ناگزیر، واردات از راه دریای خزر

نویسنده

» گزارش رویترز از تامین گندم برای مقابله با قحطی

ایران پس از خرید یک میلیون تن گندم در هفته های اخیر، اکنون برای خرید گندم تازه به سراغ قزاقستان و کشورهای دیگر دریای خزر رفته است.

ایران که زمانی صادرکننده گندم بود، به علت بدی محصول تخمین زده می‌شود که در فصل تابستان به واردات 5 میلیون تن گندم نیاز داشته باشد.

منابع تجاری می‌گویند جمهوری اسلامی محموله‌هایی را از قزاقستان و روسیه می‌خرد و آنها را از راه دریای خزر به ایران منتقل می‌کند.

یک بازرگان اروپایی گفت: “در هفته‌های اخیر محموله‌هایی از گندم آسیاب شده قزاقستان به ایران رفته و تقاضای بیشتری هم وجود دارد. برداشت خوب گندم در قزاقستان به حل مشکل گندم ایران کمک می‌کند؛ 40 درصد صادرات گندم قزاقستان یا به ایران می‌رود یا به عراق.”

پیش‌بینی می‌شود گندم قزاقستان امسال 13.5 میلیون تن در مقایسه با 11.3 میلیون تن سال گذشته باشد.

رافایل گالیاموف رئیس شرکت آک بیدای که مسئول ترمینال غلات بندر آکتائو قزاقستان است گفت، صادرات به ایران افزایش یافته است. “ترمینال در حال حاضر با تمام گنجایش خود کار می‌کند و در ماه ژوئیه فقط به صادرات غلات به ایران پرداخته است. ما این ماه 50 هزار تن گندم به ایران صادر خواهیم کرد.”

وی افزود: “مسلما صادرات ما به ایران با مشکلاتی مواجه است؛ مشکلات پرداخت، انتقال پول. اما به هر حال یک راه‌حلی پیدا می‌شود.”

حسن روحانی رئیس‌جمهور منتخب ایران باید مشکلات اقتصادی را پس از تحریم‌هایی که درآمد نفتی را کاهش داده و موجب سقوط ارزش پول کشور شده حل کند. صادرات غذا به ایران آزاد است اما تحریم‌هایی که کشتیرانی را هدف قرار می‌دهد مشکل ایجاد می‌کند.

بازرگانان می‌گویند خرید گندم با پول‌های حاصل از درآمد نفت که در بانک‌های کشورهای مختلف مسدود شده انجام گرفته است. این پول‌ها می‌تواند برای مقاصد بشردوستانه و خرید غذا مورد استفاده قرار گیرد.

منابع تجاری می‌گویند در هفته‌های اخیر ایران حداقل 251 میلیون تن گندم از روسیه و کشورهای دریای سیاه خریده است. یک منبع کشتیرانی صنعتی مستقر در دریای سیاه می‌گوید، ایران همچنین از روسیه گندم خریده و از طریق رود ولگا آنها را منتقل و از راه دریای خزر به ایران وارد می‌کند.

این منبع گفت: “مسیر دریای خزر به ایران معمولا برای سنگ آهن مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما در هفته‌های اخیر بیشتر به انتقال غلات اختصاص یافته است.” محموله‌ها به خاطر محدودیت بار، هر یک 3000 تن وزن دارند.

یک منبع تجاری اروپایی دیگر گفت، محموله‌های کوچک‌تری به خریداران دولتی ایران فروخته شده است.

یک بازرگان دیگر می‌گوید: “به نظر من به خاطر مقدار و کیفیت بد گندم ایران، این کشور باید امسال 5 تا 6 میلیون تن گندم وارد کند. من انتظار دارم 2 میلیون تن از این نیاز از طریق قزاقستان تامین شود. محموله‌هایی هم از روسیه می‌آید که از آبراه‌های داخلی این کشور می‌گذرد. اگر حمل به ایران به اندازه کافی ارزان و کارآمد باشد این روند ادامه خواهد یافت.”

آندری سیزوف، رئیس تحلیلگران کشاورزی سوو‌اکون می‌گوید، روسیه احتمالا در ماه ژوئیه حدود 100 هزار تن گندم به ایران خواهد فرستاد.

منبع: رویترز - 22 ژوئیه