مقام معظم به شکار پهپاد علاقه دارد

نویسنده
شیرین کریمی

» فرمانده هوافضای سپاه مطرح کرد

دو روز پس از انتشار خبر کذب سپاه مبنی بر به زمین نشاندن یک هواپیمای بدون سرنشین خارجی، فرمانده هوا فضای سپاه از علاقه رهبر جمهوری اسلامی به زدن پهپادها خبر داده است. این فرمانده نظامی همچنین مدعی شده که اوایل پاییز امسال هواپیمای بدون سرنشین متعلق به جمهوری اسلامی ۴۰۰ کیلومتر در آسمان اسرائیل پرواز کرده است.

ظاهرا تلاش شدید نیروهای نظامی جمهوری اسلامی برای به زمین نشاندن هواپیماهای بدون سرنشین ایالات متحده به خاطر عطش آیت الله خامنه ای برای شکار پهپاد است. این را می توان از اظهارات دیروز سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران دریافت که گفته است: “در گزارش‌هایی که خدمت مقام معظم رهبری می‌بردیم مطالبه جدی ایشان موضوع پهپادها بود. ایشان تأکید داشتند که پهپادها دیده نمی‌شود ولی اطلاعات را جمع‌آوری می‌کنند که در همین راستا زدن آنها و نشاندن آنها جزو مطالبات جدی حضرت معظم‌له از فرماندهان بود.”

جمهوری اسلامی هواپیماهای بدون سرنشین را “پهپاد” می خواند؛ کلمه ای اختصاری برای عبارت “پرنده هدایت‌پذیر از راه دور”.

موضوع شکار هواپیماهای بدون سرنشین زمانی داغ شد که شامگاه روز شنبه خبرگزاری فارس ـ نزدیک به سپاه ـ در خبری فوری اعلام کرد که “سردار سرخیلی سخنگوی رزمایش پیامبر اعظم ۸ نیروی زمینی سپاه لحظاتی پیش در جمع خبرنگاران از به زمین نشاندن یک پهپاد بیگانه در منطقه رزمایش خبر داده است”.

این فرمانده نظامی در توضیح به “عملیات جنگ الکترونیک” اشاره کرده و گفته بود: “در اولین روز عملیاتی رزمایش پیامبر اعظم سیستم‌های جنگ الکترونیک سپاه متوجه سیگنال‌هایی شدند که نشان می‌داد پهپادهای بیگانه قصد ورود به کشورمان را دارند.”

اما این خبر خیلی زود به یک سرافکندگی تبدیل شد، چرا که یک روز بعد مشخص شد آنچه سپاه به زمین نشانده، پهپادی بوده که در این رزمایش به عنوان “دشمن فرضی” از سوی نیروهای خودی مورد استفاده قرار گرفته است. یاسین حسنعلی، سخنگوی سپاه نیز روز یکشنبه در گفتگو با خبرگزاری آمریکایی آسوشیتد پرس این موضوع را تایید کرد.

حال آنکه سردار سرخیلی با افتخار بسیار گفته بود: “در این هنگام( زمان ورود پهپباد بیگانه به خاک ایران) نیروهای متخصص ما توانستند یک پهپاد بیگانه را در منطقه رزمایش به زمین بنشانند.”

او حتی از وجود یک فیلم هم خبر داده بود و اینکه “فیلم این پهپاد بیگانه در اختیار سپاه است و در صورت صلاحدید فرماندهان، منتشر خواهد شد.”

 

سکوت حاجی زاده پیرامون گاف سپاه

سردار حاجی زاده دیروز اما در سخنرانی خود ترجیح داد به این گاف بزرگ سپاه اشاره ای نکند و در عوض از موفقیت های گذشته بگوید: “در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ متوجه شدیم آمریکا پهپادهای جدیدی را وارد منطقه کرده و ما اطلاعات زیادی از آن‌ها نداشتیم ما پریدیتور‌ها را می‌شناختیم اما راجع‌به آرکیو ۱۷۰ تنها دو صفحه اطلاعات در اینترنت موجود بود.”

آذرماه سال گذشته بود که ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به نقل از یک مسئول نظامی اعلام کرد واحدهای جنگ الکترونیکی و پدافند هوایی موفق شدند یک فروند هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین آمریکایی را که به طور محدود به مناطق شرق ایران “تجاوز” کرده بود، “منهدم” کنند. مقامات نظامی جمهوری اسلامی بعد ها بیانیه خود را تغییر دادند و اعلام کردند آن را بدون آسیب جدی روی زمین نشانده اند.

این هواپیمای بدون سرنشین آمریکا از نوع RQ170 بود که از آن برای جمع آوری اطلاعات استفاده می شود. لقب آن “جانور قندهار” بود و کارشناسان نظامی آن را پیشرفته ترین هواپیمای جاسوسی رادارگریز در جهان توصیف کردند.

فرمانده نیروهای هوا فضای سپاه از “شناسایی پایگاه” این نوع هواپیمای بدون سرنشین در قندهار افغانستان خبر داده و تصریح کرده است: “ما توانستیم پی ببریم که این پهپادها در پایگاه قندرهار نگهداری می‌شوند و حتی محل آشیانه آنها را شناسایی کردیم.”

سردار حاجی زاده همچنین ادعا کرده نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در چندین مرحله دیگر هم موفق شده اند این کار را انجام دهند و با “پهپادهای اسکن ایگل و شادو” مقابله کنند.

ایالات متحده تسخیر جانور قندهار را سال گذشته تایید اما ادعاهای دیگر تهران در شکار هواپیماهای بدون سرنشین واشنگتن را رد کرد.

سه ماه پیش نیز فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران اعلام کرد جمهوری اسلامی توانسته است یک فروند “پهباد متجاوز” متعلق به ارتش ایالات متحده را در جنوب ایران “شکار” کند. سردار علی فدوی این هواپیمای بدون سرنشین را از نوع “اسکن ایگل” توصیف کرده و گفته بود: “این گونه پرنده ها معمولا از روی ناوهای بزرگ به پرواز در می آیند.”

سردار حسین سلامی، جانشین فرمانده سپاه نیز با اشاره به این خبر گفته بود: “شکست مجدد آمریکا در عملیات جاسوسی این پهپاد نشان داد دولت آمریکا با وجود برخورداری از قدرت نظامی، توان اقتصادی بالا و تسلط بر نظام سیاسی جهان از توانایی لازم برای مقابله با ایران اسلامی برخوردار نیست.”

اما در حالی که رجزخوانی سرداران برای واشنگتن ادامه داشت، سخنگوی مرکز فرماندهی ناوگان پنجم آمریکا مستقر در بحرین این خبر را تکذیب کرد. این مقام ارشد نظامی پنتاگون گفته بود که “نیروی دریایی ایالات متحده تمامی هواپیماهای بدون سرنشین خود در منطقه خاورمیانه را شمارش کرده و هیچیک از این هواپیماها از جمله هواپیماهای نوع اسکن‌ایگل که ایران مدعی شکار آن شده، مفقود نشده است.”

از سوی دیگر آسوشیتدپرس به نقل از فرمانده جیسون سالاتا، یکی از سخنگویان ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده در بحرین، نوشت در چند سال اخیر نیروی دریایی این کشور چند فروند از اسکن ایگل های خود را در آب های جهان از دست داده اما در ماه های اخیر هیچ موردی ثبت نشده است.

گفتنی است اواسط ماه آبان نیز پنتاگون – وزارت دفاع ایالات متحد- با انتشار بیانیه ای اعلام کرد دو جنگنده سوخوی-25 سپاه پاسداران در آسمان با یک هواپیمای بدون سرنشین و غیر مسلح آمریکایی درگیر شده اند و کار حتی به شلیک گلوله از سوی جنگنده های ایرانی کشیده است. این آتش بازی هوایی ۱۱ آبان رخ داد.

بر اساس اعلام پنتاگون به این هواپیمای بدون سرنشین صدمه وارد نشده بود و در زمان درگیری این هواپیما ۳۰ کیلومتر با خط ساحلی ایران فاصله داشت. این فاصله بسیار نزدیک به فاصله ای بود که یک پهپاد ایرانی که در ماه مهر برای جاسوسی به اسرائیل می رفت ساقط شد. آن هواپیما که تولید مشترک تهران و حزب الله لبنان بود در ۲۹ کیلومتری اسرائیل ساقط شد.

 

۴۰۰ کیلومتر پرواز در آسمان اسرائیل

اما جمهوری اسلامی نه تنها ادعای شکار هواپیمای بدون سرنشین دارد، بلکه مدعی است در صنعت ساخت تولید پهباد هم پیشرو است. سردار حاجی زاده در ادعاهای دیروز خود با اشاره به نفوذ یک هواپیمای بدون سرنشین تولید جمهوری اسلامی به اسرائیل گفت: “اسرائیلی‌ها باورشان نمی‌شد که ایران توانایی تولید فناوری این پهپاد را داشته باشد و می‌گفتند تنها آلمانی‌ها به این فناوری دسترسی دارند.”

در نخستین ماه پاییز دولت اسرائیل تایید کرد که یک هواپیمای بدون سرنشین را که از مدیترانه وارد خاک اسرائیل شده، سرنگون کرده است.

گفته می شود قطعات این پهپاد در داخل ایران تولید و به لبنان ارسال شده بود تا شبه نظامیان حزب الله که مورد حمایت جمهوری اسلامی هستند آن را برای انجام ماموریت سر هم کنند. در آن زمان وزیر دفاع جمهوری اسلامی به پرواز آمدن یک هواپیمای جاسوسی در آسمان اسرائیل را نشان از ضعف “گنبد آهنین” اسرائیل دانسته بود. سردار احمد وحیدی تصریح کرده بود: “پرواز پهپاد حزب الله لبنان بر فراز اراضی اشغالی، نشان از سستی و ضعف آن چیزی است که رژیم صهیونیستی به آن گنبد آهنین می‌گوید.”

اما دولت اسرائیل با انتشار نقشه مسیر این هواپیما اعلام کرد که پس از ردیابی و پیش از مورد هدف قرار دادن آن، یک جنگنده اسرائیلی در کنار این هواپیمای بدون سرنشین پرواز کرده بود.

حالا پنج ماه پس از آن ماجرا، فرمانده هوافضای سپاه مواضع ارتش اسرائیل را نادرست می داند و در تصحیح آن می گوید: “آنها اعلام کردند که این پهپاد ۶۰ الی ۷۰ کیلومتر وارد فضای رژیم صهیونیستی شده اما این پهپاد ۴۰۰ کیلومتر در فضای رژیم صهیونیستی پرواز کرد.”