صف ها جدا شد

لیلا طیری
لیلا طیری

» تنفیذ در غیاب ملت و بزرگان نظام

مراسم تنفیذ محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور برآمده از کودتای انتخاباتی، دیروز در حالی در حسینیه امام خمینی تهران برگزار شد که برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی، شمار کثیری از مقامات بلند پایه این نظام حاضر به شرکت در آن نشدند.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی از ساعت ها قبل و خبرگزاریهای دولتی ایرنا و فارس پیش از آن اعلام کرده بودند مراسم تنفیذ احمدی نژاد از سوی آیت الله خامنه ای، همچون سالهای قبل به صورت مستقیم از صدا و سیما پخش خواهد شد؛ اما برخلاف رویه دوره های قبل و برای نخستین بار، این مراسم به صورت مستقیم از سیمای جمهوری اسلامی پخش نشد و تا ساعت ها هیچ خبر، تصویر و فیلمی از این مراسم منتشر نشد .

عدم حضور مقامات بلند پایه نظام چنان مشهود بود که خبرگزاری دولتی ایرنا ناچار شد در اولین خبرهای ارسالی از این مراسم که دقیقا 3 ساعت بعد از شروع مراسم، پخش شد از عکس های دوره قبل تنفیذ ریاست جمهوری به جای عکس های تنفیذ دیروزاستفاده کند.

این تنها “گاف” خبرگزاری دولت نبود؛ ایرنا در خبر مربوط به تنفیذ هم از فرط به هم ریختگی خبر داد که “مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ احمدی نژاد شرکت کرد”! این خبر ساعتی بعد از خروجی این خبرگزاری برداشته شد.

 

بزرگانی که نیامدند

در حالیکه سید حسن خمینی از روزها قبل و برای خلاصی از فشارهایی که برای شرکت در مراسم تنفیذ به او وارد می شد، ایران را ترک کرده بود، هیچ یک از اعضای خانواده آیت الله خمینی نیز در حسینیه امام خمینی حضور نیافتند. هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان رهبری و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم با سفر به کرمان، حاضر به شرکت در مراسم نشد و در غیاب او احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان بر جایگاه همیشگی او نشست.

 سید محمد خاتمی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی هم همان طور که پیش از آن اعلام کرده بودند، در مراسم شرکت نکردند. آنها بارها گفته اند دولت احمدی نژاد را به رسمیت نمی شناسند و رئیس جمهور برآمده از کودتای انتخاباتی مشروعیت ندارد.

گرچه عدم حضور این شخصیت ها در مراسم تنفیذ رئیس جمهور برآمده از تقلب، قابل پیش بینی بود اما عدم حضور چهره های شاخص مجلس خبرگان رهبری و برخی دیگر از شخصیت های سیاسی و نمایندگان مجلس، مفهوم دیگری به مراسم تنفیذ بخشید. امینی، جوادی آملی، واعظ طبسی، رضا استادی، هاشم‌زاده هریسی، حسن روحانی، دستغیب، علی رازینی و طاهری خرم‌آبادی، از اعضای مجلس خبرگان رهبری، در مراسم دیروز حضور نیافتند. یکی از اعضای مجلس خبرگان رهبری که در مراسم دیروز شرکت نکرده بود، به روز گفت که “به عنوان اعتراض به نوع برخورد با مردم معترض به نتیجه انتخابات و کشته شدن جوانان مردم در راهپیمایی های مسالمت آمیز و بازداشتگاهها از حضور در مراسم تنفیذ خودداری” کرده است.

به گفته این عضو مجلس خبرگان رهبری “اعضای این مجلس به شدت نسبت به رویه طی شده از روز انتخابات تاکنون، انتقاد دارند و و تعدادی از آنان یک روز قبل از تنفیذ، عدم شرکت خود در مراسم را به رئیس دفتر آیت الله خامنه ای اطلاع داده بودند”.

عدم شرکت چهره های شاخص مجلس خبرگان رهبری در مراسم دیروز در حالی صورت گرفت که پیش از این نامه ای بدون اسم و امضا و با عنوان کلی مجلس خبرگان در حمایت از آیت الله خامنه ای منتشر شده بود؛ نامه ای که اعتراض برخی از نمایندگان این مجلس را به همراه داشت و به طور مشخص هاشم زاده هریسی، نماینده آذربایجان شرقی در این مجلس، ضمن مصاحبه ای آن را زیر سوال برد.

آنهایی که آمدند

 تفاوت عکس های منتشره از سالهای قبل با این دوره از مراسم تنفیذ به خوبی نشانگر تحریم این مراسم از سوی مقامات نظام بود. در عکس های دوره های پیش در جایگاه ویژه کنار آیت الله خامنه ای، جایی برای نشستن پیدا نمی شد اما در این دوره فقط هاشمی شاهرودی که چند روز دیگر با قوه قضائیه وداع خواهد کرد به اتفاق علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی حضور داشتند. احمد جنتی نیز که بخشی از تحریم مراسم دیروز حاصل عملکرد او در شورای نگهبان است در این جایگاه بر جای هاشمی رفسنجانی تکیه زد.

گزارش ها از حضور مجتبی خامنه ای نیز حکایت دارد و عکسی از شرکت او در این مراسم در سایت های اینترنتی منتشر شده است. مجتبی خامنه ای ، پسر آیت اله خامنه ای و داماد غلامعلی حداد عادل است که گفته می شود خود را برای جانشینی آیت الله خامنه ای آماده می کند؛ به همین دلیل است که مردم در تظاهرات دیروز ـ پس از برگزاری مراسم تنفیذـ هم شعار دادند: “مجتبی، محتبی، بمیری، رهبری رو نبینی”.

عکس ها و تصاویر منتشره همچنین حکایت از حضور گسترده فرماندهان سپاه و معدودی از نمایندگان سفارت خانه های خارجی دارد؛ هر چند بیشتر تصاویر از پشت گرفته شده وتشخیص چهره های نمایندگان سفارت خانه های خارجی آسان نیست.

از چهره های سیاسی  مصطفی کواکبیان، قالیباف ، عسگراولادی، جاسبی، نهاوندیان، دانش جعفری به اتفاق محمدرضا باهنر، حدادعادل، کوچک‌زاده، احمدتوکلی ، کوهکن و ابوترابی‌فرد، نمایندگان اصولگرای مجلس حضور داشتند. محسنی اژه‌ای و صفار هرندی دو وزیر معزول احمدی‌نژاد نیز در این مراسم کنار یکدیگر نشسته بودند. حضور مصباح یزدی، حاج منصور ارضی و حسین شریعتمداری در این مراسم هم توجه زیادی را جلب کرد.

اسفندیار رحیم مشایی، که با دستور آیت الله خامنه ای ناچار از استعفا از مقام معاون اولی احمدی نژاد شد، همراه پدر داماد و داماد احمدی‌نژاد از دیگر حاضران در مراسم بودند.

 

چند چهره تلویزیونی و ورزشکار

اما در این میان و در حالیکه عدم حضور بزرگان نظام در مراسم تنفیذ احمدی نژاد، مراسم را به شدت زیر سوال برده بود، حضور برخی چهره های تلویزیونی و ورزشی، واکنش های متفاوتی را بین مردم برانگیخت. افشین قطبی ، مایلی کهن، علی کفاشیان، محمدرضا ساکت، مهدی تاج، حسین رضازاده ، محمود خسروی وفا از ورزشکاران و محمدرضا شریفی‌نیا، جهانگیر الماسی، مجید مظفری، احمد نجفی، سیروس مقدم، مسعود ده نمکی ، داریوش فرضیایی (عمو پورنگ)محمد صالح علا،  فرج الله سلحشور، جمال شورجه، آرش مجیدی، فرزاد جمشیدی، رضا پور حسین  و اقبال واحدی از بازیگران و مجریان صدا و سیما از کسانی بودند که دیروز به حسینیه امام خمینی رفتند تا در مراسمی شرکت کنند که اکثریت مردم ایران به همراه بزرگان نظام آن را تحریم کرده بودند.دقایقی بعد از اتمام این جلسه، کاربران زیادی در فیس بوک، به انتقاد از این افراد پرداختند و نوشتند: آنان حتی از روی اعتقاد هم این کار را نکردند!

 

حضور محسن رضایی در مراسم تنفیذ

محسن رضایی، کاندیدای معترض به نتیجه انتخابات هم در مراسم دیروز حضور داشت؛ هر چند امیدوار رضایی، برادر او اعلام کرده بود وی “شرکت در مراسم تنفیذ ریاست‌جمهوری را احترام به رهبری میداند، نه تأیید احمدی‌نژاد.”

امیدوار رضایی گفته بود: این مسأله به این معنا نیست که رضایی نسبت به انتخابات اعتراضی نداشته و به رخدادهای پس از انتخابات نقدی نداشته باشد. چنانچه وی بر این باور است، در شرایط کنونی کشور، پیگیری مطالبات مردم و حفظ وحدت و آرامش جامعه، برای آینده ملت ایران بسیار مهم است.

 

از دست تا شانه!

مهم ترین بخش از مراسم تنفیذ، قرائت حکم تنفیذ بود که به روال همیشگی باید توسط رئیس جمهور پیشین قرائت می شد؛امادر غیاب سید محمد خاتمی و سایر مقامات، این حکم برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی توسط رئیس دفتر آقای خامنه ای قرائت شد. حکمی که رهبر حکومت اسلامی در آن محمود احمدی نژاد را  مردی “شجاع و سخت کوش و هوشمند” خوانده و از آنچه که “رأی قاطع و بی سابقه مردم به محمود احمدی نژاد” تلقی شده تقدیر به عمل آورده و دلیل حمایت گسترده مردم را ویژگی های کارنامه چهارساله دولت دانسته است.

محمود احمدی نژاد نیز که در دوره گذشته تنفیذ خود، دست رهبری را بوسیده بود، این دوره، دست او را کنار زد و به جای آن شانه اش را بوسید. این در حالی بود که آیت الله خامنه ای به روال معمول، دست خود را پیش آورداما احمدی نژاد آن را کنار زدو شانه اش را بوسید. البته خبرگزاریهای دولتی و حامی کودتا ادعا کرده اند که احمدی نژاد سرما خورده بود!

در این مراسم احمدی نژاد ضمن سخنانی برخی کشورهای خارجی را متهم کرد که در جریان انتخابات و پس از آن در امور ایران دخالت کرده اند. وی گفت: “انگیزه این دولت ها از مداخله در امور ایران، جلوگیری از مطرح شدن الگوی جدید مردم سالاری الهی در سطح جهان بوده است.”

پیش از شروع مراسم نیز وزیر کشور دولت احمدی نژاد در سخنانی گفته بود: آزمون بزرگ انتخابات موجب برافتادن نقاب از برخی چهره‌ها و فشرده‌شدن صفوف ملت شد.

 

خواص مردود شدند

آیت الله خامنه ای بعد از تنفیذ حکم ریاست جمهوری احمدی نژاد، به شدت از معترضین به نتیجه انتخابات انتقاد کرد و گفت: این انتخابات برخی خواص را مردود کرد و برخی جوانان هم که با صداقت و سلامت وارد میدان شده بودند در مواردی اشتباه کردند.

او مخالفان را به دو دسته تقسیم کرد : مخالفان عصبانی و زخم خورده که در چهار سال آینده به معارضه ادامه می دهند و منتقدانی که با نظام و رئیس جمهور دشمنی ندارند و باید دیدگاهها و نظرات آنها را مورد توجه قرار داد.

رهبر حکومت اسلامی با اشاره به وقایع بعد از انتخابات گفت: با مسجد ضرار و تقلید از امام بزرگواری که از عمق دل و جان غرق قرار بود، نمی توان این مردم آگاه را فریب داد. [مسجد ضرار از سوی گروهی  در مدینه ساخته شده بود  که بعدها به دستور پیامبر ویران شد.]

او سپس با تائید مجدد نتیجه انتخابات ۲۲ خرداد ماه ادعا کرد که “بسیاری از مردم” با “تسلیم شدن” در برابر قانون، “برندگان” این امتحان بزرگ هستند و کسانی‌که از بی‌اعتمادی مردم حرف می‌زنند، اگر از روی غرض‌ورزی نباشد، از روی غفلت است.

 

رضایت رسانه های کودتا

در حالیکه رسانه های دولتی و حامی کودتا با ابراز رضایت از مراسم تنفیذ و بازتاب آن در نشریات و روزنامه های بین المللی سخن می گفتند و ادعا میکردند که حکم تنفیذ احمدی نژاد در صدر اخبار شبکه های تلویزیونی جهان قرار گرفته است محتوای این خبرها و گزارش ها اما بیانگر نکته بینی دیگری بود. این شبکه ها نه مراسم تنفیذ، که عدم حضور مقامات بلند پایه و برگزاری این مراسم بدون توجه به اعتراضات مردمی را در صدر اخبار خود قرار دادند.