مردم کردستان به روزه سیاسی دعوت شدند

نویسنده

هانیه احمدی

به دنبال صدور حکم اعدام برای یک روزنامه نگار کرد و همچنین افزایش فشارها، احضارها و دستگیری ها در کردستان، سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان و مرکز چاک از “مردم کردستان، احزاب و نهادهای سیاسی و مدنی و فعالان همه عرصه ها” دعوت کردند با مشارکت در یک اعتصاب سراسری در روزهای سه شنبه، چهار شنبه و پنج شنبه (2، 3 و 4 مرداد) به نقض حقوق بشر در کردستان اعتراض کنند.

عدنان حسن‌پور، روزنامه نگار کرد که برای وی حکم اعدام صادر شده عضو هیأت تحریریه هفته نامه توقیف شده “آسو” است. او که از ماهها پیش در بازداشتگاه مریوان است توسط یکی از شعب دادگاه انقلاب سنندج همراه با هیوا بوتیمار روزنامه نگار دیگر کرد به اتهام محاربه، به اعدام محکوم شده است.

به گفته صالح نیکبخت یکی از وکلای این دو متهم “اتهامی که به آقای حسن‌‌پور وارد شده، هیچ ارتباطی به فعالیت‌های مطبوعاتی وی ندارد و پرونده تازه‌ای برای ایشان گشوده شده است”.

این پرونده تازه مبتنی بر اتهامی مربوط به “تماس تلفنی عدنان حسن‌پور با یک کارمند صدای آمریکا”ست. مسئولان جمهوری اسلامی گفته‌اند این ارتباط “از مصادیق جاسوسی و محاربه” است. به هیوا بوتیمارهم اتهام حمل سلاح گرم زده شده در حالیکه به گفته صالح نیکبخت او هیچ‌وقت از سلاح گرم استفاده نکرده‌ و با هیچ‌یک از گروه‌های محارب هم ارتباط نداشته است.

سامان رسولپور، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر کردستان در مورد صدور حکم اعدام برای این دو فعال می گوید:“حکم اعدام برای همه ما بسیار غیرمنتظره و شوک‌آور بود. به همین منظور، روز گذشته هیأت اجرایی سازمان حقوق بشر کردستان بیانیه‌ای صادر کرده و از مسئولان قضایی خواسته است نسبت به ابطال این حکم اقدام کنند و به فشارها بر روزنامه نگاران و فعالان مدنی پایان دهند”.

صدور این احکام در حالی صورت می گیرد که محمود صالحی، فعال کارگری سنندجی هنوز در زندان است و اخبار از وخامت وضعیت جسمی وی خبر می دهد. او که یک کلیه دارد در وضعیتی بحرانی به سر می برد و با وجودی که اداره زندان سنندج، موافقت خود را با مرخصی استعلاجی وی اعلام کرده، اما دادستانی سنندج با این مرخصی مخالفت کرده است.

همچنین صادق کبودوند، دبیر کانون حقوق بشر کردستان و اجلال قوامی، دیگر فعال حقوق بشری این استان نیز در بازداشت به سر می برند و از سرنوشت آنان اطلاعی در دست نیست. به گفته سامان رسول پور کبودوندکه روز دهم تیرماه امسال بازداشت شد، بعد از ۱۵ روز در تماس کوتاهی با خانواده‌اش اظهار داشت در بند ۲۰۹ اوین به سر می برد و علت دستگیری او هم فعالیت‌های حقوق بشری است.هر چند بازجویان فعالیت او را” اقدام علیه امنیت ملی و نشر اکاذیب و تبلیغ علیه نظام “ عنوان کرده اند.

اجلال قوامی روزنامه نگار هفته نامه توقیف شده “پیام مردم” و “دیدگاه” هم از اعضای شورای‌عالی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان است که روز ۱۸ تیرماه بازداشت شد و الآن در زندان عمومی سنندج به سر می برد.قوامی در زندان به عفونت چشم مبتلا شده است.

کردستان در هفته های اخیر شاهد خشونت های دیگری هم بوده است که از جمله می توان به مرگ عبدالصمد نصیری، نوجوان 17ساله مهابادی در سالگرد ترور دکتر عبدالرحمان قاسملو در میدان استقلال این شهر اشاره کرد. او در این تظاهرات مورد ضرب و شتم نیروهای انتظامی قرار گرفت و به قتل رسید.

لقمان مهری فعال کارگری و عضو سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان هم که به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به 5 سال حبس تعزیری محکوم شده است، روز 27 تیر، در ترمینال شرق تهران به همراه همسرش توسط چندین فرد لباس شخصی، پس از ضرب و شتم ربوده شد.

این شرایط فعالان حقوق بشری در کردستان را به این نتیجه رسانده که وضعیت حقوق بشر در کردستان رو به وخامت است و به گفته رسول سامان پور “مردم فکر می‌کنند این موج تازه و کم سابقه برخورد نیروهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی با فعالان جامعه مدنی روز به روز بیشتر و بیشتر شود.”