احمدی نژاد خود را محبوب می داند

نویسنده
نازنین کامدار

» انتقاد از مصوبات استانی دولت کودتا بالا گرفت

محمود احمدی نژاددربازگشت از اولین سفر استانی اش در دور سوم  که تحت تدابیر ویژه برگزار شد، حضور مردم در “استقبال از خادمان دولت” را  “دشمن شکن” توصیف کرد و با وجود ابهامات بسیار درباره مصوبات دولت در این سفرها، مجددا فهرست طویلی از مصوبات، ساعت کار دولت و نامه های مردم را به عنوان “دستاورد”های سفر خود برشمرد.او درحالی از “استقبال پرشور مردم” سخن گفت که بنا به گزارش های منتشر شده از سوی خبرگزاری های مستقل، تلاش عوامل دولت کودتا حتی با ترفند هایی از جمله ایجاد محل هایی برای نوشتن نامه مستقیم به رئیس جمهورو تغییر ساعت برگزاری نماز هم نتوانست زواری راکه هرساله برای میلاد امام هشتم شیعیان در صحن “حرم رضوی” حضور دارند  به پای سخنرانی وی بکشاند.

رئیس دولت کودتا که همچون همیشه بی اعتناء به مستندات غیر قابل انکارست، در این مورد نیز بدون توجه به واقعیت ها و از جمله عکس ها و فیلم هایی که صحن حرم را در زمان سخنرانی اش بسیار خلوت نشان می دهد از “حضور پرشور مردم خراسان رضوی در استقبال از خادمان ملت” سخن گفت که به باور وی “توطئه دشمنان را خنثی کرده است”.

همزمان با آغاز دور سوم سفر های استانی دولت کودتا، پخش یک فیلم مستند با عنوان “نامه به رئیس جمهور” در تلویزیون فارسی بی.بی.سی که پیترلوم، کارگردان اهل کشور چک آنرا ساخته است باردیگر  موضوع “دستاوردهای سفر های استانی احمدی نژاد” را در کانون توجه محافل سیاسی قرار داده است. این فیلم روایتی است از نحوه مواجهه مردمی که احمدی نژاد در دور اول و دوم سفرهای استانی خود به عنوان رئیس دولت نهم با آنها دیدار داشته است. بر خلاف تصور بسیاری از رسانه های هوادار دولت، فیلم “نامه به رئیس جمهور” که با بودجه دولت ساخته شده، واجد جنبه های انتقادی شدید نسبت به عدم تحقق وعده های احمدی نژاد است.این در حالی است که پیش از این رسانه های وابسته به دولت، از ساخته شده این فیلم به عنوان “الگوی رفتار یک سیاست مدار مردمی” یاد و از کسب جایزه این فیلم در “جشنواره باتومی گرجستان” به شدت استقبال کرده بودند.

این استقبال در حدی بود که سایت خبری “شبکه تهران” در گزارشی که هفتم آبان ماه در مورد جشنواره برلین با عنوان “توطئه صهیونیسم جهانی علیه رئیس جمهور محبوب” منتشر کرد، نسبت به عدم اکران این فیلم در جشنواره مزبور به شدت انتقاد کرد.در جشنواره برلین فیلمسازان ایرانی و هواداران جنبش سبز، با حضوری فعال ضمن سبز کردن این جشنواره، انتصاب احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور ایران را مردود دانسته بودند.

در این گزارش آمده بود: “عده‌ای از فیلم‌سازان ایرانی مقیم خارج و فیلمسازان اروپائی طرفداران صهیونیسم با نگارش نامه‌ای خشم خود را از نمایش بین‌المللی میزان مقبولیت و محبوبیت احمدی‌نژاد اعلام کردند. این عده از فیلمسازان مراتب اعتراض خود را به نمایش مستند «نامه‌هایی به رییس جمهور» در جشنواره برلین با این مدعا مطرح کرده‌اند که نمایش این مستند با محوریت روابط صمیمانه مردم با احمدی‌نژاد، در واقع پس از سال‌ها بستری تبلیغاتی برای رژیم ایران و مبارزه با صهیونیسم فراهم خواهد کرد”.
گزارش شبکه تهران افزوده بود: “پیترلوم در فیلم مستند «نامه‌هایی به رئیس جمهور» تصاویری دیدنی از استقبال اقشار مختلف مردم از دکتر احمدی‌نژاد، واکنش‌های مردمی به حضور بی تکلف رئیس جمهور در میان آن ها و ابراز احساسات نسبت به منتخب شان و همچنین اظهارات شهروندان مختلف ایرانی که به رئیس جمهور خود نامه می‌نویسد، ثبت کرده است”.

اما اینک همزمانی پخش این فیلم با عدم استقبال از دولت کودتا در مشهد، باعث شده تا حتی سایت های نزدیک به محافظه کاران هم درباره عدم تحققق وعده های احمدی نژاد در سفرهای استانی و مصوبات متعدد در این سفرها، وی را مورد انتقاد قرار دهند.

در همین زمینه سایت تابناک، با اشاره به سفر اخیر احمدی نژاد و پخش فیلم پیتر لوم در بی.بی.سی در گزارشی نوشت: “از اجرای مصوبات سفرهای استانی که به چندین هزار مصوبه می‌رسد، چه خبر؟ آیا تاکنون گزارش جامع و تحلیلی از عنوان و درصد واقعی پیشرفت پروژه‌ها داده شده است؟ به عبارتی، آیا نهاد مسئول از سوی آقای رئیس‌جمهور برای پیگیری سفرهای استانی، تاکنون گزارش جامعی شامل نام پروژه، میزان اعتبار و میزان پیشرفت آن منتشر کرده تا مردم خود به عنوان ناظر در جریان روند کار قرار گیرند و این حرکت دولت در تسریع اجرای پروژه‌ها با گزارش‌های عجیب و غریب پیشرفت 80 و 90 درصدی پروژه‌ها از سوی استانداری‌ها عقیم نماند؟”

همزمان، یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز از ضرورت تشکیل کمیته‌ای برای پیگیری مصوبات استانی سخن گفته است.

به گزارش ایسنا، فلاحت پیشه، نماینده محافظه کار مجلس در گفت و گو با این خبرگزاری، با ذکر نمونه ای از این مصوبات در حوزه انتخابیه خود گفته است: “در حال حاضر مصوبات استانی بی شمار است ولی بودجه لازم برای آنها تامین نمی‌شود به عنوان نمونه در حوزه انتخابیه بنده ‪ ۲مصوبه مناطق ویژه اقتصادی و احداث دانشکده فنی و مهندسی در ‪ ۲دوره مصوب شد ولی هنوز یک ریال هم به آن بودجه اختصاص نیافته است.”

فلاحت پیشه همچنین در مورد ماجرای ترویج آنچه که “فرهنگ نامه نگاری با رئیس جمهور” نامیده، گفته است: “اگر دولت قصد عمل کردن به نامه‌های مردمی را ندارد به چه دلیل آنها را جمع آوری می‌کند ؟ در دور دوم سفرهای استانی ‪ ۲۲۰هزار نامه جمع آوری شد ولی اغلب مردم هنوز به دنبال عمل به وعده‌های داده شده و پاسخ به نامه‌های خودشان هستند”.

وی ادامه داده: “اگر اجرایی کردن برخی نامه‌ها غیر قانونی و غیر عملی است در همان استان به مردم بگویند تا آنها از بلاتکلیفی بیرون بیایند”.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان عدم استقبال مردم استان خراسان از احمدی نژادرا، علاوه بر اعتراض آنان به تقلب در انتخابات و حوادث پس از آن، به عدم اجرای مصوبه های قبلی مربوط می دانند و می گویند: این سفرها دیگر نتیجه تبلیغاتی هم ندارد و به ضد خود بدل شده است.