حمله کرم ها ادامه دارد

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» مصلحی: تعدادی جاسوس هسته ای دستگیر کرده ایم

هفت ماه پس از مطرح شدن حمله رایانه ای کرم استاکس نت به رایانه های مراکز صنعتی و هسته ای ایران توسط منابع معتبر غربی و تائید نفوذ این نرم افزار مخرب به تعدادی از رایانه های کارکنان نیروگاه هسته ای بوشهر توسط مسئولان داخلی، حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دیروز خبر از دستگیری تعدادی از جاسوسان هسته ای داد و گفت: اشراف ما بر شبکه‌های مجازی اجازه فعالیت در این زمینه را از دشمنان سلب کرده است.

سخنان وزیر اطلاعات در شرایطی مطرح می شود که یک مقام ارشد فنی اطلاعات ایران به منابع خبری خارجی گفته: کارشناسان رایانه ای فکر می کردند ظرف یک تا دو ماه منبع این کرم رایانه ای را پیدا خواهند کرد اما حملات این کرم همچنان ادامه دارد و اکنون نسخه های جدید آن در حال انتشار است.

این در حالیست که در طول هفت ماه گذشته غیر از برخی از مسئولان رده پایین هسته ای و اطلاعاتی، مقامات بلندپایه دولتی از هرگونه اظهارنظر رسمی در این باره خودداری کرده بودند؛آنها همچنین بدون ارائه راهکارهای مقابله با این حمله رایانه ای که بعد از راه اندازی نیروگاه بوشهر رسما تائید شده، تنها به ذکر این نکته بسنده کرده بودند که ادعای حمله رایانه ای استاکس نت به رایانه های تاسیسات صنعتی و هسته ای بخشی از جنگ نرم دشمن است.

اینک به گزارش خبر گزاری مهر، حیدر مصلحی وزیر اطلاعات طی گفتگوی کوتاهی با بیان اینکه مجموعه اطلاعاتی کشور بر شبکه اینترنتی و مجازی اشراف کامل دارد، اعلام کرده این وزارت خانه تعدای جاسوس هسته ای در ارتباط با مساله حمله کرم ستاکس نت به رایانه های مراکز هسته ای و صنعتی را دستگیر کرده است. مصلحی البته هویت بازداشت شدگان را فاش نکرده است.

به نوشته این خبرگزاری، مصلحی در ارتباط  با برخی اقدامات مخرب اینترنتی از جمله طراحی کرم های الکترونیکی و ارسال آن به شبکه های مجازی برای تخریب و تاثیر بر فعالیت های هسته ای ایران، گفته:تمامی اقدامات مخرب استکبار در فضای مجازی توسط سربازان گمنام امام زمان به سرعت کشف و راهکارهای مقابله با آن طراحی و به اجرا گذاشته می شود.

ادعای مصلحی مبنی بر طراحی راهکارهای مقابله با این نوع حملات رایانه ای، در حالی مطرح می شود که کارشناسان هسته ای و صنعتی تا کنون فقط چند پیشنهاد ساده برای مقابله با چنین حملاتی ارائه کرده اند که از جمله می توان به طراحی یک آنتی ویروس قوی ایرانی برای ایجاد یک حاشیه امن در جهت حفظ سیستم های صنعتی و هسته ای، که به گفته کارشناسان امر هزینه آن چندین میلیارد تومان خواهد بود، اشاره کرد.

مصلحی در گفتگوی خبری خود، همچنین تاکید کرده “وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی از انواع فعالیت های جاسوسی و تخریبی غرب آگاهی دارد و همواره با این نوع فعالیت های تخریبی مواجه بوده” و اطمینان داده که “وزارت اطلاعات اجازه رخنه سرویس های جاسوسی و اطلاعاتی غرب به تسیسات هسته ای ایران را نخواهد داد”.

هفته گذشته مقامات هسته ای کشور حمله رایانه ای کرم استاکس نت به نیروگاه هسته ای بوشهر را تکذیب اما در عین حال اذعان کرده بودند که دستکم سی هزار رایانه مراکز صنعتی ایران آلوده به این ویروس شده است. همزمان وزارت صنایع اعلام کرد 60 درصد از کل رایانه هایی که در سه کشور ایران، هند و اندونزی آلوده به کرم استاکس نت شده اند، متعلق به مراکز صنعتی ایران است.

آلوده بودن بیش از سی هزار رایانه صنعتی کشور به ویروس استاکس نت چندی پیش به تائید مدیرکل صنایع برق کشور نیز رسیده بود. محمود اولیایی با بیان اینکه این ویروس مخرب، یک ویروسی جاسوسی است که صنایع کشور را هدف قرار داده گفته بود: این کرم رایانه ای قادر است اطلاعات مربوط به خطوط تولید را جمع آوری کند و برای طراحان خود این ویروس انتقال دهد.

با این همه و در حالی که مسئولان هسته ای و امنیتی جمهوری اسلامی می کوشند تا در مورد عدم نفوذ این ویروس خطرناک به رایانه های نیروگاه هسته ای بوشهر، به افکار عمومی اطمینان دهند، منابع داخلی ضمن اصرار بر آلوده بودن رایانه های تعدای از کارکنان نیروگاه بوشهر، نسبت به آلوده بودن سیستم مرکزی رایانه ای نیروگاه بوشهر ابراز نگرانی کرده اند.

از سوی دیگر طی هفته گذشته و به دنبال بازتاب گسترده خبر آلودگی رایانه های نیروگاه هسته ای بوشهر، منابع خبری غربی، به ویژه در امریکا هشدار داده اند که ایران در پی حمله تلافی جویانه سایبری است. این منابع اگر چه قدرت ایران برای انجام دادن چنین واکنشی را محدود اما اینکه جمهوری اسلامی با شیوه های غیرمتعارف و نامنظم وارد عمل بشود را محتمل دانسته اند.

هفته گذشته روزنامه فاکس نیوز امریکا در یادداشتی به نقل از کارشناسان امر در همن خصوص نوشت:کارشناسان امنیتی می گویند انتشار کرم رایانه ای استاکس نت ممکن است حمله ای تحت پشتیبانی یک دولت برعلیه برنامه هسته ای ایران باشد و به احتمال زیاد، مبدأ آن ایالات متحده و یا اسرائیل بوده است. اطلاعات ناچیزی در خصوص میزان خسارت وارد آمده توسط استاکس نت بر تأسیسات هسته ای و زیرساختی ایران در دست است و احتمالاً تهران هرگز جزئیات امر را در اختیار نخواهد گذاشت. مقامات ایران اعلام کردند این کرم رایانه ای به رایانه های کارکنان نیروگاه هسته ای بوشهر راه یافته اما اثری بر سیستم های اصلی نیروگاه نگذاشته است.

فاکس نیوز در ادامه با استناد به نظر برخی تحلیلگران مسائل هسته ای نوشته ایران از خرابکاری های گسترده تری رنج می برد که به کند شدن روند بلندپروازی های هسته ای ایران منجر شده است؛ این امر با اشکالات فنی بوجود آمده برای تعدادی از سانتریفوژهای غنی سازی مطابقت دارد.

لوس آنجلس تایمز نیز در یادداشتی مشابه و با استناد به نظر یک مقام ارشد تکنولوژی اطلاعات جمهوری اسلامی نوشته است: اکنون که گزارش های بیشتری از سوی کارشناسان تحلیلگر این بدافزار منتشر شده و نیز معلوم شده رایانه های مربوط به برنامه بحث انگیز هسته ای ایران آلوده شده اند، آشکارتر شده که وظیفه استاکس نت خرابکاری و نه جاسوسی بوده است و حجم کاری آن بسیار بزرگتر از چیزی است که به نظر می آمد. آنطور که حمیدرضا علیپور مقام ارشد تکنولوژی اطلاعات ایران می گوید، کارشناسان رایانه ای فکر می کردند ظرف یک تا دو ماه موفق به یافتن منبع آن شوند اما حملات همچنان ادامه دارد و اکنون نسخه های جدیدی از این بدافزار در حال انتشار است.

در مقاله لوس آنجلس تایمز هچنین ضمن اشاره به اینکه کرم ایستاکس نت بسیار پیچیده تر از آن است که ساخت دست یک هکر معمولی باشد، تصریح شده که ساخت چنین ویروسی به امکانات یک دولت نیاز دارد و از نظر تئوریک این احتمال وجود دارد که امریکا پشت این قضیه باشد اما این احتمال ضعیف است و احتمال قوی تر آن است که اسرائیل اقدام به ساخت و انتشار این ویروس خطرناک در ایران کرده باشد.مقامات جمهوری اسلامی انتشار کرم استاکس نت در سیستم رایانه های صنعتی ایران را به تعبیر خود بخشی از جنگ نرم غرب علیه ایران دانسته و اعلام کرده اند که با ارتش سایبری خود آماده هرگونه رویارویی با این نوع اقدامات غرب هستند.

گفتنی ست برخی دیگر از منابع غربی ادعا کرده اند که این کرم رایانه ای سال 2008 توسط اطلاعات ارتش اسرائیل به منظور مقابله با برنامه های هسته ای و نظامی جمهوری اسلامی ساخته شده و در داخل سیستم رایانه ای ایران منتشر شده است. این منابع هدف از انتشار کرم استاکس نت در سیستم رایانه ای هر کشوری را با انگیزه سیاسی و به منظور کسب اطلاعات حساس نظامی و صنعتی، به ویژه در حیطه فعالیت های هسته ای مربوط دانسته اند.