شمس الواعظین به وزارت اطلاعات احضار شد

نویسنده
شیرین کریمی

» تهدیدهای تازه

ماشالله شمس الواعظین، سخنگوی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات به وزارت اطلاعات احضار و تهدید شد که حق هیچ گونه مصاحبه ای ندارد. در چهل روز گذشته این دومین باریست که این روزنامه نگار سرشناس به وزارت اطلاعات احضار و به او تکلیف می شود که از مصاحبه با رسانه ها خودداری کند.

 

شمس الواعظین در پی احضار به وزارت اطلاعات  در این وزارتخانه حاضر شد؛ در آنجا بازجویان برخورد نامناسبی با وی داشتند و متن مصاحبه های او را به صورت پرینت شده در مقابلش گذاشتند و او را تهدید به برخورد کردند.

 

 پیش از این احضار، روزنامه کیهان در مطلبی با عنوان “نگرانی های یک آشوبگر ناکام 10 سال بعد” در ستون اخبار ویژه این روزنامه ادعا کرده بود که شمس الواعظین، در ماجرای آشوب های خیابانی تیرماه 78 از طریق روزنامه نشاط نقش ویژه ای در تهییج به آشوب ایفا کرده است.
روزنامه حسین شریعتمداری مدعی شده بود که: “محمود شمس سردبیر نشریه کیان و برخی روزنامه های زنجیره ای توقیف شده، از جمله عناصر نشان شده و بدسابقه ای است که از سوی برخی محافل آمریکا کمک مالی دریافت کرده است و در میان روزنامه نگاران جبهه اصلاحات نیز، عنوان مهره کار چاق کن شناخته می شود.“ 
شمس الواعظین پیش از این و به دنبال احضار قبلی به وزارت اطلاعات به” روز” گفته بود: هیچ دلیل و مبنای قانونی برای ممنوعیت مصاحبه من وجود ندارد.
وی با بیان اینکه  “به او گفته اند با عدم مصاحبه و اطلاع رسانی در سهم خود در کاهش بحران نقش ایفا کند” به روز گفته بود: بر اساس تعهدی که از من گرفته شده مصاحبه نمی کنم اما اوضاع کشور با حرف نزدن و سکوت این و آن حل نمی شود بلکه با حرف نزدن نخبگان و روزنامه نگاران، راه برای شخصیت های نظامی هموار می شود تا یکی برای امام زمان نامه بنویسد، یکی تهدید کند و دیگری با گاز اشک آور به جان مردم بیفتد.
شمس الواعظین تاکید کرده بود: روزنامه نگاران و نخبگان باید حرف بزنند و ابراز عقیده کنند؛ بحران کشور با سکوت این روشنفکران نه تنها حل نخواهد شد بلکه این وضعیت تشدید خواهد شد.

بازداشت مهدی حسین زاده
همزمان خبرها حکایت از آن دارد که مهدی حسین زاده، روزنامه نگار و تحلیل گر اقتصادی هم از سه هفته پیش در بازداشت به سر می برد. گفته می شود بازداشت این روزنامه نگار که پیش از این در روزنامه های همبستگی، توسعه و اعتماد مشغول به کار بوده، در راستای اخذ اعترافات علیه یکی از مقامات نظام انجام گرفته است.