تکلیف فتنه٬ مانند تکلیف زمین‌های شما مشخص نیست

نویسنده
حسین محمدی

» پاسخ مطهری به جواد لاریجانی

علی مطهری٬ نماینده مجلس٬ در پاسخ به انتقادهای محمدجواد لاریجانی٬ وی را متهم به “زمین‌خواری” کرده است؛ وی همچنین تاکید کرده که مردم سخنان مسوولان جمهوری‌اسلامی درباره انتخابات ۸۸ را طی چهار سال گذشته نپذیرفته‌اند.

پس از آن‌که محمدجواد لاریجانی در یک برنامه زنده تلویزیونی به انتقاد از نطق پیش از دستور مطهری پرداخت٬ این نماینده مجلس در پاسخ به وی نامه‌ای سرگشاده منتشر کرد.

مطهری در نامه خود خطاب به لاریجانی٬ نوشته است: “بهتر بود این طور می‌فرمودید که اعتراض مدنی به نتیجه انتخابات در سال ۸۸ را ما با مدیریت ضعیف خود و به دلیل به رسمیت نشناختن مقوله اعتراض مدنی، تبدیل به فتنه کردیم، آنگاه برای جمع کردن این ماجرا آن را به صورت یک کودتای تمام‌عیار علیه نظام جلوه دادیم و سپس از هر وسیله‌ای برای اثبات این ادعای خود استفاده کردیم. با پدید آمدن این زمینه که همه با هم آفریدیم البته آمریکا، دول اروپایی، رژیم صهیونیستی و تمام ضد انقلاب پشت سر معترضان قرار گرفتند”.

مطهری همچنین بار دیگر گفته است که آن‌چه در سال ۸۸ رخ داد٬ نتیجه مشترک رفتار احمدی‌نژاد پیش از انتخابات و اتفاق‌های پس از انتخابات بود. وی با اشاره به رفتارهای شورای نگهبان٬ صدا و سیما٬ خبرگزاری فارس و … گفته است که “خود ما آقای موسوی را به آن سمت هل دادیم”. به گفته مطهری٬ لاریجانی پیرامون حوادث سال ۸۸ خود را به “تجاهل و تغافل” زده و گفته است: “اگر فتنه ختم شده است چرا در ایام ۹ دی امسال همفکران شما در رسانه ملی و رسانه‌های همسو این همه جنجال و آسمان ریسمان کردند که حق با ما بود؟ معلوم است خودتان هم احساس می‌کنید که مردم همه آنچه را که به طور یک‌طرفه در این چهار سال گفته‌اید نپذیرفته‌اند. اگر فتنه ختم شده است چرا این‌قدر درباره آن سخن می‌گویید؟! سوال می‌کنم اگر فتنه ختم شده است حکم مجازات آقایان موسوی و کروبی و احمدی‌نژاد چیست و در کدام دادگاه صالح صادر شده است؟ بنابراین تکلیف فتنه مانند تکلیف بخشی از زمین‌های کشاورزی و دامداری شما برای مردم مشخص نیست و هنوز حکم آن اعلام نشده است”.

محمدجواد لاریجانی٬ با حضور در صدا و سیمای جمهوری‌اسلامی٬ با انتقاد از علی مطهری٬ گفته بود که وی “فتنه را در حد یک دعوای داخلی می‌داند که این درست نیست. ماهیت فتنه یک کودتای تمام‌عیار علیه نظام بود که با مشارکت وسیع آمریکا، دول اروپایی، رژیم صهیونیستی و تمام ضد انقلاب همراه بود”. به گفته لاریجانی “آقای مطهری گفت چرا رئیس قوه قضائیه فتنه را ختم نمی‌کند. این در حالی است که فتنه ختم شد و در ۹ دی مُهر پایان هم به آن زده شد”.

اشاره محمدجواد لاریجانی٬ به نطقی است که علی مطهری دو هفته پیش و یک روز پیش از ۹ دی٬ در مجلس داشت. مطهری در آن نطق به انتقاد از قوه‌قضاییه پرداخته و برخی قضات و احکام آن‌ها را تحت تاثیر دستگاه‌های امنیتی و بازجویان دانسته بود.

این نطق مطهری البته با واکنش اصول‌گرایان مواجه شده بود. از آن جمله زهره طبیب‌زاده٬ نماینده مجلس٬ درباره سخنان مطهری چنین اظهارنظر کرده بود: “گر نگوییم آقای مطهری به عنوان عامل «ام‌آی۶» نظر می‌دهد قطعا تحت تاثیر سرویس‌های جاسوسی بوده چرا که فکر نمی‌کنم آنقدر کندذهن باشند که نتوانند تشخیص دهند فتنه ۸۸ یک توطئه‌ براندازانه نظام بوده است. افرادی مثل علی مطهری که خودشان نیز مسئله دارند خیلی سریع در تور آژانس‌های امنیتی قرار می‌گیرند تا در زمین آنها بازی‌ کنند که من فکر می‌کنم آقای مطهری چنین مشکلی برایشان به وجود آمده و عملا افکار و اظهارات‌شان مدیریت می‌‌شود”.

پس از اعتراض اصول‌گرایان٬‌ دادستانی تهران با صدور بیانیه‌ای٬ علیه علی مطهری اعلام جرم کرد و هم‌زمان وب‌سایت این نماینده نیز فیلتر شد.

مطهری اعلام جرم دادستان را غیرقانونی دانست و در نامه‌ای پرسید: “مگر انتقاد در قوانین کشور جرم است؟” دادستانی تهران در اطلاعیه‌ای دیگر پاسخ داد که سخنرانی مطهری در مجلس “متضمن «توهین» به قضات با عبارت «غیرمستقل»، ایراد «افترا» به قضات با ادعای «نفوذپذیر» بودن آنان و این‌که قضات تابع دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی هستند و هم‌چنین «نشر اکاذیب» از بابت غیرقانونی خواندن احکام صادره در خصوص برخی مجرمان امنیتی است”.

علی مطهری نیز به بیانیه دادستانی تهران پاسخ داد و نوشت: “اشاره به مستقل نبودن و تاثیر پذیری قوه قضائیه در یک نطق، «توهین» یا «افترا» به قضات شمرده نمی‌شود زیرا اولا روشن است که مخاطب قضات نیستند بلکه مدیریت قوه است و بیانیه نویس خواسته است قضات را به کمک خود بیاورد و ثانیا «توهین» و «افترا» در قانون مجازات اسلامی تعریف شده است. توهین، جمله یا عبارتی است که شامل الفاظ رکیک باشد و «افترا» نیز دادن یک نسبت ناروا به شخصی با علم به ناروا بودن آن است”.

مطهری همچنین با رد ادعای دادستانی درباره بی‌خبر بودن رئیس قوه‌قضائیه از شکایت دادستان نوشته بود: “بیانیه القا می‌کند که اعلام جرم دادستان تهران بدون اطلاع آقای صادق لاریجانی انجام شده است، این سخن می‌تواند یک شوخی جهت ادخال سرور در قلب مومنین در ایام آغازین ماه ربیع الاول تلقی شود، ما همچنان در انتظار توضیح رئیس قوه‌قضائیه برای مردم در باره عادلانه بودن احکام زندانیان سیاسی سال ۸۸ و نیز حصر خانگی طولانی مدت آقایان موسوی و کروبی بدون محاکمه هستیم.” مطهری در پایان نامه خود آورده بود: “به نوبه خود اجازه ایجاد اختناق در کشور و انحراف در انقلاب اسلامی را نخواهم داد”.

این نماینده مجلس گفته بود که طبق اصول قانون اساسی: “نماینده مجلس حق دارد درباره همه امور کشور اظهارنظر کند، از این اعلام جرم‌ها بوی استبداد به مشام می‌رسد، بهتر بود رئیس قوه قضائیه با تحمل انتقاد و سپس پاسخگویی، احترام مجلس را حفظ می‌کرد… اینجانب به عنوان نماینده ملت در مجلس شورای اسلامی و به عنوان فرزند شهید آیت‌الله مطهری به نوبه خود اجازه ایجاد اختناق در کشور و انحراف در انقلاب اسلامی را نخواهم داد”.

اما محمدرضا باهنر٬ نایب‌رییس مجلس٬ در این زمینه گفت که “اقتدار مجلس در رسیدگی به اقدام مجرمانه نماینده است”.

برخی از حقوق‌دانان بر این عقیده‌اند که اصل ۸۶ قانون اساسی مصونیت نمایندگان در حین ایفای وظیفه نمایندگی را بیان می‌کند، اما قوه قضائیه معتقد است که نمایندگان مجلس را حتی در زمان انجام وظیفه هم می‌توان تحت تعقیب قرار داد. بر اساس اصل ۸۶ قانون اساسی “نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهار نظر و رای خود کاملاً آزادند و نمیتوان آنها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده‌اند یا آرایی که در مقام ایفای وظایف نمایندگی خود داده‌اند تعقیب یا توقیف کرد”.

مطابق تفسیر شورای نگهبان که آیت‌الله جنتی در سال ۱۳۸۰ به رئیس قوه‌قضائیه ابلاغ کرد، تفسیر مصونیت از اصل ۸۶ نادیده گرفته شد. در نظر تفسیری شورای نگهبان آمده بود: “مصونیت‌ ریشه اسلامی ندارد و تمام‌ مردم‌ در برابر حق‌ و قانون‌ الهی یکسان‌ و برابرند، و هر فردی که‌ در مظنه گناه‌ یا جرم‌ قرار گیرد قابل‌ تعقیب‌ است‌ و اگر شکایتی علیه‌ او انجام‌ گیرد دستگاه‌ قضائی باید او را تعقیب‌ کند”.

پس از حملات اصول‌گرایان به مطهری٬ علی لاریجانی، رییس مجلس، با اشاره به انتقادات علی مطهری به نحوه برخورد قوه قضائیه با موضوع اعتراضات ۸۸، انتقادهای این نماینده مجلس را “قدری تحقیرآمیز” نامید، اما گفت که اعلام جرم برای “این حد اظهارنظر از سوی نمایندگان” مجلس موجه نیست.