعیین‌کننده اصلی بودند حالا ۴ تا «خس و خاشاک» در این گوشه‌ها یک کاری می‌کنند. بدانید که این رودخانه زلال ملت جایی برای خودنمایی آنها نخواهد گذاشت”.

رهبر جمهوری اسلامی دیروز همچنین از حضور حامیان خود در دی ماه سال 88، با عنوان “حرکت عظیم و ماندگار مردمی” نام برد که “شبیه حرکت بزرگ ملت در روزهای اول انقلاب” بود.

وی پیش از این همچنین تجمعات اعتراضی مردم در اعتراض به نتایج اعلام شده انتخابات را “کاریکاتوری” از اعتراضات مردم در زمان انقلاب سال 57 و حضور آن‌ها در خیابان دانسته بود.

نهم دی ماه سال 88،چند روز پس از اعتراض مردم در روز عاشورا، که با برخورد سخت حاکمیت روبه‌رو و منجر به کشته شدن برخی از معترضان، از جمله خواهرزاده میرحسین موسوی شد، برخی از حامیان حکومت، تجمعی در تهران ترتیب دادند. رسانه‌های نزدیک به جمهوری اسلامی از تجمع این روز با عنوان “حماسه نهم دی” یاد می‌کنند.

سخنان رهبر جمهوری اسلامی درباره اعتراضات پس از انتخابات در حالی بیان می‌شود که ببیش از سیصد روز از حصر مهدی کروبی و میرحسین موسوی، دو رهبر جنبش سبز می گذرد.

این دو به همراه همسران خود، فاطمه کروبی و زهرا رهنورد، پس از برگزاری راهپیمایی اعتراضی در روز 25 بهمن سال 89 در حمایت از اعتراضات مردم تونس و مصر، توسط نیروهای امنیتی در منازل خود محبوس و ارتباطات آن‌ها با جهان خارج قطع شد.

ماموران امنیتی پیش از 25 بهمن هم چند بار برای حصر مهدی کروبی و میرحسین موسوی تلاش کرده بودند، اما کوشش‌های آنان به نتیجه‌ای نرسیده بود.

موسوی و کروبی در این مدت، در موارد معدودی موفق به دیدار با اعضای خانواده خود شده‌اند اما همچنان از ارتباط با دنیای خارج و استفاده از وسایل ارتباط جمعی محروم ‌اند.

مهدی کروبی آخرین بار هفته گذشته امکان ملاقات با برخی از اعضای خانواده خود را یافت. او در مهرماه گذشته نیزبه طور سرزده به دیدار خانواده اش برده شده بود. فرزند کروبی آن زمان اعلام کرد وی بدون هیچ گونه هماهنگی قبلی و به طور ناگهانی به منزل وی رفته و همراه شش مامور ساعاتی رادر کنار خانواده خود سپری کرده است؛ خانواده کروبی برای برگزاری جشن تولد وی گردهم آمده بودند. این ملاقات، نخستین ملاقات کروبی با خانواده خود پس از هشت ماه بود.

آخرین ملاقات میرحسین موسوی و زهرا رهنورد با اعضای خانواده خود، در روز عید غدیر انجام گرفت. این ملاقات پس از چند ماه بی‌خبری از آنان و با حضور “برادران و خواهران میرحسین” و در منزل “برادر بزرگترشان حاج میرعبدالله موسوی”، زیر نظر نیروهای امنیتی صورت گرفت. موسوی و رهنورد شهریور گذشته، با دختران خود ملاقات داشتند. اعضای خانواده موسوی اعلام کرده‌اند که این دو در “سلامتی کامل روحی و جسمی” به سر می‌برند.

فرزندان موسوی پیش از این اعلام کرده بودند که “ماموران بیشتر از اینکه نمی خواهند اخبار به ایشان برسد نگران هستند که صدای پدر و مادرشان به مردم برسد”.

آن‌ها خبری شدن بخشی از اظهارات موسوی و همچنین برخورد قاطع پدرشان با یک مقام قضایی را که در این ملاقات حضور داشت از دلایل قطع ارتباط او دانسته بودند.

موسوی در آن دیدار، درباره شرایط خود در حصر، گفته بود هر کس مایل است از اوضاع وی باخبر شود، کتاب “گزارش یک آدم‌ربایی” را مطالعه کند.

مهدی کروبی نیز وضعیت مشابهی را تجربه می‌کند. پیش از این همسر وی، فاطمه کروبی٬ با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به آیت‌الله صادق لاریجانی٬ رییس قوه‌قضاییه٬ به تشریح وضعیت مهدی کروبی پرداخته و با اشاره به اینکه “ساواک نیز با مهدی کروبی چنین رفتاری نکرده بود”٬ شرایط حبس کروبی را “دشوار‌تر از سلول انفرادی” دانسته بود.

وی در نامه خود افزوده بود: “آقای کروبی طی ۲۱۰ روز گذشته از حقوق اولیه یک زندانی نظیر حق دسترسی به کتاب، روزنامه، تلفن، ملاقات منظم، هواخوری و … برخوردار نبوده است.”

فاطمه کروبی وضعیت جسمی همسر خود را بر اثر این فشار “در خطر” توصیف کرده و خواستار “معاینه ایشان توسط پزشکان مستقل و مورد اعتماد خانواده” شده بود.

پیش از این سازمان عفو بین الملل با صدور بیانیه ای از بازداشت خودسرانه رهبران جنبش سبز، مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد توسط نهادهای امنیتی انتقاد کرده و خواستار آزادی فوری آنها شده بود.

یک گروه تحقیق در سازمان ملل نیز از مقامات جمهوری اسلامی خواستار توضیح درباره “ناپدید شدن اجباری” مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد شده بود.

فدراسیون بین المللی حقوق بشر نیزدر اسفندماه سال گذشته، یک ماه پس از بازداشت رهبران جنبش سبز بدون هیچگونه اتهام و محاکمه ای، به گروه حقوق سازمان ملل درباره ناپدیدشدگان اجباری شکایت کرده بود.