دانشجویان در نوبت بازجویی نهادهای امنیتی

نویسنده

» گفت و گو با یک فعال دانشگاه گیلان

با بازگشایی دانشگاه ها و شروع اعتراضات دانشجویی، دولت احمدی نژاد تمهیدات گستره ای را برای کنترل دانشگاهها به کار بسته است.

در آخرین نمونه از  این دست، تعدادی از دانشجویان دانشگاه گیلان با احضار به حراست دانشگاه، احکام مختلفی از تعطلیق تحصیلی و جریمه نقدی – تا 30 میلیون ریال – را متحمل شده اند. یکی از این دانشجویان – که مایل به فاش شدن نام خود نبود، در گفت و گو با روز گفت:“از روزهای اولیه بازگشایی دانشگاه موج احضارها به حراست دانشگاه آغاز شد. بهانه این احضارها نیز به اعتراضات به نتیجه انتخابات در ترم گذشته بود. دانشجویان دانشگاه یلان ینز همگام با بقیه مردم، به نتیجه انتخابات اعتراض داشتند و با تجمعات مسالمت‌آمیز اعتراض خود رانشان دادند و امتحانات را تحریم کردند. به همین دلیل اکنون بسیاری از دانشجویان به حراست احضار شدند و با احکام سنگین انضباطی مواجه شده اند.”

وی درباره تعداد دانشجویان احضار شده و احکام صادره گفت:” تا جایی که ما اطلاع داریم، تاکنون به 17 نفر از دانشجویان دانشگاه گیلان به دلیل حضور در اعتراضات دانشجویی پس از انتخابات، احکام تنبیهی به آنها ابلاغ شده است. احکام مزبور از دوترم محرومیت تحصیلی و جریمه نقدی کلان – تا 30 میلیون ریال -  تا اخطار کتبی با درج در پرونده را شامل می شود. البته شنیده های ما حاکی از وجود لیستی 50 نفره است که به تدریج به حراست احضار شده و احکام محرومیت از تحصیل و جریمه نقدی به آنها ابلاغ خواهد شد.”

این فعال دانشجویی درباره  دلایل صدور چنین احکام سنگینی گفت:“سال ها بود که عملا فعالیت سیاسی چشمگیری در دانشگاه گیلان انجام نمی پذیرفت. انجمن اسلامی این دانشگاه، از انجمن های عضو طیف شیراز بود و عملا باعث رخوت در دانشگاه شده بود. تلاش دانشجویان برای گرفتن مجوز نهادی دیگر در دانشگاه نیز عقیم ماند تا آن که در قضیه انتخابات عملا بغض دانشجویان ترکید. نکته جالب آن که در زمان اعتراضات یکی از نیروهای شناخته شده عضو بسیج دانشجویی با حضور در میان معترضان اقدام به پخش گاز فلفل در میان دانشجویان کرد. عده زیادی از دانشجویان نیز مورد ضرب و شتم قرار گرفتند، اما باز هم محکوم شدند.”

وی درباره چگونگی احضار دانشجویان به حراست دانشگاه گفت:” به دانشجویان گفته می شد که به حراست مراجعه کنید. اما بازجویی ها به طورمکتوب در یکی از کلاسهای دانشگاه و توسط نیروهای امنیتی ناشناس، که از خارج از دانشگاه به این منظور به دانشگاه آمده بودند، انجام می شد. جالب آن که در خلال بازجویی ها دانشجویان به طور مکرر تهدید می شدند و در بسیاری از موارد به آنها و رهبران اصلاح طلب توهین می شد.”

این دانشجو درباره دلایل عدم رسانه ای شند نام دانشجویان محکوم شده گفت:” عده ای از مسوولان دانشگاه قول مساعد داده اند که این مشکل را به نحو مسالمت آمیز با رایزنی حل کنند. ما منتظر نتایج رایزنی این سموولان با مقامات هستیم. در صورتی که این اتفاق نیفتاد، مطمئن باشید که هم نام این دانشجویان را اعلام می کنیم و هم در واکنش به این رفتارها و احکام غیرقانونی، دست به اعتراض در محیط دانشگاه خواهیم زد.”