دانشگاه احمدی نژاد، در خارج کشور

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» ابطال مجوز رئیس قبلی دولت

به فاصله چند روز پس از اعلام یک نماینده مجلس درباره قانونی بودن فعالیت دانشگاه ایرانیان، یک مقام وزارت علوم خبر داد که شورای عالی انقلاب فرهنگی مجوز این دانشگاه ـ- به ریاست محمود احمدی‌نژاد ـ را باطل کرده است.

حسین حسینی، مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم، در گفت‌وگویی با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به این‌که خبر ابطال مجوز این دانشگاه به وزارت علوم اعلام شده، گفت مجوز سابق که “در سایت این دانشگاه هم گذاشته شده است”، به درخواست “شورای عالی ایرانیان و رییس این شورا” و تنها برای “تاسیس دانشگاه در خارج ایران” صادر شده بود.

به گفته‌ی حسینی “شورای گسترش نمی‌تواند مجوزی برای داخل ایران” داشته باشد و در نتیجه “عملا دفتر گسترش تاکنون درباره این دانشگاه تصمیمی نگرفته و مصوبه‌ای هم صادر نکرده که بخواهد باطل کند”.

حسینی در گفت‌وگوی دیگری با ایسنا نیز ضمن تاکید مجدد بر لغو مجوز این دانشگاه خبر از آن داد که مدرک تحصیلی دانشجویان این دانشگاه از نظر وزارت علوم غیررسمی است. به گفته‌ی وی درباره مبالغی که این دانشگاه از دانشجویان دریافت کرده نیز قوه‌قضاییه باید ورود کند.

سخنان حسینی چند روز پس از آن بیان شده که محمدعلی پورمختار، رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، خبر از آن داده بودکه شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به استعلام این کمیسیون اعلام کرده بود که “این شورا فعالیت دانشگاه ایرانیان را به تصویب رسانده و بر این اساس فعالیت این دانشگاه قانونی است”.

ماه گذشته غلام‌حسین الهام، سخن‌گوی دولت دهم، خبر از آن داده بود که دانشگاه ایرانیان فعالیت‌های خود را آغاز کرده و گفته بود کسانی که می‌گویند این دانشگاه برای فعالیت منع قانونی دارد، تنها اتهام می‌زنند.

مسوولان دانشگاه ایرانیان تاکنون درباره لغو مجوز این دانشگاه اظهارنظری نکرده‌اند، اما برخی سایت‌های حامی محموداحمدی‌نژاد این ابطال مجوز را به دولت روحانی نسبت داده و آن را “سیاسی‌ کاری در حوزه علم و دانش” توصیف کردند.

ماه گذشته ایرنا - خبرگزاری رسمی جمهوری‌اسلامی که زیر نظر دولت فعالیت می‌کند - در گزارشی، به بررسی دلایل “غیرقانونی” بودن دانشگاه ایرانیان پرداخته و نوشته بود: “با وجود تاکید و تکرار چندین باره مسوولان وزارت علوم و ارائه ده‌ها دلیل و مدرک برای غیرقانونی بودن دانشگاه جامع بین المللی ایرانیان یا همان دانشگاه احمدی‌نژاد ولی گویا گوش دولتی‌های سابق بدهکار نیست و هر روز مدعی می‌شوند که قانونی هستند”.

ابتدای ماه جاری دانشگاه ایرانیان با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به مساله‌ی غیرقانونی بودن فعالیت خود پاسخ داده بود. مسوولان دانشگاه در این اطلاعیه نوشته بودند: “اظهارات گاه و بیگاه و بسیار متناقض برخی افراد در رسانه‌ها، و انکار واقعیت‌های مستند و مکتوب موجود در رابطه با دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان، به روشنی گویای انگیزه‌های آنان برای مقابله با فعالیت این دانشگاه، به هر شکل و با هر هزینه‌ای است”.

مجوز تاسیس این دانشگاه پس از انتخابات خرداد ۹۲ از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای محمود احمدی‌نژاد صادر شد و وی به همراه حمید بقایی، صاحبان امضای حساب بانکی این موسسه هستند.

آن زمان عماد افروغ، نماینده مجلس هفتم، پیرامون اعطای مجوز این دانشگاه به احمدی‌نژاد از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفته بود: “متأسفانه این مصداق رانت است، رانت هم فقط اقتصادی نیست، رانت می تواند فرهنگی باشد البته این رانت فرهنگی درحد فرهنگی باقی نمی ماند حتی به مباحث اقتصادی هم منجر می شود… این مصداق بیماری ساختاری است که در کشور ما وجود دارد همگان هم از آن بهره مند می شوند درحالی که بسیار قبیح است”.

کامران دانشجو، وزیر علوم دولت احمدی‌نژاد، پس از احضار به مجلس درباره این دانشگاه گفته بود که مرضیه وحیددستجردی، علی‌اکبر صالحی، لطف‌الله فروزنده، ابراهیم عزیزی، حمید بقایی، اسفندیار رحیم‌مشایی و محمد شریف ملک‌زاده اعضای هیات موسس این دانشگاه هستند. گرچه شورای عالی انقلاب فرهنگی در اولین روز پس از پایان کار دولت دهم، اعلام کرد که با تاسیس این دانشگاه موافق نیست و علت آن نیز حضور اسامی اسفندیار رحیم‌مشایی و حمیدرضا بقایی در فهرست اعضای هیات موسس دانشگاه است.

این دانشگاه از همان آغاز مطرح شدن نامش، با حاشیه‌های زیادی همراه بود. از جمله حاشیه‌های مهم در این زمینه بحث برداشت ۱۶ میلیارد تومان از حساب دولت و واریز آن به حساب بانکی این دانشگاه به بهانه کمک به آن بود.

بحث کمک ۱۶ میلیاردی دولت احمدی‌نژاد به دانشگاه ایرانیان، نخستین بار توسط روزنامه اصول‌گرای جمهوری‌اسلامی فاش شده بود. این روزنامه نوشته بود که این مبلغ در آخرین روز تصدی دولت توسط محموداحمدی‌نژاد، به این موسسه واریز شده است.

با این حال نزدیکان احمدی‌نژاد این اقدام را طبیعی دانسته و آن را روند معمول در دولت‌های نهم و دهم توصیف کرده بودند. آن‌ها مدعی‌ بودند که در دو دولت احمدی‌نژاد بارها این نوع کمک‌ها به موسسات آموزشی، رخ داده است.

پس از افشای این موضوع، بلوکه شدن حساب دانشگاه توسط دیوان محاسبات و سپس بازگشت این مبلغ به حساب دولت، عوض حیدرپور، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، خواستار افشای تخلفات دولت احمدی‌نژاد شده بود: “صرف ارجاع و بازگرداندن این پول کافی نیست و خود عمل برداشت غیر قانونی بوده است و این فرآیند از اساس غیر اصولی و مجرمانه تلقی می شود. این دست از رفتارها در دولت دهم بیش از یک یا دو مورد است و انتظار داریم تا دولت یازدهم این موارد را از طریق اسنادی که امروز در اختیار دارد، بررسی و موارد تخلف را به قوه قضاییه اعلام کند… تقاضای ما در مجلس از دولت یازدهم این است که همه دسته چک‌ها و حساب‌هایی که در اختیار دولت دهم بوده- اعم از خارج از شمول و داخل شمول- مورد بررسی قرار دهند و موارد این چنینی پس از رسیدگی برای برخورد قضایی و بازگشت اعتبار به خزانه و بیت المال به نهادهای قضایی معرفی شود”.

برخی از اصول‌گرایان نیز آن زمان گفته بودند که مبلغ کمک شده به این دانشگاه، بیش از مبلغ اعلام شده بود. خبرگزاری آریا، نزدیک به امیر محبیان، به نقل از “یکی از نزدیکان رحیم‌مشایی” نوشته بود که “برای اولین بار آقای امیری فر در ماه رمضان از کمک آقای احمدی نژاد به دانشگاه ایرانیان خبر داد و آقای مشایی نیز نه تنها آن را تایید کرد بلکه مقدار مبلغ پرداخت شده که گفته می شود ۲۰ میلیارد تومان است نه ۱۶ میلیارد تومان، را تایید کرد”.

پاییز گذشته نیز حمید بقایی در نامه‌ای به حسن روحانی از او برای دانشگاه احمدی‌نژاد درخواست ۵۰ میلیارد تومان کمک مالی کرده و خواستار آن شده بود که دولت دویست هکتار زمین “در محل مناسب در اطراف تهران” برای احداث تاسیسات و ساختمان‌ها به این دانشگاه “هدیه” کند.

این نامه حدود یک ماه پس از ارسال آن به روحانی منتشر شد. آن زمان بقایی در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس از این‌که حسن روحانی و اعضای دولت واکنشی به این درخواست نداشته و پاسخی به آن نداده بودند، خشمگین شده بود.

در روزهای نخست آغاز به کار دولت روحانی، اکبر ترکان، مشاور حسن روحانی، در نامه‌ای خطاب به حمید بقایی، نوشت که کمک‌های دولت دهم به دانشگاه ایرانیان - متعلق به محمود احمدی‌نژاد - تنها محدود به واریز مبلغ ۱۶میلیارد تومان از نهاد ریاست‌جمهوری نیست، بلکه چندین ساختمان مناطق آزاد قشم و چابهار در تهران و همچنین تعداد زیادی خودرو را به موسسه خانه ایرانیان خارج از کشور - که دانشگاه ایرانیان زیر نظر آن قرار دارد - واگذار کرده است.

موسسه ایرانیان خارج از کشور، سه سال پیش توسط اسفندیار رحیم‌مشایی ثبت شده است. خبرگزاری تسنیم، نزدیک به اصول‌گرایان، پیش از این نوشته بود که دولت احمدی‌نژاد از زمان تاسیس این نهاد، بیش از ده میلیارد تومان به این موسسه وام بلاعوض داده است.

به عقیده برخی تحلیل‌گران سیاسی نزدیک به اصول‌گرایان، تلاش ایجاد چنین دانشگاهی از سوی احمدی‌نژاد، به قصد در اختیار داشتن مکانی برای ادامه فعالیت‌های سیاسی و جمع شدن حامیان وی تاسیس شده بود.

پیش از این خبرگزاری ایسنا در واکنش به مخالفت‌ها با آغاز به کار این دانشگاه و اعتراض نزدیکان احمدی‌نژاد، نوشته بود: “اگر دانشگاه ایرانیان تمامی امکانات و شرایط لازم را برای برگزاری دوره و پذیرش دانشجو و به طور کلی موافقت شورای گسترش دارد، چرا مدارک و مستندات خود را مجددا برای بررسی به شورای گسترش آموزش عالی ارائه نمی‌کند، در حالی که یک بار مجوز مجددی برای ایجاد دانشگاه از شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفته است. بنابراین با توجه به اظهارات معاون حقوقی وزارت علوم باید دید که لج و لجبازی دانشگاه ایرانیان کار دستش می‌دهد یا خیر”؟