فراخوان برای حضور مردم در سالگرد انقلاب

نویسنده

» نگاه لوس آنجلس تایمز به تحرکات جدید رهبران مخالف

برزو درآگاهی

رهبران جنبش مخالف از یک سو و نهادهای تندروی کشور از سوی دیگر، به رویاروئی چند ماهه خود شدت بخشیدند: مخالفان خواستار به خیابان آمدن معترضان در سالگرد انقلاب در هفته آینده شدند و دستگاه قضائی نیز 16 نفر از معترضان را به دادگاه کشاند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی نسبت به اعدام “شتابزده” دو ایرانی در هفته گذشته عمیقاً ابراز نگرانی کردند. اعدام این افراد، به عنوان تلاشی برای ارعاب مردم پیش از رویاروئی قابل انتظار در 22 بهمن ماه، سی و یکمین سالگرد تأسیس جمهوری اسلامی در سال 1357، تفسیر شده است.

“دعوت” رهبران مخالف از مردم برای سرازیر شدن به خیابان ها، نشان از رویکرد جدید خطرپذیری آنها دارد. هیچیک از این دو رهبر، از مردم برای شرکت در تظاهرات روز عاشورا در 27 دسامبر دعوت نکرده بودند. مراسم روز عاشورا به صحنه رویاروئی نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان تبدیل شده بود.

از سوی دیگر، یک مقام ارشد ایران نسبت به عواقب وخیم شرکت در هرگونه مراسمی به جز رهپیمائی دولتی مراسم سالگرد انقلاب هشدار داده است. این مراسم به طور سنتی با شعارهای ضد آمریکائی و ضد اسرائیلی همراه می شود. 

سردار حسین همدانی فرمانده سپاه پاسداران تهران به خبرگزاری سپهر، وب سایت نظامیان کشور، گفت: “هرکسی که صفوف مردم را به هم بزند، عامل خارجی محسوب خواهد شد. هر رنگ و صدائی به جز صدای جمهوری اسلامی تحمل نخواهد شد و اگر اقلیتی دست به چنین تلاش هائی بزند، به شدت با آنها برخورد خواهد شد.”

یک سردار دیگر سپاه پاسداران به نام علی محمد نائینی نیز به خبرگزاری فارس گفت، مسؤولان قصد دارند تعداد حامیان دولتی در راهیپمائی امسال را دو برابر کنند. این کار احتمالاً با آوردن افراد از استان های دیگر و پرداخت پول و غذا به آنها انجام خواهد شد.

در همین حال، 16 نفر از معترضان که در میان آنها دو زن نیز وجود دارد، روز شنبه به اتهام توطئه در برابر حکومت اسلامی و همکاری با دشمنان خارجی کشور دادگاهی شدند.

به گفته دادستان، تمامی این شانزده نفر به جاسوسی و مشارکت در تجمعات “ضد انقلاب” با هدف انجام بمبگذاری ، ترور، توزیع اعلامیه، به آتش کشیدن اموال و شعار نویسی اعتراف کرده اند. 

بسیاری از مردم، دادگاه های به نمایش درآمده در تلویزیون دولتی را تلاشی برای نگهداشتن معترضان در خانه در 22 بهمن ارزیابی می کنند. اما برگزاری دادگاه های مشابه و هشدارهای مکرر به مخالفان ظرف چند ماه گذشته، نتوانسته است جنبش بی سابقه ایران را خاموش کند.

به نظر می رسد مخالفان خود را آماده نبرد و انجام اقدامات متعدد علیه دولت کرده اند. صدها عزادار در روز جمعه در قم و سایر شهرها گرد هم آمدند تا چهلمین روز درگذشت آیت الله العظمی منتظری را گرامی بدارند.

طرفداران مخالفان، وب سایت خبرگزاری فارس را هک کردند و تصاویری از راهپیمائی های مخالفان را در آن به نمایش گذاشتند. آنها هشداری نیز خطاب به سپاه پاسداران دادند. در پیام آنها آمده است: “ما بی شماریم. جنبش سبز شما را سرنگون خواهد کرد.”

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، روحانی نسبتاً میانه رو و رئیس جمهور سابق که گمان می رود به مخالفان نزدیک است، روز شنبه از ایرانی های متعلق به “تمامی جناح ها و گروه ها” خواست در مراسم امسال حاضر شوند. وی در عین حال هشدار داد، هرگونه اعمال خشونت به نفع منافع “دشمنان” ایران خواهد بود.

او در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد: “من تمام مردم و گروه های سیاسی سراسر کشور را؛ با وجود اختلاف دیدگاه هایشان، به حضور… و تجدید پیمان با جمهوری اسلامی دعوت می کنم.”

دو نامزد سابق انتخابات ریاست جمهوری که به چهره های پیشروی جنبش به اصلاح سبز مخالفان تبدیل شده اند، فراخوان آیت الله احمد جنتی در نماز جمعه گذشته، برای برخورد خشن با معترضان و از جمله اعدام آنان، را محکوم کردند.

بر اساس گزارش دیدار آنها که در فیس بوک میر حسین موسوی و نیز وب سایت کروبی قرار داده شده است، آنها گفتند: “جای تعجب است که می بینیم تریبون نمازهای جمعه به ابزاری برای ترویج خشونت و دعوت به اعدام های بیشتر تبدیل شده است.”

در صفحۀ فیس بوک میرحسین موسوی که توسط یکی از طرفدارانشان از آلمان به روز می شود، تصویر کم نظیری از این دو اصلاح طلب سیاسی در منزل مهدی کروبی قرار داده شده است. در این تصویر، چای و خرما بر روی میزی در مقابل شان دیده می شود.

 

منبع: لوس آنجلس تایمز- 31 ژانویه 2010