اول ایران، بعد فلسطینی ها

نویسنده

» سرمقاله واشنگتن تایمز درباره نگرانی اعراب

دیپلماسی، هنر فکر کردن چند باره در باره سخنی است که قرار است بر زبان جاری شود. با این حال، اظهارات یوسف القطیبه سفیر امارات متحده عربی در آمریکا درباره امیدواری او به حمله نظامی به ایران، غیر عادی به نظر می رسد. خصوصاً اینکه او متعلق به گوشه ای از دنیاست که سیاست خارجی آن جا در پشت صحنه مدیریت می شود.

وی در جشنواره آسپن آیدیاز گفت: “ما نمی توانیم با یک ایران هسته ای زندگی کنیم. من آماده ام هر هزینه ای را که به تثبیت امنیت امارات متحده منجر شود، بپذیرم.” وقتی از وی پرسیده شد آیا او مایل است شاهد حل مشکل هسته ای ایران توسط ایالات متحده از طریق استفاده از زور باشد، پاسخ داد: “بدون شک. قطعاً. من فکر می کنم ما خیلی بیشتر از شما در معرض خطر برنامه هسته ای ایران هستیم. برنامه هسته ای ایران از هفت هزار مایل آنسوتر و با وجود دو اقیانوس در اطراف شما، نمی تواند ایالات متحده را تهدید کند. ممکن است مایملک شما در منطقه را تهدید کند، ممکن است هرچیز دیگر را تهدید کند، اما شما را تهدید نمی کند.” البته وقتی ایران برنامه موشک های دوربرد قاره پیما را تکمیل کند، ایالات متحده نیز می تواند به طور مستقیم در معرض تهدید باشد. آقای القطیبه افزود نیروهای نظامی امارات متحده عربی “با تهدید ایران، بیدار می شوند، خواب می بینند، غذا می خورند و به خواب می روند.”

مخالفان حمله نظامی علیه ایران اغلب به این اشاره می کنند که چنین حمله ای می تواند به بی ثباتی بیشتر در منطقه منجر شود و این خطری است که ایالات متحده نمی خواهد به جان بخرد. آقای القطیبه خاطر نشان کرد “به هرحال مشکلاتی از قبیل اعتراض و ناآرامی مردمی که از حمله خارجی به یک کشور مسلمان ناراحت می شوند، وجود خواهد داشت.” اما احتمال بروز ناآرامی های خیابانی به کابوس امنیت ملی ظهور یک ایران هسته ای نمی چربد. وی گفت: “اگر از من می پرسید، آیا حاضرم با این اعتراضات سر کنم یا در کنار ایران هسته ای زندگی کنم، پاسخ من همان است که گفتم.”

تهران بلافاصله اظهارات القطیبه را محکوم کرد. کاظم جلالی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران گفت: “چنین سخنان تند و ناپخته ای، در شأن کشورهای اسلامی نیست.” وزارت خارجه امارات متحده عربی نیز به سرعت اطلاعیه ای صادر کرد و “استفاده از زور را به عنوان راه حلی برای معضل هسته ای ایران” کاملاً رد کرد و ادعا کرد این اظهارات از “قالب یک سخن کلی تر” بیرون کشیده شده اند.  از تکذیب وزارت خارجه امارات که بگذریم، سوء تعبیر کلماتی نظیر “بدون شک، قطعاً” دشوار به نظر می رسد.

اینکه آیا اظهارات آقای القطیبه یک علامت دیپلماتیک بوده و یا یک بی احتیاطی ساده در عالم سخنوری بوده، سؤال جالبی است. هر کدام که باشد، نشان از تشدید نگرانی ها در خاورمیانه از حرکت ایران به سوی توسعه تسلیحات هسته ای و واکنش قابل لمس بین المللی دارد. دولت اوباما در مقایسه با مسأله صلح نهایی میان اسرائیلی ها و فلسطینی ها که به اشتباه در اولویت قرار گرفته، توجه کمتری به اعمال فشار بر ایران نشان می دهد. معضل فلسطینی ها چند دهه است که وجود داشته و هیچ راه حل فوری برای آن وجود ندارد. در ضمن از این بابت هیچ تهدیدی هم متوجه ایالات متحده نیست و هنگامیکه به صورت دوره ای به نقطه بحرانی نزدیک می شود، هنوز قابل مهار شدن است. حتی درصورتیکه معضل فلسطینی ها در آینده نزدیک حل نشود، کشورهای عربی می توانند به حیات خود ادامه دهند و تأثیر عملی بر منافع ملی آنها نخواهد داشت.

از سوی دیگر و همانطور که آقای القطیبه روشن کرده است، ایران هسته ای یک تهدید فوری و یک تهدید علیه موجودیت کشورهای منطقه خلیج فارس خواهد بود. برخلاف مشکل فلسطینی ها که با روند کندی همراه بوده است، تهدید هسته ای ایران خط سیر زمانی سریعی را طی می کند. لازم است که فورا و قاطعانه به این معضل پرداخته شود. بدون شک و قطعاً!

 

منبع: واشنگتن تایمز- 9 ژوئیه