محور اصلاح طلبان خاتمی است

نویسنده
مریم کاشانی

» تلاش برای اتحاد در انتخابات

حسین مرعشی، از اعضای حزب کارگزاران سازندگی، در گفتگو با خبرگزاری ایلنا تاکید کرد: “ما (کارگزاران) در قالب اتحاد با اصلاح‌طلبان با محوریت محمد خاتمی در انتخابات حضور پیدا خواهیم کرد. هم‌اکنون هم جلساتی در شورای مشورتی خاتمی در همین راستا در جریان است که به موقع خود سیاست‌های آن اعلام خواهد شد.” او اضافه کرد: “اصلاح‌طلبان هیچ‌گاه نمی‌توانند با اصول‌‌گرایان اتحاد تشکیل دهند.این دو جریان باید در عرصه سیاسی کشور با یکدیگر رقابت داشته باشند اما اینکه اصول‌‌گرایان صحنه را برای گروه‌های تندرویی مثل جبهه پایداری باز گذاشته‌اند قدری خلاف انتظار است.” مرعشی همچنین درباره ضرورتهای این دو جریان سیاسی رقیب در عرصه سیاسی ایران گفت: “آنها نباید فکر کنند که نظام تنها متکی به آنهاست و اگر آنها نباشند نظام منحرف است. همانطور که ما هم نباید تصور کنیم اگر ما نباشیم یعنی مردم هم نیستند.این دیدگاه در هر دو جریان باید مورد تجدیدنظر قرار گیرد. جناح اصول‌‌گرا و اصلاح‌طلب دو جناح اصلی سیاسی کشور از زمان استقرار خط امام در ایران هستند و هر دو باید سراغ جذب مردم بروند و یک رقابت را میان خود شکل دهند. نه جریان اصول‌‌گرا مجسمه اسلام است و نه ما در جریان اصلاحات مظهر مردم هستیم هر دو جریان باید بدانیم که جزیی از نظام سیاسی ایران هستیم و باید در رقابت با هم اوضاع کشور را بهبود بخشیم.”

همچنین حسن رسولی، عضو هیات مدیره بنیاد باران نزدیک به محمد خاتمی نیز درباره برنامه اصلاح طلبان در انتخابات آینده اعلام کرد: “تا آنجایی که من اطلاع دارم آقای خاتمی رهبرجریان اصلاحات، شخصیت‌های تراز اولی همچون آقای عارف با همراهی شخصیت‌هایی مانند آقای هاشمی و احزاب واقع در حوزه اصلاح طلبی با بکارگیری تجربه موفقیت آمیز ریاست جمهوری سال ۹۲ بنا دارند با حداکثر وفاق، وحدت و همگرایی همه جانبه به صورت حزبی، جبهه‌ای و دور از هرگونه تفرقه به وظیفه خویش به گونه‌ای عمل کنند که شاهد خلق حماسه سیاسی دیگری باشیم.”

او تاکید کرد: “موضوع کاندیداگزینی جریان اصلاحات برای انتخابات مجلس مستلزم رصد هوشمندانه در همه مراحل است و باید توجه کرد مسئله نهایی کردن لیست کاندیداها در حوزه‌های انتخاباتی مجلس، پس از رسیدگی به صلاحیت‌های قانونی داوطلبان در سراسر کشور انجام می‌شود.”

اصلاح طلبان اکنون مدتی است که فعال تر شده اند. آنان تلاش می کنند تا با رفع برخی اتهاماتی که هواداران آیت الله خامنه ای به آنها وارد می کنند، زمینه ورود جدی در انتخابات مجلس شورا و مجلس خبرگان آینده را فراهم کنند.

چندی پیش محمدرضا عارف طی سخنانی صریحا اعلام کرد: “یکی از آفت‌های فعالیت‌های سیاسی عدم برنامه‌ریزی است در مقاطعی اصلاح طلبان به‌خاطر عدم برنامه ریزی صحیح و مشخص با مشکل روبرو شدند به همین دلیل ما بعد از انتخابات خرداد ۹۲ برای انتخابات مجلس آینده در حال برنامه ریزی هستیم و به‌صورت شفاف هم فعالیت‌های‌مان را به اطلاع افکار عمومی می‌رسانیم.” او تاکید داشت: “اصلاح‌طلبان باید در انتخابات مجلس بگونه‌ای عمل کنند که برخی اتفاقات صورت گرفته در انتخابات شورای شهر تهران تکرار نشود.”

فعال شدن اصلاح طلبان برای انتخابات آینده نگرانی رقیبان سیاسی آنها را در پی داشته است. انتخابات دهمین مجلس شورا و پنجمین دوره مجلس خبرگان در اسفند ماه سال ۱۳۹۴ برگزار خواهد شد و با اینکه بیش از یکسال به برگزاری این انتخابات باقی مانده است، صحنه سیاسی ایران تحت تاثیر آن قرار گرفته است.

نگرانی از فعال شدن اصلاح طلبان در صحنه سیاسی حتی پیش از انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری هم وجود داشت. دی ماه سال ۱۳۹۱ سرتیپ پاسدار سیدمسعود جزایری معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح خطر اصلی در انتخابات ریاست جمهوری را “اصلاح‌طلبان فتنه‌گر” دانسته و گفته بود: “حضور این اشخاص در صحنه‌های بالای مدیریتی برای کشور و نظام مضر است و بخصوص نیروهای اصولگرا باید شناخت کافی از این بازیگران سیاسی پیدا کنند.”

با شکست راستگرایان در انتخابات ریاست جمهوری، نگرانی از این خطر افزایش یافت. دی ماه سال گذشته، محمدرضا باهنر، نماینده مجلس و رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در سخنانی گفته بود: “خطر تغییر جریان در مجلس آینده وجود دارد.یخ های اصلاح طلبان با آمدن دولت جدید، در حال آب شدن است. برخی فتنه گران می خواهند فتنه جدیدی را به وجود آورند به همین دلیل هیچگاه نباید فتنه ۸۸ و ۹ دی را فراموش کرد.”

در همان روزها آیت الله جنتی نیز گفته بود: “بعضی‌ها برای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی طراحی می‌کنند و نقشه می‌کشند، باید مراقب بود که به اهداف شوم خود نرسند و شورای نگهبان با اقتدار در چارچوب قانون به وظایف خود عمل می‌کند.” چندی بعد دبیر شورای نگهبان در همایش مسئولان نظارتی شورای نگهبان صریحا گفت: “امروز عده‌ای که سنگر اول را فتح کرده‌اند در پی تصرف مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی هستند. آنها مقاصد فاسد خود را از این طریق دنبال می‌کنند.” او اضافه کرد: “این افراد نقشه‌های خطرناک می‌کشند و الان می‌خواهند مجلس خبرگان رهبری را تصرف کنند زیرا تنها نهادی است که می‌تواند درباره رهبری تصمیم بگیرد. این مجموعه می‌تواند قدرت رهبری را هم محدود کند و امروز اینان قصدشان از در اختیار گرفتن این مجلس همین است.”

چند روز پیش سیدمحمد خاتمی در دیدار با گروهی از دانشجویان درباره انتخابات آینده گفته بود: “آنچه ما همیشه خواسته ایم، انتخابات آزاد بوده است؛ چه آزادی قبل از انتخابات، چه در جریان انتخابات و بخصوص اینکه تصمیمی خارج از ضوابط برای مردم گرفته نشود و گرایش های مختلف بتوانند آزادانه در انتخابات شرکت کنند و نتیجه هر چه باشد باید مورد قبول قرار گیرد. این خواست جمهوری اسلامی و مردم است.” او اضافه کرده بود: “اگر مردم در جریان انتخابات ببینند هیچ کس متناسب با گرایش های آنها در صحنه نمانده است، این رای اصلا ابراز نمی شود بنابراین باید بگذاریم مردم با همه گرایش ها بتوانند رایشان را ابراز کنند و این رای خوانده شود و لازم است این تعبیر مهم به شکلی درست اجرایی شود؛ یعنی مردم صاحب رای هستند و این رای، حق الناس است و باید نگهداری شود.”

یکی از سایتهای منتقد اصلاح طلبان در پاسخ به اظهارات خاتمی طی یادداشتی با عنوان “باز هم خاتمی و باز هم انتخابات آزاد به سبک ۸۸” نوشت: “اگر خوب دقیق شویم بیشترین تکیه کلام آقای خاتمی و جریان تندروی اصلاح طلب در این چند سال که توسط رسانه های بیگانه و دشمنان نیز به وفور مطرح و تکرار می شود تکرار دو واژه است؛«آزادی» و «انتخابات». حال که انتخابات آتی مجلس را پیشرو داریم جناح تندروی اصلاح طلب در سالی که به نام فرهنگ نام-گذاری شده است از سَرِ بیکاری پیش دستی کرده است وطبق معمول تمام توان خود را فقط و فقط روی مسائل سیاسی گذاشته است.” نویسنده اضافه کرده بود: “آیا آزادی مطابق میل شما همان آزادی ۸۸ است که اگر مطابق میل شما به انجام نرسید بریزید در خیابان و به مقدسات و شعائر انقلاب و اسلام توهین کنید و هزینه های بسیار برای نظام ایجاد کنید و در حقیقت به جنگ و مقابله با نظام برخیزید؟”