در شرایطی که طی دوسال گذشته به علت سرکوب مردم معترض و دخالت در امور کشور،نیروهای سپاه، بسیج و انتظامی دچار ریزش و ناراحتی های روحی شده اند، نماینده رهبرجمهوری اسلامی در سپاه پاسداران در راستای توجیه برخوردهای خشونت بار پس از انتخابات 88 ،معترضان را “مهدور الدم ” خواند و اعلام کرد که اعضای بسیج و سپاه نباید در برخورد با آنها “تعلل” کنند.
حجت الاسلام علی سعیدی در همایشی تحت عنوان “بسیج و رسانه” که با حضور فرماندهان ارشد سپاه و بسیج برگزار شد، گفت:” اختیارات ولی فقیه و اختیارات امام معصوم در اداره حکومت هیچ تفاوتی ندارد و همه اختیارات پیامبر و امام در اداره حکومت، برای ولی فقیه نیز وجود دارد.”
وی همچنین تصریح کرد:“بسیجی دستورات ولی فقیه را فصلالخطاب میخواند و دستورات او برای افراد با فرهنگ بسیجی لازمالاجرا است.این تبعیت از رهبری باید کامل باشد نه گزینشی و اینطور نیست که ما طبق میل خودمان به تبعیت از رهبری بپردازیم.”
نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه پاسداران افزود:” در فرهنگ بسیجی قدرت وسیلهای است برای رسیدن به اهداف والایی الهی. ایثار و از خودگذشتگی باید در فرهنگ بسیجی همهجانبه باشد نه اینکه برخی فقط تا ایثار مال پای کار هستند اما باید این ایثار تا پای مال، جان، فرزند و آبرو باشد.”
وی سپس خطاب به اعضای سپاه و بسیج تاکید کرد:” منافقین وقتی در مقابل ولی خدا میایستند،«مهدورالدمند» همانطور که خوارج در مقابل امیرالمؤمنین ایستادند و یا منافقین زمان امام و همچنین فتنهگران در فتنه 88 که بسیجی بدون توجه به لباس و عنوان نباید در برخورد با آنان تعلل کنند.”
او که برخی از وبسایت های حکومتی برای نخستین بار وی را «آیت الله سعیدی» خطاب کرده اند همچنین اضافه کرد که “فرهنگ بسیجی را باید از نگرش و رفتار انبیاء و اولیا برداشت و انتزاع کنیم. اولین مبنای فرهنگ بسیج استوار بودن بر اصل خدامحوری است. منشاء قدرت، مدیریت و قانون را باید الهی بدانیم و مشروعیت چیزی نیست که با رای مردم به دست بیاید. نقش مردم در تولید قدرت است نه تولید ولایت و ولایت از سوی خدا منشا می گیرد.”
“مهدورالدم” خواندن معترضان به نتیجه انتخابات 88 از سوی نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران در حالی است که در قوانین فقهی مهدورالدم به کسی گفته می شود که شرعاً مستحق کشته شدن باشد؛کسی که ریختن خون او مجاز است. مفهوم مهدورالدم از لحاظ شرعی به دو دسته تقسیم می شود: نسبی و مطلق. مهدورالدم نسبی کسی است که در برابر شخص یا اشخاصی مهدورالدم است و مطلق وضعیتی است که شخص مجرم در برابر تمام مسلمانان مهدورالدم است.
همچنین بنا بر تبصره 2 ماده 295 قانون مجازات اسلامی مصوب 1370 که سال گذشته نمایندگان مجلس هشتم اجرای آن را تا پایان سال 1390 تمدید کرده اند” در صورتی که شخصی کسی را به اعتقاد قصاص یا به اعتقاد مهدورالدم بودن بکشد و این امر بر دادگاه ثابت شود و بعد معلوم گردد که مجنی علیه مورد قصاص و یا مهدورالدم نبوده است قتل به منزله خطای شبیه عمد است.”
کشتار معترضان با اتصال به ولایت فقیه
استفاده از اصطلاح فقهی “مهدورالدم” برای سرکوب معترضان که بار معنایی سنگینی، چه از لحاظ دینی و شرعی و چه از لحاظ حقوقی و قانونی در بر دارد، در شرایطی صورت می گیرد که پیش از این برخی از روحانیون تندرو همچون آیت الله محمدتقی مصباح یزدی نیز در جلسات توجیهی برای اعضای سپاه پاسداران استفاده از آهن و سلاح در سرکوب معترضان را توصیه کرده بودند.
محمدتقی مصباح یزدی در 24 مهرماه سال 88 در اوج سرکوب های خشونت بار معترضان پس از انتخابات، در دیدار با اعضای بسیج و سپاه خطاب به آنها گفته بود:” همیشه کسانی مانع برقراری عدالت هستند و جز با مجازات تسلیم نمیشوند از همین رو قرآن اجرای عدالت را متوقف بر آهن و سلاح دانسته است.”
مصباح یزدی که از وی به عنوان “تئوریسین خشونت شیعی” یاد می شود چند روز بعد در دیداری جداگانه با فرماندهان ارشد سپاه پاسداران نیز تاکید کرده بود که” اگر کسی عمدا و با آگاهی، قصد ضربه زدن به دین و مسلمانان را دارد، باید با او با صلابت و قاطعیت برخورد کرد و کسی حق ندارد بگوید در این مورد نیز باید مدارا شود.”
او در اظهاراتی مشابه گفته های اخیر علی سعیدی همچنین مدعی شده بود که “قانون اساسی به تایید و امضای ولی فقیه اعتبار پیدا میکند، نه اینکه آن گونه که بعضی تصور کردهاند اعتبار ولایت فقیه به قانون اساسی باشد.”
مصباح یزدی با این توجیه که “هیچ کس حق حاکمیت و امر و نهی به دیگر انسانها را ندارد مگر اینکه این حق از طرف خدا به او اعطا شود. در این صورت، این حاکمیت خداست که از مجرای وجود این شخص اجرا می شود” اعضای بسیج و سپاه را کسانی نامیده بود که “به دستور خدا و نماینده او به فعالیت های نظامی می پردازند.”
نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه و همچنین مصباح یزدی در شرایطی رهبر جمهوری اسلامی را تا جایگاه نمایندگی خدا بالا برده و بر این اساس مخالفت با او را مخالفت با خدا و مخالفان را «مهدورالدم» و مستحق کشته شدن دانسته اند که 7 اسفندماه سال گذشته حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران طی اظهاراتی در شهر بابل به صراحت تمام اعلام کرده بود که سپاه و بسیج “با اتصال به ولایت فقیه فتنه های داخلی را سرکوب کرده است.”
پیشتر در 8 آذرماه سال گذشته رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی آیت الله خامنه ای هم اعلام کرده بود که “ولایت فقیه در فلسفه حکومت شیعه که اسلام ناب محمدی است نیابت امام زمان است و دستورات اسلام در این زمینه خیلی دستورات روشنی است. هرکسی که در مقابل ولایت فقیه بایستد «عاقبت به خیر» نمی شود، ولایت فقیه یک ولایت بر حق است و هر که با حق درآویزد حق او را زمین می زند واین شوخی بردار نیست.”
طی دوسال گذشته برخی از روحانیون حکومتی همچون آیت الله محی الدین حائری شیرازی عضو مجلس خبرگان و همچنین آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان نیز با صراحت بیشتری طی اظهارات مختلف خواستار کشتار و اعدام معترضان به نتیجه انتخابات 88 شده اند.جنتی9بهمن ماه سال 88، یک روز پس از اعدام دوتن از زندانیان سیاسی با نام های محمدعلی زمانی و آرش رحمانی پور(هردو نفر دوماه پیش از انتخابات بازداشت شده بودند) از تریبون نماز جمعه خطاب به صادق لاریجانی رییس قوه قضاییه گفته بود: “ای برادر! ما شما را میشناسیم، قبلا در حوزه استاد بودید و علاقه شدیدی به درس خواندن و درس دادن داشتید، اما شما مسوولیت را قبول کردی و میدانیم که روحیه ضدظلم و ولایی داری و برای رضای خدا همانطور که دو نفر را سریعا اعدام کردید و دستتان هم درد نکند، بایستید.”
احمد جنتی با اشاره به اینکه “اکنون جای رافت اسلامی نیست جای غلظت است” با ذکر آمار و ارقام به صادق لاریجانی یادآوری کرده بود که”در 18 تیر ضعف نشان دادید؛ چند نفر در آن زمان اعدام شدند؟ اگر حالا هم ضعف نشان دهید آینده بدتری در انتظار شماست. در عین حال قانون هم باید رعایت اما قرآن و اسلام و ولایت هم باید حفظ شود و نباید به کسانی که مفسده میکنند رحم کرد، زیرا علی(ع) هم در عین داشتن رافت اسلامی چند هزار نفر را در یکی از جنگها کشت و لذا نه میتوانیم افراط در مجازات داشته باشیم و نه تفریط.”
محی الدین حائری شیرازی از اعضای مجلس خبرگان هم سال گذشته در گفت و گویی با شبکه خبر صدا و سیما جمهوری اسلامی در اظهاراتی خطاب به مسولین قضایی و انتظامی کشور خواستار کشتار معترضان به نتیجه انتخابات شده بود.
تعلل، ریزش یا عذاب وجدان؟
نارضایتی و ریزش نیرو در سپاه پاسداران، بسیج و نیروی انتظامی به ویژه پس از سرکوب خونین اعتراضات مردمی به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال 88 که به کشتار دهها تن از شهروندان معترض منجر شد افزایش یافته است تا جایی که فرماندهان این نهادهای نظامی بارها طی اظهارات مختلف این مساله را به انواع مختلف تایید کرده اند.
مردادماه سال گذشته محمدعلی جعفری طی اظهاراتی با اذعان به حضور حامیان میرحسین موسوی و جنبش سبز در سپاه پاسداران و همچنین اینکه سپاه تلاش کرده تا این افراد را “قانع” کند گفته بود: “خیلی از ابهامات دیگر رفع شده و آنها قانع شدند حرکت اشتباه بوده و این بهتر از برخورد فیزیکی و حذف است.”
او در آخرین روز تیرماه سال 89 هم در جمع اعضای سپاه و بسیج استان سمنان خطاب به بسیجیان تاکید کرده بود که “نمیتوانیم در ارتباط با انقلاب اسلامی بیتفاوت باشیم و باید دانست که بیتفاوتی خطر بسیار بزرگی برای انقلاب است و شهدا امروز از ما انتظار دارند که از راه و اهدافشان به خوبی پاسداری کنیم”.
آیت الله علی خامنه ای 4 آذرماه سال گذشته به مناسبت عید غدیر در جمع اعضای سپاه و بسیج حاضر شد و طی اظهاراتی “بسیجی بودن را امری مبارک” خواند اما تأکید کرد که” بسیجی ماندن و ایستادگی در راه، مهمتر است و بسیجی ماندن نیز به مراقبت و مواظبت دائم نیاز دارد.”
این اظهارات آیت الله خامنه ای البته دارای مضمون نارضایتی از عملکرد برخی از نیروهای بسیج و سپاه بود که پیش از آن سرتیپ پاسدار حسین همدانی آن را شفاف تر بیان کرده بود.
فرمانده سپاه محمدرسول الله تهران 10 مهرماه 89 در گفت و گویی با وبسایت خبرآنلاین درباره اینکه در برخورد با اعتراضات سال گذشته و “در مقاطعی نیرویهایی که در حوزه امنیت مسئولیت داشتند دچار غفلتهای در برخورد با فتنه شدند؛ یا اینکه بد عمل کردند و تصویری مخدوش از بسیج ارائه شد” گفته بود:” ما بسیج را برای چه زمانی میخواهیم؟ بسیج را برای بسیج میخواهیم یا انقلاب؟ اگر قرار باشد که نظام آسیب ببیند و بسیج آسیب نبیند، ما چنین بسیجی را نمیخواهیم.”
فرمانده سپاه تهران در ادامه البته با اشاره به حوادث عاشورای تهران و اینکه”بسیجیهای در هیأت داشتند سینه میزدند “توضیح داده بود:“رفتیم گفتیم چه دارید سینه میزنید برای امام حسین، در میدان ولیعصر جسارت شده به تکیه امام؛ شما اینجا سینه میزنید؟ همین که گفتیم مسئول هیأت، گفت عزاداری بس است. ما باور نمیکردیم که روز عاشورا جسارت را به حد اعلای خودش برسانند. فکر میکردیم اینها با دولت مخالفند، با برخی بخشهای نظام مخالفند اما با امام حسین نباید اینها مخالف باشند. وقتی روز عاشورا چنین جسارتی میکنند بسیج سالم بماند؟ ما چنین بسیجی را نمیخواهیم. ما بسیجی میخواهیم در زمان خطر آبرو، جان و همه سرمایهاش را به میدان بیاورد… ما میگویم مردمی که 9 دی سال قبل آمدند در دفاع از ولایت، اینها بسیجی هستند.”
نیروی انتظامی جمهوری اسلامی نیز که همچون سپاه و بسیج در سرکوب اعتراضات مردمی پس از 22 خرداد 1388 نقش داشته با چنین مشکلی مواجه است. اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی خود برای نخستین بار از این موضوع پرده برداشت.
وی در 10 مهرماه 1389 و یکسال پس از آغاز اعتراضات مردمی در مراسم صبحگاه مشترک نیروهای انتظامی گفته بود:” در شرایط ویژگی که به طور مستمر تهدیدهای از سوی رسانههای دشمن به وجود میآید، معمولا نیروی انتظامی باید دارای بصیرت باشند، به طوری که مامور ناجا در فتنه نباید متحیر بماند که حق در کدام طرف است.”
فرمانده کل نیروی انتظامی در فروردین ماه سال 1389 نیز از افزایش بیماری های روانی در میان پرسنل نیروهای مسلح خبرداده و اعلام کرده بود که “تلاشمان در نیروهای مسلح باید متوجه این موضوع باشد تا هیچ پرسنلی بر اثر فشارهای روانی بیمار نشود زیرا طبق آمار هرچه به سمت جلو گام بر میداریم با افزایش مشکلات، فشار روانی بر پرسنل افزایش یافته و آنها را مبتلا به انواع امراض قلبی و عروقی میکند.”
سرتیپ پاسدار احمدی مقدم با بیان اینکه “شرایط امروز نیروی انتظامی شرایط جنگ سایر نیروهای مسلح است زیرا این نیرو تقریباً در تمام روزهای سال ماموریت داشته و به انجام وظایف در پیشگیری از وقوع جرایم میپردازد» تاکید کرده بود: “در چند سال اخیر شهادت پرسنل نیروی انتظامی کاهش داشته ولی آمار مرگ و میر عادی ناشی از فشارهای روانی در میان کارکنان افزایش داشته است.”