یک پروژه تازه علیه زنان

مهرانگیز کار
مهرانگیز کار

کیهان در شماره ۲۳ شهریور ۱۳۹۴ از یک پروژه امنیتی جدید پرده بر می گیرد که مانند پروژه های گوناگون سرکوب که پشت سر داریم با محوریت “زنان” پیشنهاد و توسط طیف فکری حسین شریعتمداری، پروپزال نویسی شده است.

اسم مطلب را گذاشته: “رونمایی از طرح آژانس توسعه ملی امریکا و انگلیس” و در تکمیل آن افزوده: “جامعه زنان ایران هدف پروژه امریکایی- انگلیسی نفوذ”.

در توضیح ضدیت با برنامه توانمندی زنان که آن را بی کم و کاست به غرب نسبت می دهد، کیهان اعلام می کند: “علی رغم روشن بودن بخشی از اهداف پشت پرده پروژه نفوذ در جامعه زنان ایرانی، موشکافی دقیق این رخنه اجتماعی- اطلاعاتی با توجه به زنانه شدن بسیاری از تحولات در فضای جهانی حائز اهمیت ویژه است.”

تا این جا پیداست طرف به هر مشقتی به این درک جهانی رسیده که بسیاری از تحولات در فضای جهانی “زنانه” شده است. از این رو توجه ویژه خود را مستقیم به این سمت و سو برده که غرب در صدد اجرای برنامه هایی برای توانمندی زنان ایران است. اما غیر مستقیم حرف دیگری دارد و می خواهد القا کند که اگر زنان ایران توانمند بشوند، در ایران تحول سیاسی تحقق می یابد. چرا؟ چون تحولات در فضای جهانی، زنانه شده است.

بنابراین نگرانی طیف بزرگی از حاکمیت که از انقلاب تا حال، به بهانه حجاب و امر به معروف و نهی از منکر و دیگر قانونگذاری های از این نوع، فضا را امنیتی کرده اند، این بوده و هست که مبادا زنان “توانمند” بشوند. نظر به این که آسان نیست بر ضد توانمند سازی زنان، بی پرده سخن بگویند، چون همواره ادعا کرده اند که اسلام و انقلاب به زنان توانمندی می دهد. اما حالا به نظر می رسد کم آورده اند و پروژه جدید سرکوب را با استناد به برنامه های سازمان ملل و یونیسف و یونسکو، کلید زده اند. این گونه:

“شاید باور نکنید اما آژانس توسعه ملی امریکا، آژانس توسعه انگلیس و وزارت خارجه آلمان و چند کشور دیگر در کنار نهادهای زیر مجموعه سازمان ملل همچون یونسکو و یونیسف هم اکنون به صورت رسمی مدیریت اجرای طرح غربی “توانمند سازی زنان” در کشورمان را در دست دارند.”

در این بخش از تحلیل اطلاعاتی امنیتی از سازمان ملل متحد که ایران عضو آن است و از بسیاری کمکهای مالی و تشکیلاتی آن استفاده می کند، به عنوان تشکیلاتی که در مجموعه نفوذ و جاسوسی، مصدر فعالیت است یاد می کند. شگفتا که خواننده مغزشویی شده را می برد به راه دشمنی با یونیسف و یونسکو که اولی به کودکان تنهامانده در جهان یاری می رساند و در سرزمین های بحرانی، کارمندانش بسیار قربانی می شوند و دومی یونسکو را هدف قرار می دهد که متولی حفظ و حراست از میراث فرهنگی انسان است.

بی فایده نیست اگر نگاه کنیم به این پروژه امنیتی و ببینیم این طیف از کدام سویه از “توانمندی زنان ایران” نگرانی خاطر دارند و آن را مخل دوام حکومت بی در و پیکر خود می دانند. سویه های اعلام شده در کیهان این هاست:

-     حمایت از استقلال اقتصادی زنان سرپرست خانوار و تقویت روحیه خودباوری و خودشناسی جامعه زنان…، این پروژه ای است که بر اساس اسناد رسمی سازمان ملل پس از پایان پروژه توسعه هزاره، در قالب طرحی جدید تا سال ۲۰۲۴ در دستور کار قرار دارد.

-     سرمایه گذاری بر رای اقلیت ها و اقوام

-     تمرکز بر سبد رای زنان وغربگرایان دموکراسی خواه

-     شوک درمانی با هدف ایجاد موج هیجانی انتخاباتی

-     تمرکز بر سیاست چند حزبی با هدف جلب سلایق اقلیت ها

-     تمرکز بر حوزه “زنان” و “تحریک مضاعف پتانسیل اقلیت های مذهبی”

-     طرح “نفوذ نرم در ایران”، با برگزاری دوره های مختلف زنانه به نام اشتغال زایی و بالاخره وجود رد پای برنامه توانمند سازی زنان در حوزه زنان، معلمان، کارگران، اقتصاد، محیط زیست، جمعیت، بهداشت، آموزش و پرورش و مهدهای کودک

از این فهرست که جا به جای مطلب کیهان گنجانده شده، و عموما از نگاه یک نظام سیاسی عقل گرا قابل ستایش است، می توان سه هدف امنیتی را استخراج کرد:

۱ – تحریک نیروهای متعدد اطلاعاتی و امنیتی کشور تا برای خودشیرینی در برابر نماینده ولی فقیه در کیهان ( حسین شریعتمداری ) موج بزرگ دستگیری را سامان دهند و وانمود کنند همچنان با امریکا و اروپا در منازعه هستند و ذره ای در مواضع خود کوتاه نیامده اند. حال آن که توافق هسته ای به قدر کافی از واقعه خبر می دهد. می خواهند کوتاه آمدن ها را ماستمالی کنند. حال آن که راهی جز آن نداشته اند و بر مبنای عقل و تدبیر( هرچند بسیار دیر هنگام ) به آن اقتدا کرده اند.

۲ – در مطلب جا به جا آمده است که افراد نفوذی امریکا و اروپا به طیف ه.ر تعلق دارند که البته می شود “هاشمی رفسنجانی”. این هدف امنیتی به طور مشخص دو انتخابات پیش رو را نشانه گرفته و ایجاد بدبینی نسبت به حضور موثر طیف روحانی و خاتمی در انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی را و نگرانی از هیجانی شدن صحنه انتخابات.

۳ – زنان ایرانی خطر می کنند تا توانمند بشوند. وقتی توانمند بشوند، بساط این حکومت را در هم می ریزند. توانمندی زنان، خطری جدی است برای بقاء جمهوری اسلامی ایران است. پس باید با آنها برخورد امنیتی کرد. بنا بر قول کیهان که گویا مدیریت سرکوب جدید را به عهده دارد، در حال حاضر ۹۵۰ سازمان مردم نهاد، کاملا مستقل از نظام، برنامه “توانمند سازی” سازمان ملل را در ابران پیش می برند و ۴۵۰ سازمان دیگر نیز در صف دریافت محوز با همین عنوان قرار دارند!

و اما چند نکته که از قلم توطئه گر کیهانیان جا افتاده این هاست:

۱ – نظام از نگاه کیهان تعریف نشده است. مگر می شود این همه سازمان مردم نهاد ایجاد شده و فعال باشند مستقل از نظام؟

۲– تاکنون دروغ گفته اند و توانمند سازی زنان در دستور کار حکومت برآمده از انقلاب نبوده است. به عکس “ناتوان سازی زنان” محور برنامه های این حکومت بوده و هست. تحقیر زنان به بهانه حجاب، الغای قوانین اصلاح شده عصر پهلوی، تصویب قوانین تبعیض آمیز بر ضد زنان، عدم اختصاص بودجه لازم برای توانمندی زنان فقط یک شمه از سیاست های ستیزه با حقوق انسانی زنان ایران است که از قلم توطئه گر افتاده است.

۳ – در یک آرایش سیاسی هماهنگ، سربازان ایدئولوژیک ولایت فقیه، جمیع ائمه جماعت، هر هفته از ستاد مربوطه که زیر نظارت شخص ولی فقیه است، دستور کار می گیرند برای تحقیر و تخفیف زنان در اجتماعات نماز جمعه و پیشگیری از نشو و نمای ضرورت توانمندی زنان در اذهان آماده برای پذیرش دستورات عوامانه.

۴ – ممنوعیت فعالان حقوق زن برای گسترش گفتمان حقوق زن در حوزه های مطبوعاتی، هنری به خصوص سینما و تئاتر. تشویق آنان و یا اجبار آنان به ترک کشور در صورتی که آنها را برای تداوم نقد سیاستگذاری های رسمی بر ضد زنان، خطرناک تشخیص بدهند.

۵ – چشم بستن بر توده های زن بیکار، کارتون خواب، معتاد، تن فروش، زندانی، سرپرست خانوار، و کودکان دردمند آنها که خیابانی شده اند. از آنها سوء استفاده جنسی می شود، یا کودک کار می شوند و در فضای اشتغال در جای کارگر ارزان کار می کنند و از تحصیل محروم می شوند.

۶ – پرداخت هزینه های هنگفت برای نفوذ در منطقه و مشارکت در نبردهای منطقه و خودداری از اختصاص بودجه و برنامه های لازم برای رفع فقر و بیکاری زنان و حفظ آنان در برابر آسیب های اجتماعی.

۷ – پرونده های کلان فساد اقتصادی که آن را با هدف های سیاسی مکشوفه کرده اند و بسیار فسادهای کلان که فاش شدن آنها به مصلحت آقایان نیست. دزدی ها از کیسه مردم حساسیت طیف فکری کیهان را تحریک نمی کند. اما توانمند شدن زنانی که جمهوری اسلامی ایران، آنها را ناتوان بار می آورد، باعث نگرانی قلم توطئه گر آنهاست.

کیهان، پروژه سرکوب وسیع و در راه را با تاخیر انتشار داده و ضمن آن اعلام کرده هم اکنون یک فرد دستگیر و در این رابطه در حال بازجوئی است. راستی نام این فرد که لابد زنی است و از خارج به ایران برگشته چیست؟

کیهان از اعلام این واقعیت هم خودداری کرده که آن فرد در کدام شرایط غیر انسانی بازجوئی می شود و با حضور کدام وکیل باشرف دادگستری؟

به نظر می رسد که این مقاله امنیتی تهدید و پیشنهادی است که می تواند یک فاجعه انسانی دست ساز طیف فکری کیهان مطرح می کنند. باید دید این پیشنهاد در مراتب بالاتر مقبول می افتد و دستور اجرا صادر می شود یا کمی تخفیف می یابد یا برعکس شدت می گیرد و نویسندگان طرح هم مامور اجرا می شوند.

به هر حال باری دیگر زنان دستمایه توطئه می شوند.