مهار بی حجابی یا سرکوب اعتراض؟

نویسنده

» آرایش امنیتی نیروی انتظامی به بهانه طرح حجاب و عفاف

با نزدیک شدن به  سالگرد انتخابات ریاست جمهوری خرداد 88 و نیز گرم شدن هوا در ایران، آیت الله خامنه ای که به اعتقاد بسیاری از آگاهان، سکان اجرایی تحولات سیاسی ایران را در دست دارد با فرماندهان و پرسنل نیروی انتظامی دیدار و تصریح کرد که طرح عفاف و حجاب باید با جدیت و قاطعیت اجرا شود

این سخنان آیت الله خامنه ای در زمانی بیان شده است که نهادهای امنیتی و انتظامی خود را برای اجرای طرح موسوم به طرح “مبارزه با مفاسد اجتماعی” آماده کرده اند.

بنا به گزارش خبرگزاری های داخلی، رهبر ایران در دیدار بعد از ظهر دیروز خود با فرماندهان و کادرهای نیروی انتظامی گفته است: باید در مقابل کج روی و عمل مفسدانه فردی، اجتماعی و سیاسی بطور قاطع برخورد شود. در برخورد با برخی افراد که تعمداً یا از روی بی توجهی چهره جامعه را از لحاظ دینی، نجابت و عفاف خارج می کنند نیز باید برخوردی قوی و صحیح انجام شود.

بر اساس متنی که دفتر رهبری در اختیار رسانه های داخلی قرار داده، وی تاکید کرده است که “طرح عفاف و حجاب باید با جدیت و قاطعیت اجرا شود”.

سخنرانی آیت الله خامنه ای تنها چند ساعت پس از آن انجام شد که  روز گذشته مصطفی محمد نجار، وزیر کشور دولت محمود احمدی نژاد از آمادگی همه جانبه نظام برای اجرای طرح عفاف و حجاب خبر داد و دامنه آن را “از خانواده تا مهد کودک” اعلام کرد؛ طرحی که به اعتقاد آگاهان با هدف کنترل مناسبات اجتماعی و امکان برخورد وسرکوب هر نوع اعتراض احتمالی، تدوین شده است.

او که در جمع مدیران کل امور زنان استانداری ها سخن می گفت، از “وضعیت نابهنجار مهدکودک ها” ابراز نارضایتی کرد و افزود: “هم‌اکنون در مهدکودک‌ها شاهد ناهنجاری‌هایی هستیم و امیدواریم با آموزش مربیان و آموزش بازی‌های مناسب به کودکان فرهنگ اسلامی را در مهدکودک‌ها شاهد باشیم”.

گفتنی است در هفته های اخیر و پس از آنکه محمود احمدی نژاد بر اساس پیش بینی یک روحانی از وقوع زلزله در تهران خبر داد و موجب نگرانی در زندگی روزمره شهروندان تهرانی شد.

 برخی از روحانیون وابسته به حکومت از جمله کاظم صدیقی، احمد جنتی و احمد خاتمی، خطیبان نماز جمعه تهران، درباره نسبت وقوع زلزله و دیگر بلایای طبیعی با بدحجابی اظهار نظر کردند و بنا به اعتقاد کارشناسان، گفته های این روحانیون افراطی زمینه اجرای سرسختانه تر طرح های سرکوب آزادی فردی شهروندان را بیش از گذشته مهیا کرده است.

در همین حال، بنا به گزارش ایلنا - خبرگزاری کار ایران،  وزیر کشور دولت احمدی نژاد با بیان اینکه “سال گذشته سرمان شلوغ بود”، علت عدم اجرای طرح های مشهور به “عفاف و حجاب” را “فتنه سبز” دانست.

در همین حال روز گذشته و همزمان با افزایش گزارش ها از آماده شدن نیروهای انتظامی و امنیتی برای برخورد با شهروندان به بهانه “طرح عفاف و حجاب”، فرماندهان نیروی انتظامی سراسر کشور در تهران گرد هم آمدند تا مصطفی محمد نجار دومین سخنرانی روز گذشته خود را با وعده دیدار احمدی نژاد با آنان انجام دهد و نیز حلقه دیگری از “طرح امنیت اجتماعی” را فاش کند؛ بخش های ناگفته ای از “طرح حجاب و عفاف” که گمانه زنی ها درباره آماده باش نیروهای امنیتی و انتظامی برای سرکوب اعتراضات احتمالی را به واقعیت نزدیک تر کرده است.

به گزارش پارلمان نیوز، او در جمع فرماندهان نیروی انتظامی از “ادامه داشتن فتنه در سال جاری” خبر داده و گفته است: “دشمنان دست بردار نیستند ولی آن چیزی که ما با نگاه عمومی به گذشته می‌بینیم این است که شرایط خاصی را پشت سر گذاشتیم و این ایام تجربه جدیدی را برای ما رقم زده است. هر طرح امنیتی باید با هدف و منظور خاصی انجام شود و باید در این راستا با تلفات کمتر به پیش برویم”.

در همین حال قرار است تا فرماندهان نیروی انتظامی، امروز با محمود احمدی نژاد، رئیس دولت دهم دیدار کنند. این دیدار، اولین دیدار وی با نیروهایی است که به سرکوب اعتراضات شهروندان پس از انتخابات خردادماه گذشته شهرت دارند و آن گونه که مصطفی محمد نجار در سخنرانی روزگذشته خود خبر داده، قرار است تا احمدی نژاد در جلسه امروز خود با فرماندهان، خواسته های دولت را به نیروی انتظامی منتقل کند.

به گزارش فارس، نجار گفته است: “آقای رئیس‌جمهور فردا (امروز) دیداری با شما دارند و از نزدیک انتظارات دولت و خود را به شما انتقال خواهند داد”.

آنچه که بنا به گفته های وزیر کشور، انتقال نظرات احمدی نژاد به نیروی انتظامی خوانده شده، درحالی امروز برگزار می شود که در طی روزهای گذشته  چند فرمانده نیروی انتظامی از افزایش طرح های امنیتی خبر داده بودند و بنا به اعتقاد آگاهان، این طرح ها بی ارتباط با “نقطه نظرات دولت و احمدی نژاد” از یک سو و نزدیکی به سالگرد اعتراضات سال گذشته و البته ارتباط احمدی نژاد با روحانیون تندرو و دیدگاه هایی مانند وقوع زلزله به دلیل بدحجابی نیست.

در همین زمینه احمد رضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی که در رسانه ها به عنوان یکی از متهمان اصلی جنایت بازداشتگاه کهریزک مطرح شده است دو روز پیش و در جریان یک عزل و نصب در فرماندهی پلیس تهران از طرح های جدید نیروی انتظامی خبر داده است.

بنا به نوشته فارس، وی در آخرین اظهارنظر خود گفته است: در آینده‌ای نزدیک شاهد اجرای طرح‌هایی خواهیم بود که موجب افزایش احساس امنیت در تهران و کشور خواهد شد.

وی افزود: برای مقابله با گردنکشان و متجاوزان به حقوق مردم با دستگاه قضایی هماهنگی شده و این تبهکاران مورد برخورد پلیس قرار خواهند گرفت.

به اعتقاد آگاهان منظور وی ازگردنکشان، معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در سال 88 است که با وجود سرکوب های گسترده، بازداشت و اعدام برخی از معترضان، همچنان از ناحیه دولت “فتنه تمام نشده” محسوب می شوند.

بنا بر این گزارش، در کنار سخنان احمد رضا رادان درباره “طرح های امنیتی جدید”، حسین ساجدی نیا، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، جزئیات برخی از این طرح ها در حوزه نظارت”را تشریح کرده است.

بنا به گزارش مهر، او در مراسم معارفه جانشین خود گفته است: “در زمینه نظارت و سازماندهی سازمان های مردم نهاد (NGO) سازمان های مختلفی وجود دارند که نیازمند ساماندهی به صورت متمرکز هستیم.برای حل مشکلات سایت های اینترنتی فقط فیلترینگ کافی نیست و باید نظارت ها در این زمینه بیش از قبل تقویت شود”.