افشاگر اسناد محرمانه در زندان

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» بازداشت پالیزدار پس از تعقیب و گریز

دو هفته بعد از تائید و تکذیب‌های پیاپی رسانه‌ها در مورد “گریختن و مخفی شدن” عباس پالیزدار، خبرگزاری فارس (نزدیک به سپاه) روز سه شنبه به نقل از برادر او جواد پالیزدار، نوشت: “شب گذشته به اتفاق برادرم در مراسم عروسی بودیم که ۴ نفر خود را از دادستانی معرفی کرده و وی را بازداشت کردند.” پیش از این رسانه‌ها از عباس پالیزدار نقل کرده بودند که “اگر من دستگیر شوم، استرس وارده به همسرم سبب مرگ وی می‌شود. برای هیچ، چرا باید خودم را گرفتار کنم و سبب مرگ همسرم شوم؟ به همین دلیل حاضر نبودم در تهران بمانم تا بیایند و من را دستگیر کنند.”

عباس پالیزدار، چهره‌ای که به دلیل افشاگری درباره فساد گسترده در دستگاه‌های حکومتی جمهوری اسلامی مدتی در راس اخبار رسانه‌ها قرار گرفت، دوشنبه شب ۲۵ مهر بازداشت و روانه زندان شد.

جواد پالیزدار درباره وضعیت جسمانی برادرش گفته است: “او چند بار سکته کرده و قلبش مشکل دارد و به همین منظور باید جراحی باز عروق شود که این موضوع را دادستانی نیز می‌داند و مطلع است که وی نمی‌تواند در زندان بماند.”

به گفته برادر آقای پالیزدار، بستگان او نیز در وضعیت سلامتی نامناسبی به سر می برند؛ همسرش “سرطان دارد و در حال شیمی درمانی است و دخترش هم مشکل سرگیجه دارد و پزشکان در حال درمان وی هستند.”

 

ماجرای یک سخنرانی جنجالی

آقای پالیزدار که پیش‌تر نماینده قوه قضائیه در هیأت تحقیق و تفحص مجلس هفتم بود به علت ایراد چند سخنرانی جنجالی و افشای “فسادهای گسترده اقتصادی” و نقش چند روحانی بلند پایه در آن، از سوی دستگاه قضایی با اتهام “افشای اسناد محرمانه کشور، خیانت در امانت و افترا” بازداشت و به پنج سال زندان محکوم شد.

نام عباس پالیزدار نخست پس از ایراد یک سخنرانی در روز ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ در دانشگاه بوعلی سینای همدان بر سر زبان‌ها افتاد. او طی سخنانی در این دانشگاه، ۴۴ شخصیت شناخته شده نظام از جمله نزدیک به ۱۰ روحانی بلند پایه را متهم به فساد گسترده مالی کرده بود.

محمد امامی کاشانی، عضو شورای ‏نگهبان و امام‌جمعه تهران، محمد یزدی، عضو شورای نگهبان و مجلس خبرگان، دبیر جامعه مدرسین حوزه ‏علمیه قم و رئیس سابق قوه قضاییه، عباس واعظ طبسی، تولیت آستان قدس رضوی و علی اکبر ناطق نوری، رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی از جمله شخصیت‌هایی بودند که پالیزدار در سخنرانی خود به اسامی آن‌ها اشاره کرده بود.

او در سخنرانی‌های بعدی با تاکید بر اینکه “دولت به تنهایی به ‏مبارزه مفاسد اقتصادی برخاسته و هیچ کس دولت را حمایت نمی‌کند” گفته بود: “آقای احمدی‌نژاد در شعارهایش همیشه مبارزه با فساد را مطرح می‌کرد و ما فکر می‌کردیم حتما این شعار‌ها قرار است به عمل تبدیل شود. بنابراین سمت ایشان زیاد رفتیم و نماینده‌هایی هم در وسط کار وقتی دیدند ما جدی هستیم، کم‌کم به ما پیوستند.”

عباس پالیزدار در خرداد ماه سال ۱۳۸۷ به علت این افشاگری‌ها بازداشت و از سوی دادگاهی در تهران به تحمل ۱۰ سال زندان محکوم شد. اما در تیرماه سال ۱۳۸۸ با سپردن وثیقه ۳۵۰ میلیون تومانی پس از تحمل بیش از یک سال حبس آزاد شد.

با این حال مدتی پس از آزادی در گفتگو با مجله “همشهری ماه” پشت پرده روند جمع آوری مدارک علیه رقبای انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد برای انتخابات سال گذشته را فاش کرد و با بیان اینکه از سوی محمود احمدی‌نژاد به او “وعده وزارت” داده شده بود، ماجرای شبکه‌ای از نیرو‌ها که در حال برنامه ریزی برای “نقطه اوج انتخابات و مناظره‌های انتخاباتی” محمود احمدی‌نژاد بودند را برملا کرد.

 

بازداشت مجدد پس از جنجال رسانه‌ای

عباس پالیزدار پس از آزادی به ده سال حبس تعزیری محکوم شده بود اما پرونده او مورد تجدید نظر قرار گرفت. با این حال جواد پالیزدار روز سه شنبه با اعلام خبر بازداشت مجدد برادرش به خبرگزاری فارس گفته است: “تقریباً همه شکات شکایت خود را پس گرفته‌اند. تنها یکی از شکات، شکایت خود را از عباس پالیزدار پس نگرفته است.” وی به نام این شاکی اشاره نکرده است.

 پالیزدار خود به روزنامه اعتماد گفته بود همه شاکیان خصوصی به طور رسمی از شکایت خود صرف نظر کرده‌اند اما “در حال حاضر آیت‌الله محمد یزدی رییس اسبق قوه قضائیه در دهه ۷۰ به عنوان شاکی خصوصی من هستند”.

کمتر از دو هفته پیش، این روزنامه خبر داده بود عباس پالیزدار از محل سکونتش در تهران به مقصدی نامعلوم گریخته است.

پالیزدار در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفته بود: “من در بیمارستانی در شهرستان برای مدتی بستری شدم و در حال حاضر هم در این شهر سکونت دارم، البته برخلاف برخی جریان‌های خبری و سایت‌ها تاکید می‌کنم که هنوز از ایران خارج نشده‌ام و تنها از تهران خارج شدم تا به‌دنبال اجرای حکم اوین، به زندان نروم.”

گفتنی اینکه او یک روز پس از این گفتگو در مصاحبه با ایلنا- خبرگزاری کار ایران، اظهارات قبلی خود را تکذیب کرده و گفته بود که “متواری شدن از محل سکونتم کذب محض است و دلیلی برای این کار نمی‌بینم.”

پالیزدار در مصاحبه‌ با این روزنامه تاکید کرده بود: “خودم را معرفی نمی‌کنم تا سراغم بیایند. البته امیدوارم چنین ظلمی به من و همکارانم صورت نگیرد”، با این حال او تصمیم خود را عملی و تا مراجعه ماموران امنیتی در دوشنبه شب ۲۵ مهرماه، خود را معرفی نکرد.

به این ترتیب به نظر می‌رسد که پرونده پر کش و قوس عباس پالیزدار بعد از سه سال با دستگیری مجدد وی برای مدتی مختومه اعلام شود و شاید تا مدتی دیگر اسمی از این مرد جنجالی که از وابستگان به جناح حاکم به شمار می‌آمد به میان نیاید.