بدون شرح!

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

خامنه ای: اگر به فرمان 10 سال قبل مبارزه با فساد اقتصادی عمل شده بود، دچار فساد اخیر نمی شدیم.

درباره دولت سازندگی، چهارده سال قبل، نهم مرداد 1376

این دوره هشت ساله، برای کشور، یک دوره بسیار پرکار و پر تلاش و پر عاید و حقیقتاً دوره بازسازی بود. بازسازی برای ما یک آرزو بود. آنچه در این هشت سال ریاست جمهوری شما اتفاق افتاده، از آنچه که آن روز ما آرزو داشتیم، بیشتر است و حقیقتاً کشور بازسازی شد. من به شما به خاطر این زحمت هشت ساله، «خسته نباشید» عرض می‏کنم. بخش قابل توجّهی از این، به خصوصیّات شخصِ آقای هاشمی برمی‏گردد، همّت بلند در امر سازندگی و نترسیدن از طرحهای بزرگ و اقدام کردن شجاعانه در مورد کارهای بزرگ، شیوه مدیریّت باز که در ایشان وجود داشت و این به همکاران ایشان امکان می‏داد که ابتکار و تلاش خودشان را به کار بیندازند و از آن استفاده کنند. همچنین هوشمندی در شناخت مسائل و مضایق و پیدا کردن راه حلها، بخشی از خصوصیاتی است که بلاشک مؤثّر بود. جناب آقای هاشمی، بنده دائماً شما را در طول این سالهای متمادی دعا می‏کردم؛ شخص آقای هاشمی را به نام و حداقل در هر شبانه‏روزی یک مرتبه - و بیش از این - و شما را نیز همین طور، معمولاً دعا می‏کردم. باز هم دعا خواهم کرد.

درباره رهبری، یازده سال قبل، دیدار با دانشجویان امیر کبیر 22 اسفند 1379

از نظر من، هیچ کس مصونیت آهنین ندارد. همه در مقابل قانون و مسؤولیتهای خودشان پاسخگو هستند و باید جواب بدهند. اما این‌که چرا من افرادی را نمی‌گمارم؛ پاسخ این است که طبق قانون عمل می‌کنم. گماشتن افراد، به عهده‌ی رهبری نیست. مهمترین و بیشترین بخشهای کشور، بخشهایی هستند که مسؤولیت گماشتن افراد در رأس آنها با رهبری نیست. مجلس خبرگان یک هیأت تحقیقی دارد؛ مسؤول رسیدگی به کارهای رهبری، آن هیأت تحقیق است. کار آن هیأت سالی یک بار نیست؛ آنها کار خودشان را می‌کنند، کار رهبری هم جلوِ چشم همه است. خوشبختانه دستگاه رهبری و کارهای رهبری چیزهای پنهانی نیست؛ چون وظایف رهبری و کارکردهای او مشخّص است.

درباره رهبری، یازده سال قبل، 7 تیر 1379 دیدار با خانواده شهدای هفتم تیر

در قانون اساسی، رهبری، رئیس جمهور، رئیس قوّه قضاییّه و دیگر مسؤولان کشور، با آحاد مردم در قبال قوانین هیچ تفاوتی ندارند. هیچ‏کس بالاتر از قانون نیست. قانون اساسی اختیاراتی را به کسانی می‏دهد. قانون اساسی به قاضی می‏گوید محکوم یا تبرئه کن؛ حکم قضایی صادر کن. به رهبری هم می‏گوید با ملاحظه این جهات، عفو کن.

درباره مجلس ششم و کروبی، یازده سال قبل، 29 خرداد 1379 دیدار با مجلس ششم

مجلس همیشه برای همه - برای مردم و برای مسؤولان - نقطه اساسی امید است. کار مهمِ‏ شما این است که نگذارید این امید ضعیف شود. البته همان‏طور که جناب آقای کرّوبی اشاره کردند، کلیّت قانون اساسی باید مورد نظر و توجّه شما باشد.انتقادپذیری مسؤولان-ـ که جزو برنامه‏های این مجلس ذکر شد ـ- از اساسی‏ترین کارهاست.

درباره دولت خاتمی، ده سال قبل، دیدار با دولت، 27 اسفند 1380

ایران با دنیا مشکلی ندارد. ما با آسیا، اروپا، آفریقا و اکثر کشورهای دنیا روابطمان نزدیک، دوستانه و همراه با همکاری است. من خیلی دوست می‏داشتم امروز آقای رئیس جمهور فرصت می‏کردند گزارشی از سفر خودشان - این سفر اخیر که بسیار سفر موفّقی بوده است - و از مذاکراتی که داشته‏اند در این جلسه بیان می‏کردند که گویا وقت نشد. تفاهم و همدلی ما با دنیا و سیاست تنش‏زدایی که با هر کسی که در صدد تنش با ما نباشد، ما با او در صدد تنش نیستیم و با هر کسی که میل به همکاری با ما داشته باشد، همکاری می‏کنیم، چیزی است که همه دنیا این را می‏دانند. مواضع ما مواضع روشنی است.

پیش بینی حمله آمریکا به اروپا، ده سال قبل، در دیدار با دولت، 27 اسفند 1380

تهدید آمریکا به چند کشور محدود نخواهد ماند؛ به دنیای اسلام هم محدود نخواهد ماند؛ همچنانی که اخیراً تهدید اتمی آنها به شکل غیررسمی‏ای نسبت به روسیه و چین بروز کرد. اینها اگر بتوانند اروپا را هم تهدید می‏کنند.

اصلاح طلبی، ده سال قبل، دیدار با دولت، 27 اسفند 1380

او صریحا حرکت اصلاح‌طلبی را در ایران به معنای حرکتی بر ضد نظام اسلامی می‌داند؛ این مجموعه‌ی برادران و خواهران ما را که تحت نام اصلاح‌طلب هستند، اصلا اصلاح‌طلب نمی‌داند! او کسانی را اصلاح‌طلب می‌داند که می‌خواهند نه سر به تن این جناح باشد، نه سر به تن آن جناح.

امر به معروف و نهی از منکر، ده سال قبل، تنفیذ خاتمی، 11 مرداد 1380

البته این هیچ مجوّز آن نیست که کسانی به بهانه این‏که اطمینانشان سلب شده، قانون‏شکنی کنند. قانون‏شکنی جرم است. تخلّف از قانون و خروج از مدار قانونی برای مقابله با هر چیزی که به نظر انسان منکر می‏آید -ـ بدون اجازه حکومت -ـ خودش یک جرم است؛ مگر نهی از منکر زبانی، اما آن‏جایی که نوبت اجرا و عمل برسد، همه باید طبق قوانین عمل کنند. هیچ چیزی مجوّز این نیست که بگویند چون نیروی انتظامی و قوّه قضایّیه عمل نکردند، خودمان وارد میدان شدیم.

تنها راه حفظ کشور همین وضع فعلی است، دیدار با خاتمی، 27 اسفند 1380

آنچه که جان کلام طرفِ امریکایی است این است؛ به ما می‌گوید ضعیف باشید، وابسته باشید، دست‌نشانده باشید، تا به شما حمله نکنیم و این چیزی است محال. ما ضعیف نیستیم، قوی هستیم، عزیز هستیم، سربلند هستیم. نه ملت ما، نه دولت ما، نه تاریخ ما و نه فرهنگ ما اجازه‌ی تسلیم در مقابل هیچ دشمنی را نمی‌دهد و این ملت به‌هیچ‌وجه تسلیم نخواهد شد. موضع ما پای فشردن بر حق و به کار گرفتن عقل و حزم و تدبیر است و تنها راه حفظ کشور را همین می‌دانیم. باید مواضع برحقِ‌ خودمان را حفظ کنیم و باید عقل و تدبیر و حزم را در همه‌ی مراحل به کار بندیم. در این دوره نخبگان وظایف سنگینی دارند و این دوره، دوره‌ی آزمایش مهمّی است.

واردات کشاورزی ممنوع، ده سال قبل، در دیدار با کشاورزان، 12 دی 1380

درباب کشاورزی و کشاورزان آنچه که در کشور ما بسیار مهم است، این است که این ملت عزیز و سربلند، در امر تغذیه و تهیه مواد غذایی اصلی خود، نباید به بیرون مرزها هیچ احتیاجی داشته باشد. ما برای گندم و برنج و روغن و لبنیات و خوراک دام و بقیه مصارف عمده و اصلی کشورمان نباید نیازمند دیگران باشیم.

انتقاد از دولت خوب است، نه سال قبل، دیدار با کابینه خاتمی، 4 شهریور 1381

البته معنای این حرف آن نیست که ما بگوییم هیچ‏کس حق ندارد از دولت انتقاد کند؛ چون انتقاد به معنای تضعیف نیست. انتقاد اگر دلسوزانه و منصفانه باشد، کمک هم می‏کند. اگر انتقادی دلسوزانه هم نبود، بالاخره دانسته می‏شود. در مقابل حرکت دولت، اگر یک وقت عیبجوییِ غیرمنصفانه‏ای هم بشود، نخواهد توانست افکار عمومی و واقعیّتهای بیرونی را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین من نمی‏خواهم انتقاد را منع کنم؛ اما تخریب را چرا. تخریب به‏هیچ‏وجه مصلحت نیست. با هیچ توجیهی کسی نمی‏تواند خود را قانع نماید که دولت را تخریب کند.

منبع تمام گفته ها از پایگاه اینترنتی آیت الله خامنه ای است.