اختلاف در مورد رابطه پنجمین مرزبان با جیش العدل

نویسنده
رژین یونسی

» در روز دیدار روحانی با خانواده دانایی‌فر

در روزی که حسن روحانی در زاهدان از خانواده گروهبان جمشید دانایی‌فر، مرزبان ربوده شده دلجویی کرد، اختلافات بین سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و وزارت کشور بر سر زنده بودن و احتمال همکاری او با جیش العدل بالا گرفت. نقوی در مجلس از قرائنی گفت که بر اساس آن دانایی‌فر زنده است اما قائم مقام وزیر کشور با تاکید بر سیستم نظارتی نیروهای مسلح، از چنین احتمالی ابراز بی‌اطلاعی کرد.

گروهبان یکم جمشید دانایی‌فر به همراه چهار سرباز وظیفه در بهمن ماه امسال توسط گروه جیش العدل ربوده شدند، پس از مدتی جیش العدل اعلام کرد که او را به تلافی کشته شدن بستگان یک عضواین گروه در زندان، به دارآویخته است؛ خبری که از ابتدا با تائید و تکذیب‌های فراوانی روبرو شد.

چهار مرزبان ربوده شده دیگر سوم فرودین ماه آزاد شدند.

به گزارش ایسنا روز چهارشنبه، ‌۲۷ فروردین، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: “قرائنی داریم که آقای دانایی‌فر در قید حیات است.  اکنون این قرائن به سند و شواهد نزدیک شده است.”

حسن نقوی همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد پناهنده شدن گروهبان یکم دانایی‌فر به پاکستان گفته است:‌ “ما قرائنی داریم که ایشان با جیش‌العدل همکاری داشته که ممکن است این موضوع رد و یا تایید شود.”

این درحالیست که همزمان سردار احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی در اظهاراتی گفته : “خبر جدیدی از وضعیت پنجمین مرزبان ایرانی ربوده شده نداریم.”

در مورد احتمال همکاری این مرزبان، حسینعلی امیری،‌ قائم مقام وزیر کشور و سخنگوی وزارت کشور اما گفت: “من تا به حال چنین چیزی را نشنیده‌ام. باید به آقای حسینی گفت که ایشان این اطلاعات را با استناد به چه مدارکی مطرح می‌کنند.”

 

 قائم مقام وزیر کشور همچنین توضیح داد که “سیستم نظارتی نیروهای مسلح به حدی قوی است تا هرکسی اجازه ورود به آن را نداشته باشد. مطمئنا افرادی که وارد این ارگان می‌شوند از یکسری فیلترهای نظارتی می‌گذرند. همچنین در دوران خدمت نیز بر آنها نظارت کافی اعمال می‌شود.”

با این همه علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی در باره اظهارات نقوی پیرامون ارتباط دانایی فر با جیش العدل گفته است: “من امروز ظهر ملاقات خارجی داشتم از زنده بودن دانایی فرد بی‌اطلاعم و اگر ایشان گفته‌اند طبعا بر یک مبنا مطرح است.”

هفته گذشته عبدالرضا رحمانی، وزیر کشور هم گفته بود: “به هیچ وجه قبول نمی‌کنیم که دانایی‌فر به شهادت رسیده باشد و پیگیریهای دیپلماسی را دراین خصوص افزایش می‌دهیم.”

اختلاف نظر در مورد سرنوشت پنجمین مرزبان ایرانی در حالی ادامه داشت که خانم نظام دوست، همسر او به خبرگزاریها گفته  به زنده بودن همسرش امیدوارست و اصلا فکر نمی کند او به “شهادت” رسیده باشد.

او همچنین گفته  اسم فرزندش را به امید بازگشت همسرش امیدرضا گذاشته و امیدوارست که پیگیری‌ها در مورد سرنوشت دانایی‌فر به نتیجه‌ای امیدبخش برسد.

روز سه شنبه، ۲۶ فروردین حسن روحانی در حاشیه سفر به زاهدان لحظات کوتاهی با همسر گروهبان یک دانایی فر صحبت و هدیه ای تقدیم او کرد.