خامنه‌ای و نگاه جدی دنیا به نیروهای مسلح

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» اظهارات "نظامی" مقامات ایران ادامه دارد:

هم‌زمان با سخنان هفته‌های اخیر مسوولان مختلف جمهوری‌اسلامی درباره توان موشکی ایران، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری‌اسلامی، در جمع دانش‌آموختگان دانشگاه افسری ارتش گفت که دنیا، نیروهای مسلح ایران را جدی می‌گیرد.

آیت‌الله خامنه‌ای در هشتمین مراسم دانش‌آموختگی‌ دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش، این افراد را “فرزندان عزیز” خود و مردم ایران توصیف کرد و گفت: “نیروهای مسلح در هر کشوری یکی از پایه‌های اقتدار آن کشورند. یقینا پایه‌ی اقتدار نظامی هر کشور، می‌تواند نمایشگر توانایی‌های عمومی و بین‌المللی آن کشور باشد”.

رهبر جمهوری‌اسلامی اضافه کرد: “معنای اقتدار در خود نیروهای مسلح، نباید با سهل‌انگاری و ساده‌اندیشی نگریسته بشود. نیروهای مسلح توانمند، آن نیروهایی هستند که انگیزه و معنویت و عزم راسخ در آنان بتواند روش‌های آن‌ها، رفتارهای آن‌ها و حرکت آن‌ها را در عرصه‌های مسوولیت شکل بدهد، جهت بدهد و هدایت کند”.

به گفته رهبر جمهوری اسلامی در صورت عدم وجود “ایمان، بصیرت، عزم راسخ و نگاه بلندمدت به دشمن”، تعداد “جمعیت یا کثرت عِدّه و عُدّه‌ی نظامی و تجهیزات، سرنوشت‌ساز نخواهد بود”.

این سخنان آیت‌الله خامنه‌ای پس از آن بیان می‌شود که طی دو هفته گذشته و و با آغاز مذاکرات ایران و آمریکا بر سر برنامه هسته‌ای در عمان، اصول‌گرایان به تبلیغ درباره برنامه موشکی ایران پرداخته اند.

از آن جمله می‌توان به دو خبرگزاری فارس و تسنیم اشاره کرد که ویژه‌نامه‌هایی دراین زمینه منتشر کردند. ویژه‌نامه‌هایی با عناوین “ویژه‌نامه موشکی” و “اقتدار موشکی” که به بررسی توان موشکی جمهوری‌اسلامی پرداخته‌اند.

هفته گذشته نیز علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری‌اسلامی، درباره برنامه موشکی ایران گفته بود: “ایران برای دفاع از خود به موشک‌هایی که اثر بازدارندگی در برابر کشورهایی که چشم طمع به داشته‌ها و منابع ملی ایران، اعم از سرمایه‌های مادی و داشته‌های فرهنگی، دوخته‌اند نیاز دارد. اما هیچ گاه امنیت دیگر کشورها را تهدید نمی‌کند”.

برنامه موشکی ایران اما محدود به داخل کشور نمانده و از سوی جمهوری‌اسلامی به برخی کشورهای منطقه نیز  صادر شده.

 هفته گذشته  امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، گفته بود که “الان کارخانجات تولید موشکی سوریه ساخت ایران است و موشک‌های طراحی ایران دارد آن‌جا تولید می‌شود”.

جمهوری‌اسلامی در سال‌های اخیر موشک‌های مختلفی را آزمایش کرده است؛ موشک‌هایی که هدف تولید برخی از آن‌ها از سوی فرمانده نیروی هوایی سپاه “زدن اسراییل” اعلام شده.

چند سال پیش حسن تهرانی‌مقدم، یکی از اعضای سپاه پاسداران، به علت انفجاری در یک پادگان نظامی در ملارد، جان باخت. بعدها برخی مسوولان جمهوری‌اسلامی گفتند او پدر برنامه موشکی ایران بوده است.