راه را گم نکنیم

مژگان مدرس علوم
مژگان مدرس علوم

بیش از یک ماه است تعداد زیادی از جوانان برومند و جمعی از پیران فرهیخته سرزمین ما با اتهامات واهی و جعلی در بازداشت به سر می برند. تاکنون جمعی از آنان به شهادت رسیده اند و از جمعی دیگر نیز هیچ خبری در دست نیست اما می توان حدس زد که درچه شرایطی به سر می برند و با برنامه های نابخردانه سعید مرتضوی چه فشارهایی را تحمل می کنند تا مگر مجبور شوند به کارهای نکرده اقرار کنند.

رسوایی تا بدانجا گسترش یافته که دامن همه نهادهای حکومتی را به ننگ آلوده کرده است و هر یک از این نهادها اینک درصدد بر امده اند با تعیین هیات تحقیق و کمیسیون ویژه و نگارش نامه و انجام مصاحبه، خود را از جرمی که در آن دست کم با سکوت رضایت امیز شریکند تبرئه کنند.

خدا می داند چند سهراب اعرابی و محسن روح الامینی دیگر در سینه خاک خفته اند یا چند ندا اقا سلطانی دیگر به خون پاک خود غلطیده اند، اما هر چه هست ابعاد فاجعه از آنچه تصور می کنیم  عمیقتر است و از همین روست که حالا خود حضرت اقا مدعی حقوق مردم شده اند و امر به تعطیل بازداشتگاههای غیر مجاز و غیر استاندارد می دهند. عمق فاجعه تا آنجاست که حضرت اقا هم متوجه شده اند.

در همین اوضاع و احوال جنگ قدرت میان آقای احمدی نژاد و دیگر سردمداران جناح راست بالا گرفته است. یک روز ماجرای رحیم مشائی علم می شود و روز دیگر شایعه بازگشت دکتر آقا علی کردان به کابینه بر سر زبانها می افتد و بعد هم عزل محسنی اژه ای در پی درگیری با احمدی نژاد به سر خط اول اخبار بدل می شود.

در اینکه این اتفاقات اخبار مهمی هستند و از ارزش خبری ویژه بر خوردارند شک نیست و نیز در اینکه این بحرانهای عمیق و شکاف های گسترده حکایت از وخامت اوضاع دارد تردیدی وجود ندارد. اما آیا اندیشیده ایم که این بحرانها شاید نمایشی بوده وموجب انحراف افکار عمومی از اصل قضیه گردد و عده ای بخواهند در غوغای این دعواهای زرگری، بر جنایتهای دهشت انگیز سرپوش گذارند و مسئله قربانیان حوادث اخیر را در یک لاپوشانی خبری، آرام آرام حل کنند؟

امروز رسانه ها باید بیش از هر وقت دیگر هوشیار باشند و نگذارند اخبار رقابتهای نمایشی و حتی جنگ قدرت واقعی بین سران حکومت، نقض جدی و سازمان یافته حقوق بشر را در اوین به خبر درجه دوم یا حتی درجه چندم تبدیل کند. اگر کمی هوشیار باشیم در خواهیم یافت که این یکی ارزش خبری بیشتری از آن اولی دارد. این احتمال را بدهیم که ابعاد فاجعه انقدر عظیم و هولناک باشد که سران حکومت یا برای فرار از آن به جان هم افتاده اند و یا برای پنهان کردن ـن یک جنگ زرگری به راه انداخته اند. نگذاریم سبزی این جنبش میلیونی بی سابقه که با خون عزیزان این مرز و بوم ابیاری شده، در این نمایشها پژمرده گردد.