اروپا خواستار کمک ایران و روسیه

وال استریت ژورنال
وال استریت ژورنال

» گزارش وال استریت ژورنال از مشکل سوریه

رئیس جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که این اتحادیه سعی خواهد کرد با ایران و روسیه در مورد مساله سوریه همکاری کند. این اظهارات به معنی تغییری در سیاست اتحادیه اروپا در جهت خاتمه دادن به جنگ داخلی در سوریه است.

فدریکا موگرینی، رئیس جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا این اظهارات را هنگامی بیان کرد که وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه حمایت خود را از تلاش های سازمان ملل در رسیدن به توافقی در زمینه «توقف» اقدامات نظامی در سوریه با شروع از لغو محاصره حلب، اعلام کردند.

نگرانی هایی مطرح بود که شاید دخالت های سازمان ملل به تقویت موضع بشار اسد بیانجامد.

جنگ همچنان ادامه دارد و گروه یاغی مرتبط با القاعده، جبهه النصر، اعلام کرده است که دو پایگاه استراتژیک را از رژیم اسد در شمال غرب سوریه به تصرف درآورده است.

اروپا در پی تماس با مسکو و تهران است. تعارض با روسیه بر سر مساله اوکراین، همکاری ها را مخدوش ساخته است و در عین حال مذاکرات هسته ای هم در روابط میان اروپا با ایران اولویت داشته است. ولی خانم موگرینی روز دوشنبه اشاره کرد که مسائل یاد شده مانع همکاری اروپا با این کشورها در مورد سوریه نمی شود.

خانم موگرینی گفت: “اتحادیه اروپا آمادگی دارد که با کلیه بازیگران منطقه ای و بین المللی با نفوذ در سوریه همکاری کند… بخصوص با عربستان سعودی، ایران و روسیه.”

تلاش های بین المللی برای آوردن ایران، به عنوان بزرگترین کشور شیعه منطقه، و همسایگان سنی آن بر سر میز مذاکرات سوریه تا کنون شکست خورده است. ایران خارج از ائتلاف به رهبری آمریکا برای جنگ با دولت اسلامی قرار دارد در حالیکه به اقدامات یک جانبه علیه این گروه در عراق و سوریه ادامه می د هد.

تا کنون واکنش مستقیمی از سوی تهران نسبت به اظهارات خانم موگرینی ابراز نشده است.

ولی خانم موگرینی گفت اتحادیه اروپا خواهان همکاری با روسیه در زمینه تعیین دولتی فراگیرتر در سوریه است. او گفت ایران “یک بازیگر مهم منطقه است و همکاری با آن باید در ورای مذاکرات هسته ای صورت گیرد.”

او گفت: “کاری که می خواهیم انجام دهیم این است که ظرف 3.5 سال آینده به سوریه ای بدون اسد و بدون داعش برسیم.”

این برخورد جدید اروپا خطرات خود را دارد. هر گونه کوششی برای گسترش همکاری ها با ایران می تواند فشار غرب بر تهران را به منظور توقف برنامه تولید سلاح هسته ای آن کشور دچار وقفه یا کاستی کند. ایران هر گونه تلاش برای ساخت سلاح هسته ای را رد می کند.

همکاری با روسیه هم به نوبه خود آزمونی برای دور زدن بشار اسد و یافتن راه حل جدید است. اروپا نیز مانند آمریکا خواهان مبارزه با دولت اسلامی و افراط گرایی در این کشور است. ولی بر خلاف سران واشنگتن، اتحادیه اروپا عملا وارد جنگ با داعش نشده است چرا که بیم آن دارد که با این کار رژیم اسد تقویت شود.

منبع: تلگراف - 15 دسامبر