شکایت از بازجویان اطلاعات به جایی می رسد؟

نویسنده


zendan.jpg

 

روزبه میرابراهیمی

دیروز در حالی وزیر اطلاعات دولت احمدی نژاد بازداشت دانشجویان را “برخورد با دانشجو نمایان” خواند که شکایت آزاد شدگان علیه تیم بازجویی این وزارتخانه به جریان افتاده است.

رسیدگی به شکایت دانشجویان پلی تکنیکی و خانواده هایشان به هیات نظارت بر اجرای حقوق شهروندی که دیروز با دعوت شاکیان به جلسه هیات و شنیدن ادعاها آغاز شده، در پی دستور رئیس قوه قضائیه صورت می گیرد که علی رضا آوایی رئیس کل دادگستری استان تهران را مسئول پیگیری نحوه رفتار با دانشجویان کرده بود.

اوایل مردادماه سال جاری و در پی آزادی مجید شیخ پور، علی صابری، عباس حکیم زاده، پویان محمودیان و مقداد خلیل پور، ۵ نفر از ۸ دانشجوی دانشگاه امیرکبیر که به مدت بیش از ۵۰ روز در بازداشت به سر برده بودند، جمعی از این دانشجویان با مراجعه به دفتر “هیات نظارت بر حسن اجرای حقوق شهروندی دادگستری استان تهران” و تنظیم شکایتی از تیم بازجویی به خاطر اذیت و آزار خود در طول مدت بازداشت، خواستار رسیدگی به این مساله شدند.

در متن این شکایت که از سوی خبرنامه امیرکبیر بخش هایی از آن منتشر شده آمده است: “اینجانبان از اردبیهشت تا مردادماه سال ۸۶ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و توهین به مقدسات در بند ۲۰۹ زندان اوین بازداشت بوده ایم که در این مدت مورد انواع و اقسام شکنجه های غیرانسانی و اذیت و آزارهای فراوان توسط تیم بازجویی که خود را کارمندان وزارت اطلاعات معرفی می نمودند قرار گرفته ایم.”

در ادامه این شکایتنامه، دانشجویان با ذکر برخی شکنجه های اعمال شده بر ایشان که پیش از این و توسط خانواده این افراد در نامه هایی سرگشاده به آیت الله شاهرودی انتشار یافته بود، اظهار داشتند: “موارد فوق الذکر همگی مصداق بارز نقض صریح حقوق متهم و نقض قانون حقوق شهروندی و دیگر قوانین قضایی و جزائی است. لذا اینجانبان شکایت خود را در این خصوص از تیم بازجویی به آن مرجع محترم اعلام نموده و خواستار رسیدگی هر چه سریعتر به این مسئله هستیم.”

اما دانشجویان آزاد شده به این شکایت بسنده نکردند و با ارسال نامه ای خطاب به غلامرضا اسداللهی، دبیر هئیت نظارت بر حقوق شهروندی قوه قضاییه نیز خواستار تسریع رسیدگی این هیات به مساله اعمال شکنجه توسط تیم بازجویی شدند.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر در بخشی از نامه دانشجویان به دبیر هیات نظارت بر حقوق شهروندی آمده: “لازم به ذکر است شکایتی به همین مضمون به شماره ۸۶/۱۰۳ تنظیم و به دفتر حقوق شهروندی دادگستری استان تهران تقدیم شده است. لذا از جنابعالی تقاضا داریم نسبت به تسریع رسیدگی به این شکایت و استیفای حقوق پایمال شده ما دستورات لازم را صادر فرمایید”.

بنابرهمین گزارش دبیر هیات نظارت بر حقوق شهروندی قوه قضاییه، با ارجاع نامه دانشجویان آزاد شده به آوایی، رئیس دادگستری استان تهران، خواستار رسیدگی به شکایت دانشجویان شد. در پی این نامه نگاری ها هفته گذشته هیات مرکزی “دفتر نظارت بر حقوق شهروندی دادگستری استان تهران” با دعوت از این دانشجویان، از آنان در خصوص چگونگی اعمال شکنجه ها توسط تیم بازجویی و جزئیات برخوردهای انجام گرفته با ایشان در بند ۲۰۹ زندان اوین مصاحبه حضوری و کتبی به عمل آورد.

بنابرهمین گزارش رازقندی، رئیس این هیات، از دانشجویان خواست “کلیه مستندات قابل ارائه در خصوص عدم تماس و ملاقات با خانواده و وکلای خود و دیگر محدودیت های اعمال شده در مورد خود در طول مدت بازداشت را هر چه سریعتر به این هیات تحویل دهند”.

شکایت خانواده‌های احسان منصوری، مجید توکلی و احمد قصابان، ۳ دانشجوی در بند دانشگاه امیرکبیر، برای رسیدگی به ادعای آنان مبنی بر اعمال فشار و شکنجه فرزندانشان در طول مدت بازداشت، در هیات نظارت بر حقوق شهروندی استان تهران بررسی و در حال انجام تحقیقات است.

تهدید مجدد وزیر اطلاعات

اما در حالی که بخشی از دستگاه قضایی با به جریان انداختن بررسی این شکایات در معرض آزمون دیگری قرار گرفته است غلامحسین محسنی اژه ای وزیر اطلاعات دولت نهم دیروز دانشجویان دربند مانده را تلویحا “دانشجونما” خواند.

وی در مصاحبه ای در خصوص وضعیت دانشجویان بازداشت شده پلی تکنیک اعلام کرد:“ما معترض دانشجویانی نخواهیم شد که می خواهند به بیان عقاید و نظرات خود بپردازند، ولی متاسفانه بعضی افراد به اسم دانشجو وارد محیط های دانشگاهی می شوند و به تخریب فضای دانشجویی و اهانت به مقدسات می پردازند که ما با این افراد که دانشجو نیستند برخورد می کنیم”.

به گزارش خبرگزاری مهر، محسنی اژه ای در خصوص بازداشت دانشجویان امیرکبیر گفت: “در حال حاضر تنها تعدادی از این دانشجویان که اتهامات سنگینی همچون اهانت به مقدسات را داشته اند، در بازداشت به سرمی برند.”

وی با بیان اینکه هیچ دانشجویی به خاطر خط و ربط فکری و سیاسی خاص خود در بازداشت نیست، گفت: “ما معتقدیم که دانشجویان باید به صراحت نقطه نظرات خود را بیان کنند.”

لازم به یادآوری است که سال گذشته و در پی حضور محمود احمدی نژاد در دانشگاه پلی تکنیک و اعتراض دانشجویان ، وی اعلام کرده بود “دانشجونمایان را به صلابه می کشد!”

این اظهارات در حالی از سوی وزیر اطلاعات اظهار می شود که وزیر علوم دولت نهم، که از وزارت خانه مطبوعش از طریق مدیریت دانشگاه ها و نیز واحد های حراست موسسات آموزشی از جمله عوامل اصلی ایجاد فشار بر دانشجویان بوده، اعلام کرد وزارت زیر مجموعه اش پیگیر پرونده “دانشجویان” زندانی است.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر ، مهدی زاهدی دیروز گفت: “وزارت علوم برای مشخص شدن وضعیت دانشجویان بازداشتی امیرکبیر در حال رایزنی‌های لازم با مسوولان ذیربط است و امیدواریم پرونده آن‌ها هرچه زودتر به نتیجه‌ نهایی‌ برسد.”

وی هم‌چنین با ادعای این که این‌که “یقین داشته باشید در مورد دانشجویانی که آزاد شده‌اند نیز وزارت علوم و مسوولان دانشگاه امیرکبیر تلاش کردند و نسبت به آزادی آن‌ها بی‌تفاوت نبودند” ادامه داد: “امیدوارم نتیجه پرونده‌ دانشجویان بازداشتی باقی‌مانده نیز هر چه زودتر مشخص شود.”