مردم به کمک نیاز دارند

نویسنده

» گزارش رویترز از زلزله اذربایجان شرقی

بیمارستان ها مملو از جمعیت در شمال غربی ایران، در تلاش برای نجات جان هزاران قربانی. این تصویر سومین روز بعد از زلزله است. امدادگران پس از قطعی شدن مرگ دست کم ۳۰۰ نفر، برای رسیدن به روستاهای دور افتاده، با هم مسابقه گذاشته‌اند.

هزاران تن در کمپ‌های موقت اسکان داده شده‌اند و یا از ترس پس لرزه‌ها، شب را در خیابان‌ها به صبح رساندند. تاکنون ۶۰ پس لرزه رخ داده است. یکی از شاهدان به رویترز گفته است کمبود چادر و دیگر لوازم زلزله زدگان را در معرض سرما قرار داده است. “آدم هایی را دیدم که تمام خانه شان ویران شده بود، و تمام دام هایشان کشته.” طاهر سعادتی عکاس محلی می گوید: “مردم به کمک نیاز دارند، به لباس های گرم، چادر بیشتر، پتو و نان.”

به گزارش رسانه های ایران بدترین خسارت ها و بیشترین تلفات در مناطق روستایی اطراف شهرستان های اهر، ورزقان و هریس به بار آمده است.

احمد که مقیم تبریز است به رویترز گفته پسرعمویش که در یک از روستاهای اطراف اهر زندگی می کرده کشته شده و جسدش به تازگی پیدا شده است: “هیچ کس نمی داند بر سر همسر و دو دختر چهار و هفت ساله اش چه آمده است.” او می افزاید: “می ترسیم دیگر آن ها زنده از زیر آوار بیرون نیایند.”

 

مقامات: همه از زیر آوار بیرون آمده اند

اما تلویزیون انگلیسی زبان ایران – پرس تی وی – خیلی زود به نقل از مقامات ایرانی اعلام داشت عملیات امداد به پایان رسیده است و ادعا کرد آن هایی که زیر آوار گرفتار شده بودند نجات پیدا کرده اند.

دشواری دسترسی به بسیاری از روستاها از طریق جاده ها به مانعی بر سر راه عملیات نجات است بیمارستان ها در تبریز، اردبیل و دیگر شهرهای آن حوالی مملو از مصدومین و مجروحین است. شاهدان و رسانه های ایران می گویند صفی طولانی از بازماندگان در انتظار درمان تشکیل شده است.

احمد می گوید: “دیشب می خواستم برای کمک به آنجا بروم اما شنیدم ترافیک است و به اندازه کافی امن نیست. مردم آن روستاها به کمک احتیاج دارند.”

آیدین یک شهروند ساکن تبریز می گوید روز شنبه برای اهدای خون به بیمارستانی محلی رفته و انچه مشاهده کرده تلاش کارکنان برای مواجهه با هجوم مجروحان بوده است. اکثر صدمه دیدگان را، به دلیل کمبود آمبولانس، همسایگان و آشنایان به بیمارستان آورده بودند.

آرش یک دانشجوی مقیم اهر می گوید بیمارستان ۱۲۰ تختخوابی این شهر پر است. او در یک مکالمه تلفنی گفت به دلیل تلاش مجروحان برای رسیدن به بیمارستان؛ در جاده باریک بین اهر و تبریز راه بندان شده است: “مردم ترسیده اند و به خانه هایشان باز نمی گردند چرا که می ترسند ساختمان هایشان ایمن نباشد.”

 

حدود ۳۰۰ کشته

گفته می شود نزدیک به ۳۰۰ نفر کشته شده اند ، رضا صدیقی فرماندار اهر اصرار دارد که تعداد کشته شدگان کمتر هم هست . وی به خبرگزاری فارس گفته است حدود ۲۶۰ نفرکشته شده‌اند.

روز سوم خبر دادند که ۱۰۰ آمبولانس و ۱۱۰۰ امدادگر هلال احمر در مناطق آسیب دیده مستقر شده‌اند. همچنین ۴۴ هزار بسته غذایی و ۵۶۰۰ پتو برای سرپناه بی‌خانمان‌ها تهیه دیده شده است. امدادرسانان لوازم کافی به همراه داشته‌اند و ساکنین منطقه به آب سالم دسترسی دارند اما صدیقی از ساکنین خواسته است تا برای تلاش های امدادی پول اهدا کنند.

عکس های منتشر شده در سایت های فارسی زبان تعداد زیادی از اجساد - شامل کودکان- را نشان می دهد که کف سردخانه های کاشیکاری شده اهر دراز به دراز مانده اند و تصاویر که پزشکان امدادگر را نشان می دهد که مجروحان را سرپایی درمان می کنند. باقی عکس ها امدادگران را نشان می دهد که مردم را از زیر آوار بیرون می کشند، برخی زنده اند و بسیار مرده اند.

پرس تی وی گزارش داده که آب، برق و خطوط تلفن همگی در ناحیه ورزقان قطع شده که خود موانع نجات را افزایش داده است.

در پی وقوع دو زلزله ساکنین تبریز خانه هایشان را ترک کرده و به خیابان های شلوغ آمده اند. آن هایی که در شهر هستند می گویند: “دیشب همه هراسان بودند.” یکی از ساکنین شهر با تلفن می گوید: “آن ها پتوهایشان را پهن کردند و در خیابان ها و پارک ها خوابیدند.”

رویترز