راه های مذاکره الیزه برای بازگشت کلوتیلد ریس

نویسنده

» فیگارو:

برونو ژودی

دولت فرانسه این فرضیه را باور کرده که سیستم قضایی جمهوری اسلامی کلوتیلد ریس را قبل از آغاز ماه رمضان در روز جمعه آزاد خواهد کرد.

آیا کلوتیلد ریس قبل از روز جمعه از سوی سیستم قضایی جمهوری اسلامی مشمول چنین حرکتی خواهد شد؟ این سناریوی ایده آلی است که ذهن نیکولا سارکوزی و دولتمردان فرانسوی را مشغول کرده است.

 

زیرا پرونده کلوتیلد ریس از اینکه به خاطر رییس دولت فرانسه بسته شود فاصله زیادی دارد. رییس جمهور و وزارت امور خارجه فرانسه پس از آزادی این محقق جوان فرانسوی از زندان که در ایران به جرم جاسوسی محاکمه شد، همچنان بر تهران فشار می آورند. هدف پاریس این است که آزادی کلوتیلد ریس را به دست آورد تا “او بتواند هر چه سریعتر به فرانسه بازگردد”. رییس جمهور به بسیاری از مخاطبان خود اظهار داشته که “اطمینان” دارد در این پرونده به یک تنیجه مطلوب “سریع” خواهد رسید. یکی از مشاوران رییس جمهور در این رابطه اظهار داشت: “اکنون که دولتمردان ایرانی آزادی مشروط او را پذیرفته اند، هیچ نفعی برای آنان ندارد که اکنون این موضوع را معلق رها کنند.”

 

سیاست دیپلماتیک

سارکوزی در وهله اول همچنان به مذاکره مستقیم خود ادامه می دهد. او بود که موجب وساطت سوریه، اصلی ترین متحد عرب ایران، شد. به گفته یکی از نزدیکان رییس جمهور، او “چندین بار” با بشاراسد، همتای سوری اش، تلفنی صحبت کرده. برگ سوریه به نظر تأثیرگذار بود. این تماس ها که ابتدا مخفی بود، روز دوشنبه از سوی برنارد کوشنر، وزیر امور خارجه، مورد تأیید قرار گرفت. به علاوه، نیکولا سارکوزی در قلعه برگانسون واقع در جنوب فرانسه که تفرجگاه تابستانی رییس جمهور تلقی می شود، پذیرای نمایندگانی شده است که الیزه مایل نیست درباره شان صحبت کند.

 

جدا از داستان کلوتیلد ریس، الیزه موفقیت در این پرونده را یک پیروزی دیپلماتیک و سیاسی می داند. زیرا موفقیت سوریه به عنوان واسطه تأییدی است بر سیاست گری نیکولا سارکوزی که سال گذشته به دلیل ایجاد روابط دیپلماتیک با بشاراسد به شدت از سوی مقامات عالی رتبه خارجی مورد انتقاد قرار گرفت. پس از ترور رفیق حریری، رییس جمهور سوریه شخصاً از سوی ژاک شیراک مورد اشاره قرار گرفت. این درحالی است که پس از خروج کلوتیلد ریس از زندان، فرانسه تشکرات خود را نسبت به “نفوذ” سوریه در آزادی دو فرانسوی در ایران ابراز داشته است.

 

بشاراشد که دیدار خود از تهران را که قرار بود روز یکشنبه انجام شود به تعویق انداخته، اصولاً باید این هفته عازم تهران شود. آیا شخصیت شماره یک سوریه می تواند کلوتیلد ریس را با خود به دمشق بیاورد؟ در الیزه چندان امیدی به این سناریو نیست. یک دیپلمات می گوید: “به روی صحنه بردن این آزادی برای ایران سودی ندارد.” مطمئناً به نفع تهران است که راهکارهای قضایی را فعال سازد و هرچه سریعتر خود را از این پرونده که بسیار دردسرساز شده خلاص کند. امروز الیزه بیشتر روی عفو سیستم قضایی ایران حساب می کند تا روی کمک دمشق. اگر نیکولا سارکوزی تاریخ مشخصی را برای آزادی کلوتیلد ریس تعیین نکند، بدین معنی خواهد بود که امیدوار است تصمیم قوه قضاییه جمهوری اسلامی مبنی بر آزدی او قبل از شروع رمضان اتفاق بیفتد.

 

منبع: فیگارو، ۱۸ اوت