کارتر از عملکرد خود در مورد گروگانگیری دفاع کرد

نویسنده

» گزارشی از شیکاگو سان تایمز

جیمی کارتر، رئیس جمهور پیشین آمریکا، روز دوشنیه گفت که مشاورانش در جریان بحران گروگان ها که 30 سال از آن می گذرد، به او فشار آورده بودند تا به ایران حمله کند، اما او مقاومت می کند زیرا بیم داشت بیش از 20 هزار ایرانی کشته شوند.

شبه نظامیان اسلامی روز چهارم نوامبر سال 1979 به سفارت آمریکا در ایران حمله می کنند و آنجا  را اشغال می کنند. پنجاه و دو آمریکایی به مدت 444 روز گروگان بودند.

کارتر خاطرنشان کرد، شکست او در بازگرداندن گروگان ها-که این شامل عملیات نجات عجولانه ای بود که منجر به مرگ هشت سرباز آمریکایی شد- باعث شد تا در انتخابات 1980 مغلوب رونالد ریگان بشود. گروگان ها 20 ژانویه سال 1981 چند دقیقه بعد از اینکه ریگان بعنوان رئیس جمهور جدید قسم خورد، آزاد شدند.

کارتر در شهر چیانگ مای تایلند به خبرنگاران گفت:« من در این باره تردیدی ندارم که این مسئله عامل اصلی در شکست انتخاباتی من بود. البته اگر من گروگان‌ها را نجات می‌دادم و اگر آنها اصلاً به گروگان گرفته نمی شدند، من دوباره به عنوان رییس جمهور انتخاب می‌شدم».

کارتر گفت یکی از پیشنهادات حمله به ایران بود اما او تصمیم گرفت تا برای جلوگیری از خونریزی و سالم بازگرداندن گروگان ها به خانه، به مذاکره ادامه بدهد.

کارتر گفت:« مشاوران اصلی من بر حمله به ایران تاکید می کردند. من می ‌توانستم با سلاح‌هایی که در اختیار داشتم ایران را ویران کنم. اما احساس می‌کردم که ممکن است در این ماجرا گروگان‌ها هم کشته شوند و من نمی خواستم، بیست هزار ایرانی را بکشم. برای همین به ایران حمله نکردم».

با این حال جیمی کارتر با دفاع از سیاست خود در این باره اظهار داشت، بر خلاف نظر مشاورانش که خواستار حمله به ایران بودند، وی به این دلیل که در جریان چنین حمله‌ای ممکن بود هزاران نفر کشته شوند، از انجام آن خودداری کرده است».

کارتر و همسرش روزالین در کنار سه هزار داوطلب از 25 کشور برای کمک به ساختن خانه در کرانه رودخانه مکنگ در تایلند، ویتنام، چین، کامبوج و لائوس به تایلند سفر کرده است.

منبع: شیکاگو سان تایمز 16 نوامبر