هجده تیر یوم الشیطان است

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

po_nabavi_01.jpg

سید محمد خاتمی به شیراز رفت و همانطور که بنا بود باشد، با استقبال عمومی مردم مواجه شد. روزنامه کیهان عزای عمومی اعلام کرد و نوشت که « کمتر از هزار نفر در استقبال از خاتمی اجتماع کرده بودند.» شب هم صدا و سیما اقدام به ضایع کردن خاتمی کرد و ظاهرا قضیه نتیجه معکوس داد. به نظر می رسد سفرهای استانی راه خوبی برای رفتن به استقبال انتخابات است. وزارت کشور هم ایکی ثانیه و در کمال عسر و حرج اعلام کرد که فقط چهار روز دیگر برای استعفای کسانی که می خواهند نامزد انتخابات شوند، وقت باقیمانده است. فعلا با این اوضاع کمتر از شش ماه تا ثبت نام داوطلبان و هشت ماه تا رای گیری وقت است. داوود سلیمانی از نیروهای اصلاح طلب گفت: « همگرایی محور کار و استراتژی آینده اصلاح طلبان است.» آگاهان از کلیه اصلاح طلبان خواستند از هرگونه عصبی شدن، زدن توی جاده خاکی، بار سنگین برداشتن، باز کردن در به روی هر نوع موجود ناشناخته و دست دادن جلوی هر نوع دوربین و موبایل دوربین دار خودداری کرده و یواش یواش راه بروند، بلند بلند حرف نزنند. مرتضی نبوی در نقش « عسس بیا اینو بگیر» گفت: « اصلاح طلبان دست از افراطی گری برنداشته اند.» در عوض تاجرنیا هم در کمال رافت اسلامی و « ما بچه های نازنازی» گفت: « اصلاح طلبان تندرو واژه غلطی است.»

سعه صدر و سعه ذیل

عماد افروغ گفت: « دولت در برخورد با نقد سعه صدر ندارد.» آگاهان گفتند: در عوض برای اداره کشور تا دلتان بخواهد سعه ذیل دارد. در همین راستا یا در یک راستای دیگر، احمدی نژاد که پس از نامه 57 اقتصاد دان آنها را به همه چیز جز جاسوسی مستقیم متهم کرده بود، قرار شد دیروز با آنها گفتگو کند. البته دفتر امور رسانه ای رئیس جمهور اعلام کرد که این ملاقات که قرار بود دیروز اتفاق بیافتد به روز پنجشنبه موکول شده است. فکر می کنم روز پنجشنبه احمدی نژاد برای یک سفر سرزده به گامبیا یا توگو برود و به این زودی نیاید.

وزیری که به غریبه جایزه می دهد

همزمان با افزایش موج دستگیری دانشجویان دانشگاهها که احتمالا از امروز که هجدهم تیر است، تشدید خواهد شد، وزیر علوم در مراسم فارغ التحصیلی دانشجویان خارجی مقیم ایران شرکت کرد. وزیر علوم که یکی از چهره های برجسته علمی جهان به مبلغ 195 دلار است، از این فارغ التحصیلان خواست که تا می توانند پسرخاله ها و دخترعمه های خودشان را به ایران دعوت کنند تا به جای دانشجویان ستاره دار ایرانی مشغول تحصیل در ایران شوند. وزیر علوم در این مراسم می خواست به پیشرفت های بزرگ علمی کشور اشاره کند، ولی چیزی یادش نیامد.

هجده تیر یوم الشیطان است

امروز هجدهم تیر است و در همین راستا بحث بر سر انگیزه های وقوع هجده تیر و علل آن در مطبوعات و رسانه های گروهی داخلی و خارجی در گرفت. سین کریمی یکی از مهم ترین روزنامه نگاران ایرانی که برای اولین بار نامش را فاش کرده، چیزهایی را که از واقعه هجده تیر دیده بود، افشا کرد و گفت: « روزنامه های زنجیره ای ستاد فرماندهی غائله 18 تیر بودند.» وی گفت: در این روز گروهی که نه دانشجو بودند و نه طرفدار دانشجویان بودند، نه به دنبال انقلاب فکری بودند و نه اصلا جنبش دانشجویی بودند، اتوبوس ها را آتش زدند و بانکها را غارت کردند. وی که محکم به میکروفون چسبیده بود، گفت: آنها را با مینی بوس از اطراف کالیفرنیا آوردند و بعد از آموزش در دفتر روزنامه های زنجیره ای به نیروهای مظلوم انتظامی حمله کردند و حتی یکی از آنها برای از بین بردن پلیس خودش را از طبقه سوم روی یک پلیس مظلوم که فقط یک ریش تراش در دستش بود، انداخت که باعث شد تا این پلیس ریش تراش را در جیبش بگذارد. کاف کریمی 21 ساله نیز گفت: من در آن زمان تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شده بودم که دیدم عده ای موبور دارند با تعدادی تانک و نفر بر به طرف تلویزیون می روند، آنها مرکز صدا و سیما را اشغال کردند و استودیوی پخش را در دست گرفتند و یکی از آنها اعلام کرد که نیروی انتظامی به خوابگاه حمله کرده است، در حالی که در آن سال نیروی انتظامی داشت محاصره آبادان را در هم می شکست. ح. دال گفت: در آن زمان من هنوز نمی فهمیدم که نئوکان ها می خواهند چکار کنند، ولی خودم دیدم که زنی به نام فرح کاف که با لهجه غلیظ هلندی داشت انگلیسی حرف می زد، دو میلیون دلار را به دانشجویان داد. مسعود خوش نمک گفت: من هم اصلا در جریان نبودم، تازه داشتیم برای فیلم تدارک می کردیم که چند نفر محکم خوردند به چوبی که در دست یکی از دوستان من بود. روزنامه توپخانه نوشت: روز هجده تیر کودتایی که با استریپ تیز اکبر گنجی در برلین آغاز شده بود، با نیروی عظیم ملت مهار شد. یکی از اعضای اتحاد بزرگ جمهوری طلبان نیز در برلین گفت: روز هجده تیر روز بزرگی بود که نافرمانی مدنی که توسط باقرخان از تبریز آغاز شده و پیام آن را صمد بهرنگی از طرف حزب برای دفتر تحکیم برده بود، پایه های رژیم را لرزاند و صدای آن چندی بعد به برلین رسید. الف باطبی که ادعا می کند در آن روزها در تهران بوده است، گفت: « این هایی که گفتین من نمی دونم، فکر کنم شما دارین در مورد 28 مرداد یا 22 بهمن حرف می زنید، در هر حال من اهل این محل نیستم.»

کار بزرگی در بدن زنان

آقای حائری امام جمعه شیراز که 25 سال است بطور متوالی به این اقدام پرداخته است، در یک اظهار نظر سکسی عبادی اعلام کرد: « خدا در بدن شما زنان کار بزرگی کرده است.» در همین راستا سووالات زیر مطرح و گزینه های زیرتر در نظر گرفته شد.

سووال اول: منظور از « کار بزرگ» در جمله خدا در بدن شما زنان کار بزرگی کرده است، کدام است؟

1) هر نوع کاری که برجسته باشد؟

2) هر نوع کاری که به نظر برجسته بیاید؟

3) ممکن است خیلی هم برجسته نباشد، اما به نظر برجسته بیاید؟

4) ممکن است بزرگ باشد، ولی برجسته نباشد.

سووال دوم: آیا خداوند در بدن همه زنان کار بزرگی کرده است؟

1) در اکثر موارد کار بزرگی کرده است؟

2) ممکن است بزرگ یا متوسط یا کوچک باشد؟

3) ممکن است در بعضی موارد کوچک باشد، ولی بعدا بزرگ شود؟

4) هر سه حالت صحیح است.

سووال سوم: فاعل جمله « خداوند در بدن همه زنان کار بزرگی کرده است» چه کسی است؟

1) خداوند متعال؟

2) امام جمعه شیراز؟

3) شوهر زنانی که در بدن شان کار بزرگی انجام شده است؟

4) هرکسی آن کار را بکند، فاعل است؟

سووال چهارم: اگر در بدن یک زن خداوند کار بزرگی نکرده بود، آن زن باید چکار کند؟

1) جراحی پلاستیک با نظر شوهرش

2) جراحی پلاستیک بدون نظر شوهرش

3) مواظب رابطه شوهرش با کسانی که خداوند در بدن آنها کار بزرگی کرده است، باشد؟

4) خیلی هم لازم نیست بزرگ باشد؟

سووال پنجم: اگر در بدن یک زن کار بزرگی انجام نشده باشد، چه حالاتی ممکن است؟

1) او را خداوند خلق نکرده است؟

2) آقای حائری تا به حال متوجه کارهای کوچک نشده؟

3) باید منتظر بماند تا بزرگ شود؟

4) از این بزرگ تر نخواهد شد؟

بقیه سووالات به دلیل مشکلات مربوط به سن پاسخ دهندگان حذف شد.

مسلمانی که لیبرال شد

کیهان پریروز به نظرات خاتمی در مورد لیبرالیسم گیر داد. البته آقای خاتمی نظراتش را در قالب سووالی مهم مطرح کرده است که « چگونه یک مسلمان واقعی می تواند لیبرال واقعی باشد؟» در همین راستا چند راه حل به ذهنم می رسد که فکر می کنم از آن طریق یک مسلمان واقعی بتواند لیبرال واقعی هم باشد.

راه حل یوسف اسلام: من که باورم نمی شود آدمی مثل کت استیونس با آن همه محبوبیت، همه چیز را رها کند و مسلمان بشود و مسلمان واقعی نباشد، ضمنا لیبرال هم باشد.

راه حل بن لادن: من اصلا باورم نمی شود کسی تمام دنیای راحت و پول و زن و بچه و زندگی را برای خدا رها کند و مسلمان واقعی نباشد، منتهی این یکی مسلمان تروریست است.

راه حل دکتر شریعتی: من که باورم نمی شود، آدمی مثل شریعتی با آن همه زحمت های بی دریغ و کلمات زیبا و اندیشه های غلط، مسلمان واقعی نباشد، منتهی او یک مسلمان سوسیالیست انقلابی بود.

راه حل سید قطب: من که باورم نمی شود سیدقطب با آن همه قدرت و احاطه به مسائل دینی یک مسلمان واقعی باشد، منتهی او یک مسلمان ضدآمریکایی و ضد لیبرالیسم بود.

و هزاران راه حل دیگر. اصولا به تعداد اندیشه های فلسفی و ایدئولوژی های مختلف مسلمان واقعی داریم، که هر کدام شان یک جوری مسلمان واقعی اند.


از لاک سکوت خارج شدند

همزمان با تشکیل سه وب سایت بودار متوالی برای افشای اصلاح طلبان، میانه روها، روشنفکران، نویسندگان، افرادی که در طول زندگی شان گاهی اوقات اقدامات شرافتمندانه ای مرتکب شده اند و غیره، دفتر احمدی نژاد اعلام کرد: « از لاک سکوت و انفعال خارج شدیم» این دفتر اعلام کرد از این به بعد اقدامات صدادار زیادی انجام خواهند داد.


یک سنگسار اتفاق افتاد

در تاکستان قزوین یک مرد سنگسار شد. وی هفده سال زندانی بود و به نظر می رسید در این هفده سال به اندازه کافی مرده باشد، با این وجود سنگسار شد. زنی که با وی رابطه داشت نیز منتظر اجرای حکم سنگسار است. به نظر می رسد حکومت تصمیم خودش را برای بدنامی بیشتر در جهان گرفته است. دیگر چه می توان گفت.