همه انگشترهای آیت‌الله خامنه‌ای

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» "نگین‌های مخصوص در موقعیت‌های مختلف"

رهبر جمهوری اسلامی هر از چند گاهی انگشترهایی را که به دست می کند تغییر می دهد و این موضوع باعث در گرفتن بحث های زیادی در سایت ها، وبلاگ ها و کاربران حامی او در شبکه های مجازی می شود. آنها می گویند که آیت الله خامنه ای با تسلطی که به روایات دینی دارد، “در موقعیت های مختلف، انگشترهایی با نگین مخصوص” به دست می کند.

آخرین انگشتری که رهبر جمهوری اسلامی به دست کرده، انگشتری به رنگ فیروزه ای است که بر روی پایه نقره ای آن عبارت “یا علی ابن ابی طالب” حک شده است. طرفداران آیت الله خامنه ای عکس این انگشتر را به طور گسترده ای منتشر کرده و مباحث زیادی درباره آن به راه انداخته اند. آنها معمولا از فرصت های اینچنینی استفاده می کنند و ارادت و حمایت مجدد خود نسبت به رهبر جمهوری اسلامی را اعلام می کنند.

یکی از طرفداران آیت الله خامنه ای در زیر عکس انگشتر جدید او که سایت اصولگرای جهان نیوز منتشرش کرده، نوشته است: “قابل توجه دوستان اینکه انگشترهای آقا تماما هدیه دوستداران ایشان از سراسر دنیاست.”

فرد دیگری هم نوشته است: “قربانت بشوم آقا اگر بخدا لب تر کنی جانم را فدا می کنم خیلی عاشقتم ای امام مهربان.”

عصا، عبا و به خصوص چفیه رهبر جمهوری اسلامی همواره مورد توجه طرفداران او قرار داشته است. روایت های زیادی درباره وسایل شخصی و البسه آیت الله خامنه ای در بین حامیانش و رسانه ها وجود دارد که بیشترین آنها متعلق به چفیه او است.

در دیدارهای عمومی رهبر جمهوری اسلامی، معمولا تعداد زیادی از طرفدارانش از او درخواست چفیه می کنند ولی به علت آنکه آیت الله خامنه ای یک چفیه بیشتر بر شانه خود نمی اندازد، یک یا دو نفر از محافظانش ساک های بزرگی پر از چفیه به همراه دارند که دوست داران رهبر را تا جایی که می شود دل آزرده نکنند.

اما انگشترهای رهبر جمهوری اسلامی در فضای ملتهب پس از شکل گیری جنبش اعتراضی به نتیجه انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری مورد توجه رسانه های طرفدار او قرار گرفتند.

سایت ها و رسانه های اصولگرا در آذرماه 1388 با انتشار تصاویری نوشته بودند آیت الله خامنه ای جدیدا انگشتر حدید که بر روی آن عبارت “علی ظافر” حک شده به دست می کند. بر اساس این گزارش، آیت الله خامنه ای پیش از آن انگشتر شرف شمس به دست می کرد.

طرفداران رهبر جمهوری اسلامی می گویند که امام علی امام اول شیعیان در زمان “جنگ و فتنه” انگشتری حدید به دست می کرده و آیت الله خامنه ای هم با الگوگیری از او، دست به اقدامی مشابه زده است.

آیت الله خامنه ای و مسئولان حکومت جمهوری اسلامی، مجموعه اعتراضات و حوادث پس از برگزاری انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری در 22 خرداد 1388 را فتنه نامیدند. میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض به نتیجه آن انتخابات بودند که هواداران آنها تا ماه ها در تهران و برخی از شهرهای دیگر ایران تظاهرات اعتراضی گسترده ای برگزار کردند. این جنبش اعتراضی به جنبش سبز مشهور شد.

این دو هم اکنون بیش از 9 ماه است که در خانه خود زندانی شده اند.

 

“معانی خاص” انگشترها

سایت آخر الزمان که تلاش می کند با نزدیک نشان دادن زمان ظهور امام دوازدهم شیعیان، آیت الله خامنه ای را یکی از یاران او معرفی کند پیش از این در مطلبی نوشته بود که تعویض انگشتر رهبر جمهوری اسلامی می تواند “معانی خاصی” داشته باشد.

این سایت با اشاره به دست کردن انگشتر حدید توسط آیت الله خامنه ای نوشته بود: “باید ببینیم {آیت الله خامنه ای} فقط برای آن روز خاص از آن انگشتر استفاده کرده اند یا حداقل مدتی در دستشان خواهد بود. البته به صورت دائم مانند چفیه شان را خیلی بعید می دانیم استفاده کنند و این به خاطر خواص حدید صینی است که ضیق و تنگی سینه و بی حوصله گی می آورد همانطور که حضرت امیرالمومنین می فرمودند که دوست ندارم حدید را همیشه در دست کنم.”

آخر الزمان در عین حال افزوده بود: “از جمله اثرات حدید صینی نصرت بر اعداء و هیبت و جلالت است که اگر به شیوه خاصی بعضی حروف در زیر و کناره ها و بالای آن حک شود اثر عظیمی در این امور دارد و در روایت است که کسی با صاحب آن مقابله نمیتواند بکند و صاحب چنین انگشتری در هر مخاصمه ای غالب و پیروز است باذن الله. اگر آقا بخواهند مدتی از آن استفاده کنند به معنی آن است که فتنه و یا جنگی در حال شروع است و الاّ که هیچ.”

اکثر فقهای اسلامی، استفاده از جواهراتی مانند طلا را برای مردان حرام اعلام کرده اند اما در عوض معتقدند که استفاده از برخی سنگ های زینتی مانند عقیق، حدید، شرف شمس و… هم دارای ثواب اخروی است و هم به انسان در برخی موارد کمک می کند.

پیش از این یکی از دانشجویان بسیجی روایت دیدار تعدادی از دانشجویان با آیت الله خامنه ای و گرفتن انگشتر او را در وبلاگ خود بیان کرده بود.

او نوشته بود زمانی که نوبت صحبتش فرا رسید، خطاب به رهبر جمهوری اسلامی گفته بود: “بسم الله الرحمن الرحیم. سلام عرض می کنم خدمت حضرت عالی و آرزو می کنم موفقیت های شما بیش از گذشته ادامه یابد. من جزو افرادی بودم که قرار بود در محضر حضرت عالی صحبت و سخنرانی کنیم. اما متاسفانه، البته در یک روند عادلانه، این سعادت نصیب من نشد. من یک درخواست از شما دارم و اون اینه که اگر من رو شایسته بدونید برای دست بوسی خدمت شما مشرف بشم و انگشتری حضرت عالی که همین الان در دستتون هست رو به نشانه یک عهد پایدار در دست داشته باشم.”

به نوشته این دانشجوی بسیجی، پس از موافقت آیت الله خامنه ای “من در پی اجازه ی رهبر می خواهم از میله ها رد شوم. محافظان معمولی مانع می شود. اما محافظ اصلی اجازه می دهد و مرا بالا می برد. روبوسی و دست بوسی با رهبر که تمام می شود قدری در چهره یار خیره می شوم و از لبخند زیبایش در لذت فرو می روم. فرصت به پایان رسیده و می خواهم برگردم بین جمعیت. یک نفر پرده را باز می کند و مرا می برد داخل. آنجا اسمم را می نویسد که انگشتر را آخر جلسه به من بدهد و مرا از طرف دیگر بر می گرداند بین جمعیت اما این دفعه این طرف میله ها! اندکی بعد یک نفر از محافظان می آید و انگشتری هدیه را به من می دهد.”