کره شمالی توافق کرد، ایران تعلیق را نمی پذیرد

نویسنده

irantalighb.jpg

وحید ثابتیان

سیدمحمد علی حسینی سخنگوی وزارت خارجه که روز دوشنبه ازقابل مذاکره بودن تعلیق غنی سازی اورانیوم سخن گفته بود درمصاحبه با شبکه خبر جمهوری اسلامی تاکید کرد که تعلیق غنی سازی تحت هیچ شرایطی پذیرفتنی نیست. این درحالی است که مقامات اتحادیه اروپا خود را برای اجرای تحریم ها علیه ایران اماده می کنند.

پیش از این محمد البرادعی، رییس آژانس بین المللی انرژی اتمی پیشنهاد تعلیق همزمان تحریم وغنی سازی را مطرح کرده بود که به این ترتیب به نظر می رسد دردستور کارهیچ کدام ازطرف های درگیر ماجرا نیست. البرادعی دردیدار با نخست وزیر بلژیک گفته بود: “لازم است هر دو طرف وقفه‌ای کوتاه داشته باشند”. او تاکید کرده که فکر نمی کند ایران با توافق موقت با وقفه کوتاه درغنی سازی چیزی از دست بدهد.

ازسوی دیگر مذاکره کنندگان اروپایی موافقت کرده اند ممنوعیت های معاملات مالی وصادرات موادی را که از دید آنها می تواند در جهت توسعه سلاح های اتمی به کاررودگسترش دهند. این ممنوعیت ها لیست بلندی ازموادی را در بر می گیرد که هم دارای مصارف صنعتی است وهم می تواند درتاسیسات هسته ای وموشکی ایران استفاده شود.

نیویورک تایمز به نقل از مقامات اروپایی نوشته است قطعنامه ای که متضمن ممنوعیت های بیشتری است طی هفته گذشته مورد مذاکره قرارگرفته است.

نیکلاس برنز معاون وزارت خارجه ایالات متحده درخصوص اقدام طرف های اروپایی گفته است که این ابتکاروآغازی مثبت به شمار می رود چرا که اتحادیه اروپا را به فراسوی جایی که اخیرا بود می برد: “مقامات اروپایی طی ماه های گذشته در برابراینکه تحریم های سختتری علیه تهران اعمال کنند مقاومت می کردند. کشورهایی مانند آلمان وفرانسه دارای ارتباطات مالی گسترده ای با تهران هستندوبه همین جهت ممنوعیت ها می تواند شرکت هایی ازکشورهای یاد شده را که به معامله با ایران می پردازند متضرر کند”. برنزاضافه کرده است: “این همه آن چیزی نیست که ما دوست داریم اتفاق بیافتند اما مسیر وزمان این تصمیم گیری خوب است بنابراین ما فکر می کنیم اتفاق مثبتی است.”

قطعنامه اتحادیه اروپا که روز دوشنبه منتشر شده، در جهت برداشتن گام هایی درخصوص اجرای قعطنامه ماه دسامبر شورای امنیت سازمان ملل است.

دو تن از مقامات مسئول اروپایی به نیویورک تایمز گفته اند طرح اولیه قطعنامه یاد شده خواسته های آمریکا را برای حرکت علیه ایران مورد توجه قرار می دهد، اما ازجنبه های دیگر دارای نقاط ضعفی است. مقامات اروپایی همچنین گفته اند اینکه کشورهای اتحادیه اروپا دقیقا اهمیت موضوع را درک کنند، به اندکی زمان نیاز است واین قطعنامه به چنین درکی کمک می کند. چنین اظهار نظر هایی به این معنی است که فرآیند عملی شدن قطعنامه درون کشورهای اتحادیه اروپا زمان برخواهد بود وهریک ازاین کشورها مطابق با وضعیت سیاسی خود وعلائقی که دارند به اشکال مختلفی تحریم ها را اعمال خواهند کرد.

پیش از این برخی از دیپلمات های اروپایی که در مذاکره با مقامات ایرانی در خصوص پرونده هسته ای حضور داشته اند اعلام کرده بودند با توجه به برخی نشانه های دیده شده از طرف ایرانی امکان آنکه مذاکرات بار دیگر ازسرگرفته شود وجود دارد. نشانه هایی که با سخنان حسینی، سخنگوی وزارت خارجه عملا از بین رفته تلقی می شود.

جالب اینکه درست در همین شرایط کره شمالی درگفت وگوهای شش جانبه هسته ای توافق کرد دربرابرگرفتن کمک هایی، فعالیت های راکتور هسته ای خودرا تعطیل کند. کره شمالی همچنین اعلام کرده است درصورت گرفتن کمک های بیشتر، فعالیت های این راکتور را به صورت کامل متوقف خواهد کرد. کاندولیزارایس، توافق با کره را پیامی برای ایران خواند.