عربستان به گنبد آهنین تجهیز ‌شود

آی ۲۴ نیوز
آی ۲۴ نیوز

» گزارش آی ۲۴ نیوز از پیشنهاد اسراییل به ریاض

اسراییل به پادشاهی سعودی پیشنهاد داده تا خود را در برابر شلیک احتمالی راکت ها ازسوی یمن تجهیز کند.

به نوشته روزنامه عربی رأی الیوم، عربستان سعودی اخیراً پیشنهاد اسراییل دایر بر تجهیز خود به سیستم ضد موشکی “گنبد آهنین” را رد کرده است.

به نوشته این روزنامه، اسراییل این پیشنهاد را ازطریق دیپلمات های آمریکایی حاضر در اردن به مسؤولان سعودی رسانده تا به ریاض در مقابله با شلیک احتمالی راکت های شورشیان حوثی در یمن کمک کند.

گنبد آهنین که توسط اسراییل توسعه یافته و بخش بزرگی از بودجه آن ازسوی ایالات متحده تأمین شده، در تابستان سال گذشته این امکان را به وجود آورد تا صدها موشک و راکت شلیک شده از نوار غزه به شهرها و روستاهای اسراییل ردیابی شوند.

این گزارش حاکی از آن است که پیشنهاد اسراییل رد شده و فعلاً هیچ منبع رسمی این اطلاعات را تأیید یا درباره آن اظهارنظر نکرده است.

ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی که کمپین تدافعی‌اش در تاریخ ۲۶ مارس آغاز شد، با افزایش حملات هوایی خود علیه مواضع حوثی‌ها، همچنان فشار را بر شورشیان حفظ کرده. این حملات پس از یک آتش‌بس ۵ روزه به هدف تسهیل در توزیع کمک های بشردوستانه ازسرگرفته شده است.

جنگنده های ائتلاف روز جمعه مواضع شورشیان شیعه یمنی را در شهرهای صنعا، مأرب، شبوة، و عدن مورد هدف قرار دادند، و این درحالی است که ریاض از مرگ یک کودک سعودی به دلیل شلیک های انجام شده ازسوی یمن خبر داد. این دومین غیرنظامی کشته شده طی دو روز است.

سسیل پویلی، سخنگوی کمیساریای عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر، گفت که حداقل ۱۰۳۷ غیرنظامی، ازجمله ۱۳۰ زن و ۲۳۴ کودک، از تاریخ ۲۶ مارس در یمن کشته و ۲۴۵۳ نفر نیز زخمی شده اند.

براساس گزارش محرمانه کارشناسان سازمان ملل که به شورای امنیت تسلیم شده، ایران حداقل از سال ۲۰۰۹ برای شورشیان شیعه حوثی در یمن تسلیحات ارسال می کند. این گزارش در اواخر ماه آوریل به کمیته تحریم ها علیه ایران تسلیم گردید.

منبع: آی ۲۴ نیوز، ۲۴ مه ۲۰۱۵