اخراج و قطع حقوق مشاوران موسوی

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» با فشار حامیان دولت صورت گرفت

یک روز بعد از بر کناری علی اکبر محتشمی پور، دبیر کل کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین با دستور علی لاریجانی، دانشگاه تربیت مدرس نیز دراقدامی مشابه فعالیت های دانشگاهی دکتر علی رضا بهشتی و دکتر قربان بهزادیان نژاد، دو تن از مشاوران ارشد میر حسین موسوی را به حالت تعلیق درآورد. منابع مطلع این اقدامات را نتیجه فشارهای حامیان دولت برای حذف کامل همه مشاوران و نزدیکان موسوی از پست های دولتی می دانند. همزمان، خانواده های برخی از مشاوران موسوی در پی فشارهای وارده و در اعتراض به این گونه اقدامات حامیان دولت، برای شکایت راهی قم شدند و سرگرم ملاقات و گفتگو با برخی از مراجع دینی هستند.

 

عزل محتشمی پور

روز یک شنبه حسین زمانی، مشاور رئیس مجلس خبر برکناری علی اکبر محتشمی پور از دبیر کلی کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین از سوی علی لاریجانی را اعلام کرد و گفت: رئیس مجلس روز هفتم فروردین طی حکمی حسین شیخ الاسلام مدیرکل بین الملل مجلس را به عنوان جانشین محتشمی پور منصوب کرد.

برکناری این عضو مجمع روحانیون مبارز و عضو کمیته صیانت از آراء ستاد میر حسین موسوی، پس از آن اعلام شد که وی به دلیل دفاع از مواضع میر حسین موسوی در جریان حوادث بعد از انتخابات ،مورد خشم حامیان تندروی دولت قرار گرفته و بارها از وی خواسته شده بود از سمت خود استعفا دهد.

سایت جرس روز گذشته در این باره نوشت: خبر برکناری محتشمی پور در حالی منتشر شد که ماه هاست زمزمه برکناری وی به گوش می رسید. پیش از این ابو ترابی نایب رئیس مجلس با حضور در دفتر دبیر خانه کنفرانس، از محتشمی پور خواسته بود از سمت خود استعفا دهد.

اولین بار نمایندگان حامی دولت در صحن علنی از رئیس مجلس خواستند محتشمی پور را برکنار کند. هر چند لاریجانی تصمیم گیری در این باره را به مشورت با رهبری منوط کرد.

بعد از آن هم برخی نمایندگان در دیدار با رئیس مجلس از وی خواستند محتشمی پور را از دبیرکلی کنفرانس دفاع از مردم فلسطین در مجلس برکنار کند. حمید رسایی روحانی مشهور هوادار دولت، از جمله نمایندگان پیگیر در این زمینه بود. او همچنین از درخواست 140 نماینده دراین خصوص خبر داده بود.

 

واکنش اقلیت مجلس

علی اکبر محتشمی پور هنوز واکنشی در قبال برکناری خود نشان نداده است اما سخنگوی اقلیت اصلاح طلب مجلس در واکنش به برکناری او این اقدام را “برخورد حذفی” جناح حاکم خواند و گفت: این‌گونه برخوردهای خذفی نه تنها رویکرد مناسبی در اداره کشور نیست بلکه به نفع طیف حاکم هم نخواهد بود.

داریوش قنبری، سخنگوی اقلیت مجلس در گفتگو با “آفتاب” با اشاره به فشار نمایندگان تندروی حامی دولت به رئیس مجلس برای حذف محتشمی پور گفت: در اینکه این تصمیم ربطی به عملکرد ایشان در کمیته کنفرانس ندارد و یک حرکت سیاسی است شکی نیست. متاسفانه فشار نمایندگان تندرو حامی دولت در این زمینه موثر افتاد و ایشان از این سمت برکنار شدند. من فکر می‌کنم خود آقای لاریجانی هم تمایلی به این کار نداشت اما فشار دائمی تندروها وی را مجبور به این کار کرد.

سخنگوی اقلیت اصلاح طلب مجلس در ادامه با بیان اینکه ماه هاست جناح حاکم دست به حذف مخالفان می زند و چنین رویه ای خطرناک است، افزود: این رویکرد نا صواب و نا صحیحی است که چند ماه است آغاز شده و مخالفین را حذف می‌کنند. آن‌ هم مخالفینی که به نظام وفادارند و فقط ایراداتی به نحوه مدیریت اجرایی کشور دارند. این کار عدم توجه به ظرفیت‌های نظام است. متاسفانه این‌گونه سیاسی‌کاری‌ها امروز تبدیل به رویه شده‌است. این رویه سیاسی‌کاری‌ها خطرناک است و باید هرچه سریعتر متوقف شود.

داریوش قنبری در پایان گفته های خود در باره واکنش فراکسیون اقلیت مجلس در قبال عزل محتشمی پور گفت:فراکسیون بدون شک از این اتفاق گله‌مند است. در جلسه‌ای که امروز داشتیم هم مراتب گله‌مندی خود را اعلام کردیم. اعضای فراکسیون انتظار دارند که هیات رئیسه مجلس تسلیم طیف افراطی نشود. ما توقع جلوگیری از رفتارهای حذفی و برخود فراجناحی با مسائل را از هیات رئیسه مجلس داریم.

 

قطع حقوق بهشتی و بهزادیان نژاد

برخورد حذفی و در تنگنا قرار دادن نزدیکان موسوی در اولین روزهای کاری سال جدید تنها به عزل علی اکبر محتشمی پور ختم نشد. سایت “کلمه” که توسط نزدیکان موسوی اداره می شود طی گزارشی، خبر از تعلیق فعالیت و تدریس دکتر علی رضا بهشتی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس و دکتر قربان بهزادیان نژاد، دیگر استاد همین دانشگاه و رئیس ستاد انتخاباتی موسوی که هم اکنون در زندان بسر می برد، داد.

در این گزارش آمده است: دانشگاه تربیت مدرس در اقدامی عجیب فعالیت دکتر علیرضا بهشتی و دکتر قربان بهزادیان نژاد از اساتید این دانشگاه و از مشاوران میرحسین موسوی را به حالت تعلیق در آورد. در نامه ای که از طرف دانشگاه برای دکتر علیرضا بهشتی استاد علوم سیاسی تربیت مدرس ارسال شده عنوان کرده اند تا نتیجه رای دادگاه ، فعالیت فرزند شهید بهشتی به حالت تعلیق در می آید. همچنین فعالیت دکتر قربان بهزادیان نژاد استاد دیگر تربیت مدرس که از 7 دی 1388 در بازداشت بسر می برد هم به حالت تعلیق درآمد.هنوز اتهام وی مشخص نیست و دادگاهی نیز تشکیل نشده است.

دکتر علی رضا بهشتی در جریان حوادث بعد از انتخابات و به دلیل پیگیری وضعیت بازداشت شدگان و آسیب دیدگان حوادث بعد از انتخابات دو بار بازداشت شد. وی در مدت بازداشت به علت فشارهای وارده دچار عارضه قلبی شد و آن گونه که در خبرها آمده بود برای دومین بار روز بیست فروردین با دخالت هاشمی رفسنجانی و با قرار وثیقه آزاد شد.

پیش از این فرهاد دانشجو، رئیس دانشگاه در مورد ادامه فعالیت علی رضا بهشتی اعلام کرده بود که وی می تواند طبق روال عادی به تدریس و فعالیت خود در دانشگاه تربیت مدرس ادامه دهد.

 دانشگاه تربیت مدرس همچنین با ارسال نامه ای به خانواده دکتر قربان بهزادیان نژاد فعالیت این استاد دانشگاه را تا اعلام نتیجه قطعی دادگاه، معلّق اعلام کرد.

سایت کلمه افزوده است که کلیه حقوق دریافتی این دو مشاور موسوی قطع شده است.

 

خانواده های مشاوران موسوی در قم

منابع خبری نزدیک به اصلاح طلبان می گویند: خانواده سه تن از مشاوران موسوی که از هفتم دی ماه بدون تفهیم اتهام و در بلاتکلیفی و تحت فشار در بازداشت بسر می برند، برای شکایت به مراجع دینی به قم سفر و نسبت به آنچه بر آنان می رود اعتراض کرده اند.این خانواده ها از وضعیت موجود به محضر مراجع شکایت برده و عنوان کرده اند:در این مدت حتی اجازه ملاقات به خانواده ها داده نمی شد و اگر اجازه ملاقات هم داده شده به عنوان هدیه،با منت و نامه نگاری فراوان بوده است.

خانواده ها در این دیدارها تاکید کرده اند: آقایان عرب مازار ،بهشتی شیرازی و بهزادیان نژاد از افراد انقلابی، مسلمان و پایبند به ارزش های انقلاب و راه امام هستند و سال هاست اغلب فعالیت هایشان علمی و فرهنگی و هنری است و جرم این افراد مشخص نشده است.

این خانواده ها تا کنون با آیات عظام وحید خراسانی، موسوی اردبیلی و بیات زنجانی دیدار و نگرانی ها و دغدغه های خود در مورد تداوم بازداشت عزیزانشان بدون هیچ گونه توجیه قانونی در میان گذاشته اند و طی روزهای آینده با برخی دیگر از مراجع شهر قم نیز دیدار و گفتگو خواهند داشت.