مناظره و التهاب در فضای انتخابات

نویسنده

» گزارش تحلیلی لوس آنجلس تایمز از وضعیت احمدی نژاد

برزو درآگاهی

 

 

همزمان با مناظرۀ آتشین و بی مهار چهار شنبه میان محمود احمدی نژاد رئیس جمهور فعلی و میر حسین موسوی رقیب پیشرو، که با حملات پرشماری همراه بود، رقابت ها در انتخابات ریاست جمهوری ایران به نقطه اوج خود رسیده است.

این حملات به اندازه ای کینه توزانه بودند، که از یک سو آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی کشور به نامزدها دستور داد شعله چنین اقداماتی را پائین بکشند؛ و از سوی دیگر هم آیت الله هاشمی رفسنجانی خواستار اختصاص وقت مناسبی در تلویزیون برای پاسخگوئی به اتهامات مطرح شده علیه خود شد.

شوک  حاصل از این مناظره در ساختار سیاسی ایران، بر تعطیلی مربوط به سالگرد درگذشت آیت الله روح الله خمینی بنیاانگذار جمهوری اسلامی سایه انداخت. 

خامنه ای، جانشین آیت الله خمینی ضمن سخنرانی در مقبره وی در جنوب تهران، پیام محکمی داد: آقایان، آرام تر باشند.

«نامزدهای محترم باید به آنچه در جریان مناظرات، گفتگوها، سخنرانی در تلویزیون و رسانه ها می گویند، توجه داشته باشند. آنها نباید به تبلیغ منفی در برابر سایر نامزدها دست بزنند… من شخصاً هیچ مخالفتی با مناظره، گفتگو و مباحثۀ نامزدها با یکدیگر ندارم، اما این کارها باید بر اساس اصول صحیح و دینی انجام شود. نامزدها خودشان باید بدانند که نباید اجازه ایجاد نا آرامی در کشور توسط همایش های انتخاباتی شان را بدهند.»

رفسنجانی نیز که در جریان مناظره چهارشنبه شب و نیز در روزنامه های طرفدار احمدی نژاد بارها به فساد متهم شده است، با انتشار اطلاعیه ای خواستار اختصاص زمان مناسب در تلویزیون دولتی برای دفاع از خود شده است:

«در جریان مناظره تلویزیونی میان آقای احمدی نژاد و آقای میر حسین موسوی، آقای احمدی نژاد مدام به شایعه پراکنی و افترا علیه آیت الله هاشمی رفسنجانی و فرزندان ایشان مشغول بود که فضای تردید آمیزی را برای انتخابات ایران ایجاد کرده است. از آنجا که فرصتی برای دفاع وجود نداشته است، خوستار آن هستیم که قبل از ضایع شدن وقت، نسبت به اختصاص زمان کافی در همان شبکه تلویزیونی نسبت به پخش اظهارات دفاعیه و روشن شدن موضوع اقدام شود.»

وی روز جمعه، خطبه های نماز جمعه تهران را به جا می آورد. باید منتظر استفادۀ وی از این فرصت برای انتقاد از احمدی نژاد باشیم، کسی که مکرراً در اظهارات انتخابی خود، هاشمی را به عنوان یک سرمایه گذار بزرگ مورد حملات مکرر قرار داده است.

در همین حال، مردم معمولی ایران به بررسی نتایج مناظره اخیر میان دو  رقیب مشغول هستند. قطعه ای از یک تحلیل هوشمندانه که بر روی استفاده احمدی نژاد از مسأله تحصیلات همسر نامزد دیگر متمرکز شده، در زیر آورده شده است:

“احمدی نژاد آغاز بسیار خوبی داشت، اما فکر می کنم موسوی به دنبال یافتن کلمات درست برای گفتن می گشت. همزمان با ادامه مناظره، موسوی مطمئن تر شد و در کلامش اعتماد به نفس بیشتری پیدا می شد. فکر می کنم بزرگترین اشتباه، اشاره به همسر آقای موسوی، زهرا رهنورد، در این مناظره بود. زنان به این خاطر، رئیس جمهور را دوست نخواهند داشت و این فقط به نفع آقای موسوی تمام شد که به پاسخ محکمی دست زده بود؛ موسوی از او خواست تا سخنانش را قطع نکند و مناظره را با لحن پیروزمندانه ای به اتمام رساند.”

منبع: لوس آنجلس تایمز- 4 ژوئن

latimesblogs.latimes.com/babylonbeyond/2009/06/iran-raucous-debates-.html