انقلاب به سبک حافظ

نویسنده

» نگاهی به "اپرای عروسکی حافظ"

 

صحنه/ اکران تهران – یوسف محمدی: بهروز غریب پور، باز هم با نمایش باشکوهی دیگر، عروسک هایش را به تالار فردوسی آورده است. او این بار به زندگی حافظ پرداخته و از این رهگذر، کاراکترهای جذاب دیگری را هم در اپرای دیدنی و پرکشش خود آورده است. کاراکترهایی چون عبید زاکانی، محمد گلندام، امیرمبارزالدین محمد، شاه ابواسحاق اینجو و…

غریب پور در ارائه اشعار حافظ، از هفت دستگاه موسیقی استفاده کرده است که به زیبایی و گیرایی تمام اجرا شده و حوادث درام را پیش می برند. متن اپرای حافظ، انتخابی هوشمندانه از دیوان حافظ است که در قالب داستانی درباره زندگی اش دوباره تدوین شده است و می توان گفت که غریب پور از عهده این کار تا حد زیادی برآمده است ، هرچند که هنوز لازم است تا مخاطب پیش زمینه تاریخی زندگی حافظ را مطالعه کرده باشد تا از خلال جذابیت های آوازی موجود در اپرای حافظ بتواند خط سیر زندگی او را نیز مرور کرده و با آن همراه شود.

ترتیب صحنه های اپرای عروسکی حافظ بدین صورت است:

 

 

اپرای عروسکی حافظ / نویسنده و کارگردان: بهروز غریب پور، خواننده حافظ: محمد معتمدی، بازی دهندگان عروسک: مریم اقبالی، علی پاکدست، غزلاسکندرنژاد، علی ابوالخیریان، مرجان احمدی، سلما محسنی، مونا کیانی فر، کاملیا نوحی، مرضیه سرمشقی، سمیه نادری، فرزانه عاقلی، نسیم امیر خسرو، نگار میر فخرایی، قاسم رحمتی، مریم مجیدی، سحر امیر اقبالی، سارا اقبال، سحر کاظمی، هانی حسینی، مرضیه نادری، الهام عابدی، آهنگساز: بهزاد عبدی، رهبر ارکستر: ولادمیر سیرنکو، اجرای موسیقی: ارکستر ناسیونال، اکراین، دستیاران کارگردان: مریم قبالی، علی پاکدست، سینا ییلاق بیگی، هنگامه سازش، مونا کیانی فر، منشی صحنه: سودا حیدری آزاد، نورپرداز: امیر محمدی.

محل اجرا: تالار فردوسی | دوره اجرا: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ تا ۱۲ خرداد ۱۳۹۳