جذب نیروهای دانشگاهی توسط بسیج

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» برنامه ریزی برای کارشناسان

سپاه پاسداران که خود دارای دانشگاه ها و مراکز آموزشی مختلفی است و فرماندهان آن مدعی اند در عرصه های مختلف نیروی متخصص تربیت می کنند، با انتشار آگهی های مختلف در صدد جذب نیروی تمام وقت و کادر ثابت در میان فارغ التحصیلان دانشگاه های کشورست.

در این ارتباط از دوماه پیش وبسایت های وابسته به سپاه و بسیج در آگهی های مختلف خواستار جذب نیروهای جدید در رشته هایی نظیر خدمات مسافرتی و گردشگری، روزنامه نگاری، علوم کامپیوتر،مدیریت بازرگانی، مهندسی کشاورزی، علوم سیاسی، مهندسی فناوری اطلاعات، روانشناسی، مهندسی نفت، مدیریت اطلاعاتی، علوم پایه نظامی، مدیریت علوم دفاعی و.. شده اند.

در تبلیغات مربوط به جذب این نیروها در بخش شرایط علاوه بر “التزام عملی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اعتقاد به ولایت فقیه، تابعیت جمهوری اسلامی ایران،عدم سابقه عضویت یا وابستگی به احزاب و گروههای سیاسی” بر “اعلام آمادگی داوطلب برای انجام ماموریت های محوله از سوی سپاه و داشتن سلامت و توانائی جسمی و روانی متناسب با خدمت مورد نظر” نیز تاکید شده است.

تلاش این نهاد نظامی برای جذب نیروهای دانشگاهی در حالی است که از سال ۱۳۸۹ برخی مقامات و فرماندهان ارشد سپاه به صراحت بر برنامه ریزی در عرصه های آموزشی تاکید کرده اند. بنا بر اعلام آنها، جذب نیرو از فضای آموزشی کشور، هم برای آموزش سایر نیروهای بسیج و هم برای انجام ماموریت های مختلف در این نهاد نظامی برنامه ریزی شده است.

از جمله سرتیپ پاسدار محمدرضا نقدی طی اظهاراتی در این ارتباط تاکید کرده بود که”هدف بسیج رفتن به سمت جامعه اسلامی، بازار، دانشگاه و مدرسه بر اساس موازین دینی اسلامی است به گونه‌ای که تمام آحاد جامعه را دربر گیرد.”

او با گفتن اینکه “تمام مراحل از قبیل ورود، جذب و انواع عضویت در بسیج تغییر می‌کند و شرایط حضور اقشار مختلف به بسیج نیز متحول می‌شود” خبرداده بود که “مهم‌ترین هدف کوتاه مدت در بسیج، تولید فکر و اندیشه خلاق برای حرکت در بسترهای جدید است، ما برای حرکت در زمینه‌های جدید نیازمند حمایت و نظرات و انتقال نیازهای جامعه از طریق مردم هستیم.”

وی همچنین تاکید کرده بود: “خلاء ما در سازمان نداشتن آموزش برای فرماندهان حوزه، پایگاه‌ها و کانون‌ها است و ما در سال ۸۹ پیش بینی کردیم که تمام فرماندهان حوزه‌ها و پایگاه‌ها آموزش ببینند و درصدد هستیم که شرط فرماندهی پایگاه گذراندن این آموزش‌ها باشد.”

دو هفته پیش نیز سرهنگ پاسدار احمد ربیعی، از فرماندهان ارشد سپاه تهران گفته بود: “دشمن، پس از تهدید سخت یعنی جنگ تحمیلی، در صدد جنگ نیمه سخت و در کنار آن جنگ نرم نیز بر آمد. تهدید نرمی که دشمن علیه ما داشت پس از انقلاب اسلامی شروع شد و پس از جنگ تحمیلی به اوج خود رسید.تهدید نرم آن ها در زمینه تهاجم فرهنگی، ابتزال فرهنگی، شبیخون فرهنگی و… ادامه یافت و هم زمان با فتنه ۸۸، وارد فاز جدیدی شد و تا حدودی نیز ما را در این زمینه «زمین گیر» کرد و «تعداد قابل توجهی» از جوانان، فکر ها و باورها را از ما گرفت. از این رو باید با این اقدامات مبارزه کنیم.”

وی در این ارتباط به ماموریت های محوله به فرماندهان نهادهایی همچون سپاه و بسیج نیز اشاره وتاکید کرده بود: “یکی از مامویت های ما و اولویت اول ما جذب آحاد مردم است و اولویت دوم، تربیت افراد مومن، ولایی، پرهیزگار، شجاع و ولایتمدار است. این افراد باید در صحنه های تربیتی، معرفتی و بصیرتی وارد شوند. سئوال این جا است که افرادی که در دامان انقلاب و اسلام باشند بهره وری بهتری دارند یا آن هایی که تربیت شده غرب و شرق هستند؟ طبیعتا دسته اول بهره وری بهتری دارند.”

درچند سال اخیر فرماندهان مختلف سپاه و بسیج از وجود چند میلیون نیروی بسیجی در کشور خبرداده و گاه برخی از آنها این رقم را به میلیونها نیروی بسیج نیز رسانده اند.

هفته گذشته سرتیپ پاسدار محمدرضا نقدی جانشین فرمانده کل سپاه در بسیج در این زمینه مدعی شد: “امسال تعداد بسیجیان از مرز ۲۰ میلیون نفر عبور خواهد کرد و اکنون باید خود را آماده تحقق بسیج ده‎ها میلیونی کنیم.”

او در حالی این رقم را اعلام می کرد که پیشتر در ۲۳ آبان ۹۱ گفته بود: “هم اکنون بیش از ۱۷ میلیون نفر نیروی بسیجی در کشور سازماندهی شده و در آستانه تحقق تشکیل بسیج ۲۰ میلیونی هستیم.”

فرمانده کل بسیج البته در ۲۴ مهر ۱۳۹۰ نیز با حضور در مجلس برای رایزنی درباره بودجه مورد نیاز بسیج گفته بود: “با توجه به قانون برنامه پنجم مصوب مجلس مبنی بر افزایش تعداد بسیجیان به ۳۰ میلیون نفر، برنامه‌ریزی در این جهت به سرعت در حال انجام است. امروز بسیج به یک الگوی موفق در سطح جهان تبدیل شده است و ما آماده انتقال تجربیات خود به دیگران هستیم.”

نیروهای بسیج که هرسال بنا بر ادعای فرماندهان تعداد آنها در حال رشد است در چهار حالت بسیج عمومی، بسیج عادی، بسیج فعال و بسیج ویژه توسط این نهاد نظامی جذب و به فعالیت در زمینه های مختلف می پردازند.

از این میان اعضای بسیج عمومی و بسیج عادی مورد حمایت دولت و سپاه قرار می گیرند اما نیروهای بسیجی فعال و همچنین بسیج ویژه بصورت ماهانه از این نهاد نظامی حقوق دریافت می کنند.