اعتراض به حمله علیه شارلی ابدو

لوموند
لوموند

» گزارش لوموند از سوءقصد مرگبار در پاریس

در سال ۲۰۱۱، روزنامه “شارلی ابدو” یکی از شماره های خود را به همراه کاریکاتوری از محمد، “شریعت ابدو” نامگذاری و محمد را “سردبیر” آن معرفی کرده بود. در آن زمان، دفتر این روزنامه آتش زده شد و دولت این عمل را “سوءقصد” نامید.

امروز چهارشنبه ۷ ژانویه ۲۰۱۵ نیز پس از چهار سال، سوءقصد دیگری در دفتر این روزنامه در منطقه ۱۱ پاریس به وقوع پیوست که منجر به مرگ ۱۲ نفر و زخمی شدن ۱۱ نفر شد. در میان کشته شدگان می توان به هشت عضو تحریریه این روزنامه اشاره کرد. دو پلیس نیز در درگیری در دفتر این روزنامه کشته شدند. یکی از آنها مسؤول امنیت “شرب”، کاریکاتوریست محمد، بود.

این سوءقصد مرگبارترین سوءقصدی است که از سال ۱۹۶۱ در فرانسه اتفاق افتاده.

واکنش های بسیاری نسبت به این اقدام تروریستی در شبکه های اجتماعی انجام و فراخوان هایی برای گردهمایی اعتراض آمیز علیه اسلام گرایان داده شد. براساس گزارشی از فرانس پرس، حداقل ۱۰۰ هزار نفر در شهرهای مختلف فرانسه در اعتراض به این عمل سبعانه گردهم آمدند.

به گفته منابع پلیسی که ازسوی روزنامه لوموند به دست آمده، سه فرد مظنون شناسایی شده اند. آنها ابتدا به اشتباه به ساختمان دیگری در شماره ۶ و پس از آن به ساختمان شماره ۱۰ وارد شدند که دفتر روزنامه در طبقه دوم آن قرار دارد. آنها به فردی که در پذیرش حضور داشته تیراندازی کرده و سپس به طبقات رفته اند. آنها در دفتر روزنامه “شارلی ابدو” وارد اتاقی شده اند که جلسه ای با حضور برخی از اعضای هیأت تحریریه درحال برگزاری بود. به گفته کوکو، یکی از طراحان این روزنامه، “آنها که به خوبی فرانسه صحبت می کردند، پس از آتش گشودن به سوی کاریکاتوریست ها و روزنامه نگاران حاضر در جلسه متواری شدند”.

آنها که ادعا می کردند از اعضای القاعده هستند، با فریادهای “الله اکبر” و “انتقام محمد را گرفتیم” سوار بر اتومبیل و متواری شدند.

به گفته ناظران نظامی، رفتار این افراد به مانند سربازان ماهر و آموزش دیده بوده است. به گفته یکی از افسران پلیس، “یکی از آنها به شیوه ای اسلحه را در دست گرفته و با آرامش و در کمال خونسردی قدم می زتد که مشخص است آموزش از نوع نظامی و در شرایط جنگی دیده. بی شک آنها افرادی عادی نبوده اند”.

آنها در کشتن دومین پلیس به صورت رگباری به سوی وی تیراندازی نکرده اند، بلکه به صورت تک تیر وی را از پا درآورده اند که این خود نشان از مهارت شان در استفاده از سلاح های اتوماتیک دارد. یکی از آنها به سوی مأمور پلیس که روی زمین افتاده بود می آید و پس از اینکه از مرگ وی اطمینان می یابد، در کمال آرامش به سوی اتومبیل می رود.

درحال حاضر، “بیش از ۳۰۰۰ پلیس از بخش های مختلف قضایی، جنایی و امنیتی درحال تحقیق درخصوص این سوءقصدند”.

منبع: لوموند، ۷ ژانویه http://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran