نظرسنجی ای که حذف شد

نویسنده
مهناز ملکوتی

» ۶۲ درصد مردم خواستار تعلیق غنی سازی هستند

۶۲ درصد ایرانیان خواستار  ”تعلیق غنی سازی در برابر لغو تدریجی تحریم ها” هستند.این درصد حاصل نظرسنجی شبکه خبر جمهوری اسلامی است که با قرار دادن سئوالی روی وب سایت خود در موردنحوه برخورد با تحریم غرب علیه ایران، خبرساز شد؛خبری که بعد از مدتی کوتاه از وب سایت این شبکه حذف شد.

در نظرسنجی سایت شبکه خبر که طی دو روز متوالی و با مشارکت دو هزار نفر انجام شد، این پرسش با کاربران مطرح شده بود که “کدام شیوه را در قبال تحریم یکجانبه غرب ضد ایران ترجیح می دهند؟” شبکه خبر سه پاسخ نیز به عنوان گزینه های جواب  در نظر گرفته بود: ۱- چشم پوشی از غنی سازی در برابر لغو تدریجی تحریم‌ها، ۲- اقدام تلافی جویانه ایران در بستن تنگه هرمز و ۳- مقاومت در برابر تحریم های یکجانبه برای حفظ حقوق هسته ای.

نزدیک به ۶۲ درصد از کاربران وب سایت شبکه که در این نظرسنجی مشارکت داشتند گزینه نخست یعنی یعنی چشم پوشی از غنی سازی اورانیوم در برابر لغو تدریجی تحریم ها را انتخاب کرده، ۲۰ درصد خواهان اقدام تلافی جویانه شده و ۱۸ درصد هم به گزینه سوم یعنی مقاومت در برابر تحریم های یکجانبه برای حفظ حقوق هسته ای رای داده اند.

شبکه خبر بلافاصله پس از مشخص شدن وضعیت نظرسنجی، اقدام به حذف نتایج و جایگزینی نظرسنجی با موضوع “قهرمانی پرسپولیس با مربی جدید” کرد.

شکبه خبر پیش از این نیز با انتشار یک نظرسنجی روی سایت خود از کاربران خواسته بود تا نظرشان را درباره بستن تنگه هرمز اعلام کنند. در این پرسش آمده بود: “با تصمیم مجلس ایران برای بستن تنگه هرمز در پاسخ به تحریم نفتی… ۱- موافقم، ۲- مخالفم و ۳- نظری ندارم”. در نخستین ساعت‌های انتشار این نظرسنجی حدود ۸۹ درصد از کاربران سایت شبکه خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی گزینه دوم را انتخاب کرده بودند و نظر ۱۱ درصد دیگر هم گزینه نخست بود. این نظر سنجی هم از روی سایت شبکه خبر حذف شد.

چشم پوشی از غنی سازی در برابر لغو تدریجی تحریم ها یکی از پیشنهادهای گروه ۱+۵ به جمهوری اسلامی درنشست بی نتیجه بغداد بود. به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا “گروه ۱+۵ بسته پیشنهادی مشروحی را به طرف ایرانی ارائه و پیشنهاد توقف غنی سازی ۲۰ درصدی در مقابل کاهش تحریم ها را مطرح کرده ولی مورد رضایت ایران قرار نگرفته است.”

جمهوری اسلامی  اما همچنان بر حق غنی سازی بیست درصدی برای مصارف صلح آمیز زیر نظر آژانس انرژی اتمی تاکید دارد و بارها اعلام کرده از این خواسته عقب نشینی نمی کند؛موضعی که باعث شدچند روز پس از مذاکرات مسکو، تحریم های نفتی ایران از سوی اتحادیه اروپا در نخستین روز ماه جولای آغاز شود.

سپاه پاسداران بلافاصله پس از آغاز تحریم ها، مانوری با نام پیامبر اعظم ۷ به مدت سه روز در نقاط مختلف ایران آغاز کرد. براساس گزارش خبرگزاری های رسمی بکارگیری جدیدترین موشک بالستیک با قابلیت هدف قرار دادن سپرهای موشکی و مراکز راداری، موشک های شهاب ۱، ۲ و ۳، فاتح، قیام و … از جمله پدافندهای دفاعی استفاده شده در این رزمایش با هدف پایگاه های هوایی کشورهای فرامنطقه ای در اطراف کشور بودند.

هرچند سردار حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، هدف مانور موشکی سپاه را واکنش به کسانی دانست که با “بی ادبی سیاسی با ملت ایران صحبت کرده و می گویند گزینه نظامی روی میز است”، اما سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این پرسش که مانور موشکی سپاه پاسداران چه پیام خاصی به کشورهای فرامنطقه‌ ای و متحدان آن‌ها دارد؟ اظهار کرد: “پیام مانور موشکی سپاه این است که کشور ما با اقتدار کامل آماده برقراری امنیت منطقه خلیج فارس و امنیت عبور و مرور محموله‌های نفتی و عرضه مناسب انرژی است. این شرایط تامین کننده امنیت منطقه خواهد بود و اقدامات کشورهای اروپایی و آمریکا تهدید کننده امنیت منطقه است.”

خلیج فارس و تنگه هرمز همزمان با آغاز تحریم های نفتی بار دیگر در صدر اخبار  خبرگزاری های داخلی و خارجی قرار گرفت. در همین راستا و براساس اظهارات اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی” طرحی در مجلس تهیه شده که بر جلوگیری از تردد نفتکش ها در تنگه هرمز تأکید دارد. این طرح برای پاسخ به تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران اتخاذ شده است.غرب تحریم خرید نفت از ایران را از روز گذشته اجرایی کرد.”

این طرح که دارای قید ۲ فوریت و یک ماده واحده است تاکنون به امضای ۱۰۰ نماینده مجلس شورای اسلامی رسیده. براساس این طرح دولت موظف می شود از عبور نفتکش هایی که نفت خود را به مقصد کشورهای طراح تحریم نفتی علیه ایران -اتحادیه اروپا، آمریکا و اسرائیل، حمل می کنند، جلوگیری کند. با این حال یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرده که “تنگه هرمز جزء آب های بین المللی نیست . زیرا حدود آب های سرزمینی هر کشور تا 12 مایل از ساحل آن کشور است و به علت عرض کم تنگه هرمز، کنترل ما بر این تنگه را نمی توان مصداق مسدود کردن آب های بین المللی دانست.” به گفته این نماینده “طرح بستن تنگه هرمز که به عنوان اقدام متقابل ایران در برابر تحریم ها، روز گذشته توسط برخی از نمایندگان مجلس مطرح شده بود، تا رسیدن به مرحله اجرا راه درازی در پیش دارد.”

خبرگزاری رویترز طی گزارشی اعلام کرده طرح نمایندگان مجلس  برای بستن تنگه هرمز و اعتصاب در نروژ باعث شده قیمت جهانی نفت از مرز ۱۰۰ دلار در هر بشکه عبور کند.

در چنین شرایطی اقدام به نظرسنجی و انتشار نتایج آن در یکی از شبکه های صدا و سیما درباره دو موضوع عقب نشینی هسته ای در برابر لغو تدریجی تحریم ها و بستن تنگه هرمز که جزو اختیارات رهبر جمهوری اسلامی  محسوب می شود، اتفاقی به نظر نمی رسد. نظرسنجی شبکه خبر نخستین نظرسنجی رسمی یک رسانه وابسته به حاکمیت درباره تعلیق غنی سازی و بستن تنگه هرمز است. رهبران جمهوری اسلامی همواره از عزم و مقاومت ملت ایران برای دستیابی به انرژی هسته ای سخن می گویند؛ مقاومتی که به گفته آنان تحریم ها را ناکام خواهد گذاشت.

نظرسنجی های رسانه ملی زیر نظر مرکز تحقیقات صدا و سیما با روش های مختلف و تقریبا به روز انجام می شود. مأموریت اصلی این مرکز مطالعه، پژوهش و سنجش در زمینه‌های مورد نیاز صداوسیما با استفاده از روش‌‌های علمی به منظور سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، نظارت و ارتقای کیفی برنامه‌های رادیو و تلویزیون عنوان شده است.

به ادعای علیرضا پویا رییس مرکز تحقیقات صدا و سیما “نظرسنجی های این مرکز از نظر اعتبار نتایج در انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری، خبرگان رهبری و شوراهای اسلامی شهر و روستای اخیر دارای دقیق ترین پیش بینی ها از نتایج این انتخابات در میان مراکز افکار سنجی موجود کشور بوده است.”

به گفته وی “در گذشته، برای نظرسنجی به در منازل مراجعه می کردیم که این مسأله باعث می شد اشخاص به دلیل این که احساس می کردند مشخصات آنها را در اختیار داریم، دچار محافظه کاری و ملاحظه شوند و پاسخ درست را ارائه نکنند. بنابراین، از روش «محله ای- میدانی» که روشی نو و ابداعی است استفاده کردیم که این روش را در انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری امتحان و آزمایش کردیم و جواب گرفتیم.”

گفتنی اینکه مرکز تحقیقات صدا و سیما و شبکه های رسانه ملی تاکنون درباره مسایل حساس جمهوری اسلامی که تصمیم گیری درباره آنها برعهده رهبر جمهوری اسلامی است به صورت رسمی نظرسنجی نکرده بودند. این در حالی است که در نظرسنجی جنجالی شبکه خبر حتی تعداد شرکت کنندگان و درصد رای آنها برای هر پرسش نیز مشخص شده بود.