صف آرایی لباس شخصی‌ها علیه یکدیگر

نویسنده
نازنین کامدار

» جنگ بیلبورد‌ها در تهران

با نزدیک شدن به میتینگ انتخاباتی دولتی ها در ورزشگاه آزادی که قرار است روز پنجشنبه و به بهانه “تقدیر از خادمان تسهیلات سفرهای نوروزی” برگزار شود، و در حالی که در سطح رسانه‌ها مخالفت با برگزاری این مراسم بالا گرفته و حتی زمزمه‌های “برخورد” با آن از کیهان به گوش برسد، در سطح شهر نیز تحرکاتی برای کنترل یا ممانعت از برگزاری آن در جریان است.

پنجشنبه گذشته بیلبوردهایی با عنوان “مراسم تقدیر از خادمان تسهیلات سفرهای کشوری” در اتوبان و خیابان‌های اصلی تهران نصب شد که در آنها “وعده دیدار در روز ۲۹ فروردین در ورزشگاه ۱۰۰ هزار نفری آزادی” داده شده بود.

نصب این بیلبورد‌ها مصادف بود با ترافیک سنگین صف اتوبوس‌ها و مینی بوس‌هایی که در اتوبان کرج به سمت ورزشگاه آزادی می‌رفتند و بنا به گفته شاهدان عینی، عکس‌هایی از اسفندیار رحیم مشایی، محمود احمدی‌نژاد و پرچم‌های کوچک ایران را با خود حمل می‌کردند.

به فاصله چند ساعت پس از نصب بیلبوردهای این مراسم انتخاباتی دولتی، بنرهایی در سطح شهر نصب شد که از “تجمع بزرگ فاطمیون در میدان ۷ تیر” در روز ۲۵ فروردین خبر می‌داد. این بنرهای تبلیغاتی با امضای “هیات بزرگ عماریون” و “هیات‌های مذهبی تهران” نصب شده است.

پس از نصب بیلبوردهای هر دو گروه و اعلام برپایی دو تجمع در ۲۵ و ۲۹ فرودین، شاهدان عینی از نصب داربست‌هایی برای تغییر متن بیلبوردهای همایش انتخاباتی دولت خبر دادند.

به گزارش خبرنگار روز در تهران “ماموران شهرداری ظهر روز جمعه، با نصب دابرست بر پای بیلبوردهای همایش دولت، بر بالای آن شعار«لبیک یا خامنه‌ای » رااضافه و آرم و لوگوی بیش از ده نهاد دولتی از جمله نیروی انتظامی را به پایین آن افزودند”.

گفته می‌شود، در فاصله نصب بیلبوردهای اولیه تا اصلاح آن‌ها و اضافه کردن شعار “لبیک یا خامنه‌ای”، چند بیلبورد از سوی افراد نا‌شناس مورد اصابت گلوله‌های رنگی و نارنجک‌های دستی قرار گرفته است.

همزمان با این تغییرات در بیلبورد‌ها و اعلام تجمع فاطمیون در میدان هفت تیر، تحرکات عمده‌ای از جمله تردد متعدد گروه‌های موتورسواری که در پارچه نوشته‌هایی شعار “لبیک یا خامنه‌ای” را حمل می‌کنند نیز دیده می‌شود.

در همین راستا مسجد الجواد در میدان هفت تیر تهران که از زمان حوادث کوی دانشگاه به عنوان یکی از اصلیترین مراکز تجمع و تجهیز لباس شخصی‌ها شناخته می‌شود، با رفت و آمد‌های زیادی همراه شده است و نیروهای لباس شخصی مدام بین مسجد الجواد و ورزشگاه شیرودی در رفت و آمدند.

تجمع لباس شخصی‌های مخالف دولت با عنوان “تجمع فاطمیون”، روز گذشته با حضور این نیرو‌ها و نوحه خوانی برخی از مداحانی که دولت از آن‌ها به دلیل توهین به مشایی شکایت کرده برگزار شد.

پیش از برگزاری این مراسم، سایت صراط که به اصولگرایان مخالف احمدی‌نژاد گرایش دارد، در خبری نوشته بود: “شنیده شد در جلسه‌ای که اعضای جریان دولت برائ برپایی این جشن برگزار کردند بعضی اعضا مهم‌ترین مشکل در اجرای این جشن را چگونگی تدارک و جمع‌آوری ۱۰۰ هزار نفر ذکر کردند. برخی دیگر نیز با اشاره به همزمانی ۲۹ فروردین با ایام فاطمیه گفته‌اند برگزاری این جشن به ضرر ما خواهد بود و احتمال بروز برخی درگیری‌ها وجود دارد”.

به گزارش خبرنگار روز درتهران، در تجمع روز گذشته در میدان هفت تیر که با مداحی سعید حدادیان و حسین سازور همراه بود، گروه‌های لباس شخصی مخالف دولت حضور پررنگی داشته‌ و شعار “لبیک یا خامنه‌ای”و “وای اگر سید علی حکم جهادم دهد” سر داده‌اند.علاوه بر این به صورت جسته و گریخته شعارهایی هم بر علیه “جریان انحرافی” سر داده شده است.

سایت جهان نیوز هم از “دل نوشته جوانان مشتاق ولایت که در تجمع فاطمیون دست به دست می‌چرخید” خبر داده و به نقل از این “دلنوشته” آورده است: “روزگاری وقتی پیمان شکنانِ روسیاه آمدند به محاصره خانه زعیمِ امت، هیچ کس نبود تا به یاری‌اش بشتابد. خانه را آتش زدند، زعیم را به بند کشیدند و بانوی خانه را مضروب کردند. از آن روز سیاه، سالیان سال گذشته است. اما امروز، مردی از تبارِ‌‌ همان خانه، به نیابتِ زعیم امت، رو در روی زمره‌‌ همان پیمان شکنان روسیاه ایستاده است اما نه تنها و بی‌کس. امروز زیر بیرقِ مکتب زعیم و نوابش، کرور کرور سرباز و فدایی صف کشیده‌اند. زن و مرد مهیای رزم و دفاعند و اجازه نخواهند داد آن روز سیاه تکرار شود”.

در مقابل، آنطورکه رجانیوز خبر داده، دولت هم خود را برای رویارویی در مراسم ۲۹ فروردین آماده و بسیاری از ارگان‌ها را ملزم به فرستادن پرسنل خود به آن کرده است.

در همین راستا رجانیوز حتی مکانیزم جمع آوری هوادار برای تجمعات حکومتی را هم شرح داده است : “برای پر کردن ورزشگاه بزرگ آزادی، برای تمام استان‌ها و سازمان‌ها سهمیه مشخص شده است تا با حضور پرسنل و مرتبطین خود استادیوم آزادی را پر کنند که از جمله می‌توان به سهمیه‌های اختصاصی زیر اشاره کرد: هلال احمر: ۳۰ هزار نفر، سازمان میراث فرهنگی: ۲۰ هزار نفر، سازمان حمل و نقل و راهداری: ۱۰ هزار نفر، وزارت کشور (فرمانداران، بخشداران، شهرداران و…): ۱۰ هزار نفر، آموزش و پرورش (دانش آموزان و کادر استانهای تهران، البرز، قزوین، قم و…): ۱۰ هزار نفر، بخش خصوصی و گردشگری: ۱۰ هزار نفر و… پرسنل سازمان میراث فرهنگی هم برای حضور در مراسم به همراه خانواده‌های خود (حداکثر تا ۱۰ نفر) توجیه و مقرر شده است که ظرف تا تاریخ ۲۴/۱/۹۲ لیست نفرات خود را برای دریافت کارت ارائه کنند. تا کنون حدود ۲۵۰ هزار قطعه کارت دعوت چاپ و آماده توزیع شده است که پیش بینی می‌شود مدعوین بیش از ۱۲۰ هزار نفر باشند. شنیده شده است برخی از مدعوین مراسم روز ۲۹ فروردین از نحوه جمع آوری لیست افراد و حضور در مراسم و فیلم و عکس برداری و… ابراز نگرانی کرده و احتمال می‌دهند که پس از سپری شدن این مقطع، در آینده با مشکلات جدی مواجه شوند، بنابراین تمایل چندانی برای حضور در مراسم ندارند”.

تحرکات لباس شخصی‌ها در تهران و شباهت‌های ظاهری آن‌ها با یکدیگر امکان تفکیک آن‌ها بین هواداران دولت و هواداران ولایت را دشوار کرده، اما آنچه مشهودست صف آرایی نیروهای لباس شخصی در برابر یکدیگر است.