نقش مرتضوی در پروژه اعتراف گیری

نویسنده

» هشدار دیده بان حقوق بشر در باره بازداشت شدگان اخیر:

روز گذشته سازمان دیده بان حقوق بشر با انتشار بیانیه با محکوم کردن خشونت های اخیر درایران اعلام کرد سعیدمرتضوی، دادستان تهران،  مسوول فشار بر اصلاح طلبان دستگیر شده پس از انتخابات در زندان است.

این سازمان همچنین از نگرانی خانواده های زندانیان سیاسی در مورد تحت فشار قرار گرفتن آنها برای اخذ اعترافات اجباری سخن گفته است.

 

مقامات ایرانی آماده ارائه اتهامات ساختگی می شوند

سازمان دیده بان حقوق بشر می گوید  با بستگان سه تن از افرادی که پس از انتخابات ریاست جمهوری دستگیر شده اند صحبت کرده است.  آنها تایید کرده اند که تحقیقات صورت گرفته از این افراد توسط مرتضوی دادستان دادگاه انقلاب اسلامی تهران هدایت می شود.  سازمان دیده بان حقوق بشر پیش از این تحقیقاتی را در خصوص نقش مرتضوی در بازداشت های غیر قانونی، شکنجه  و اخذ اعتراف های اجباری به انجام رسانده است.  

سارالی ویتسون مدیربخش خاورمیانه وشمال آفریقای سازمان دیده بان حقوق بشر درهمین زمینه گفت: “ایران در معرض سرکوب خودسرانه معترضانی است که هم اکنون جانشان را برسر راه گذاشته و به دستگیری بیش از هزار نفر انجامیده است. نقش سعیدمرتضوی در این سرکوب ها نشان می دهد که مقامات ایرانی خود را برای ارایه اتهامات ساختگی علیه مخالفان خود آماده می کنند. “

همسر یکی از شخصیت های موثر اصلاح طلب که در روز ۱۳ ژوئن دستگیر شد به دیده بان حقوق بشر گفته که طی این مدت از اینکه با همسرش صحبت کند محروم بوده است  و وکیل او نیز قادر نبوده است که با وی دیدار کند.

او به دیده بان حقوق بشر توضیح داده که او نگران است که همسرش برای قبول کردن اتهامات واهی تحت فشار قرار گیرد. او تاکید کرده:  ”با توجه به شرایطی که وجود دارد مقامات به شدت دنبال این هستند که دوسه نفر را به ایجاد اغتشاش متهم کنندو خودشان را از این تبعات اتفاقات رخ داده تبرئه کنند. به همین جهت عزیزان ما را تحت فشار می گذارند. هرکسی که در زندان رفته باشد تجربه این را دارد که تحت فشار اعتراف گیری کاملا متحمل است. همسر من گفته بود که وقتی من را می گیرند از همین الان بگویم همه حرفهایم غیرقابل پذیرش باید باشد برای شما. به دلیل اینکه  در زندان می توانند بر روی زندانی فشار وارد کنند. قاضی به من گفت:گفته اند که اینها از عوامل اغتشاش هستند و ما درحال بررسی پرونده شان هستیم. حکم بازداشت موقت برای این است. من به او گفتم که شما درواقع پرونده بررسی نمی کنید بلکه پرونده سازی می کنید. یعنی یک سری پرونده سازی از قبل کرده اید وحالا در حال ادامه دادن هستید.”

 

 زنگ خطربرای اعتراف گیری و شکنجه

فرزند یکی از افراد اصلاح طلب زندانی به سازمان دیده بان حقوق بشر گفته است: “ بازداشت ضربتی افراد سرشناس اصلاح طلب به خصوص اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نشان می دهد که این دستگیری‌ها پیش از انتخابات طراحی شده بود و مقامات رسمی از شلوغی‌های بعد از انتخابات به عنوان بهانه استفاده کردند تا به این بازداشت ها دست بزنند. ما عمیقا نگران هستیم که مقامات مسوول آنها را به نوشتن اعتراف‌نامه های اجباری  مبنی بر اینکه در تظاهرات های اخیر نقش داشته اند وادار کرده و برای این منظور تحت فشار بگذارند. “

براساس گفته های بستگان افرادی که با دیده بان حقوق بشر صحبت کرده اند، بسیاری از بازداشت شدگان درزندان‌های انفرادی هستند بودن اینکه به خانواده و یا وکلای خود دسترسی داشته باشد و بدون اینکه  اتهام مشخصی علیه آنها اقامه شده باشد. موضوعی که در نقض آشکار قوانین بین المللی حقوق بشری است که ایران نیز تابع آن است.

بستگان زندانیان یاد شده همچنین گفته اند که حداقل ارتباطی که بین زندانیان و خانواده های خود از زندان اوین وجود داشته نیز کاملا قطع شده است.   اصول بازداشت تدوین شده توسط سازمان ملل مقرر می‌دارد که هر کسی که زندانی می شود باید توسط خانواده های خود از دستگیری ومحل بازداشت مطلع شود وحق ارتباط با وکیل خود را داشته باشد.

سازمان دیده بان حقوق بشر روز گذشته اعلام کرد که کشتن معترضان غیرمسلح باید به سرعت و توسط گروه‌ها و افرادی مستقل مورد تحقیق قرار گیرد و کسانی که مسوول مرگ کشته شدگان هستند، ازجمله کسانی که دستورها را داده اند، باید مورد شناسایی قرار گرفته وتحت تعقیب قانونی قرار گیرند.

سارالی ویتسون درهمین زمینه اظهار داشت: “جمهوری اسلامی ایران به جای اینکه خود را در خصوص آنچه که در خیابان های تهران در روز بیستم ژوئن رخ داد پاک کند، به شدت مشغول است تا از مسوولیتی که نیروهای امنیتی برای کشتن معترضان داشتند شانه خالی کنند. این بسیار روشن است که رهبرایران پیام قوی ای به نیروهای امنیتی فرستاده که صرف نظر از سطح خشونتی که اعمال می کنند به اعتراضات خاتمه بدهند.”

 

دولت ایران خشونت را توجیه می کند

سازمان دیده بان حقوق بشر به عنوان نمونه از دستگیری امیرحسین شمشادی  از افراد بانفوذ ستاد جوانان میرحسین موسوی درتهران یاد می کند. او از آن زمان در زندان به سر برده است.  براساس گفته های پدر او از هشت روز قبل وی هیچ تماسی با خانواده خود نداشته است: “ما نمی دانیم او کجاست. کسی به تقاضاهای ما پاسخ نمی دهد، وقتی که او را دستگیر کردند یک برگه دستور بازداشت نشانمان دادند اما نگفتند که جرم وی چه بوده است. من به زندان‌های متعددی سر زده ام اما هیچ کجا او را پیدا نکرده ام. “

 بیانیه این سازمان درادامه آورده است: “به نظر می رسد مقامات ایرانی تلاش می کنند تا با نسبت دادن خشونت های اعمال شده توسط انچه که انها را تروریست های خانگی نامیده می شوند و  توسط قدرت های خارجی و به منظور بی ثباتی ایران حمایت می شوند،  توجهات را از نقش خود در سرکوب های اخیر منحرف کنند. “