پله: من از تیم ایران مطمئن هستم

نویسنده
سو فوت

» نگاه "سو فوت" به تیم ملی ایران

تیم ملی ایران پس از شکست کره جنوبی بار دیگر به جام جهانی راه یافت. تیم ایران با دادن سکان به دست کارلوس کیروش امید آن دارد که بسیار بهتر از جام های جهانی ۱۹۹۸ و ۲۰۰۶ ظاهر شود. ولی فاصله از امید تا واقعیت بسیار است.

تیم ملی ایران از زمانی که کارلوس کیروش در رأس آن قرار گرفته، به سوی تجربیات جدیدی در دفاع و هافبک گام برمی دارد. در خط حمله و کناره های تیم از مهره های جوان و دونده استفاده شده. ایران که به عنوان “برزیل آسیا” شناخته می شود، ممکن است در ضد حمله از کوچک ترین فرصت ها استفاده کند. تیم ایران در زمان بازی تعیین کننده ای که در سئول در برابر کره جنوبی برنده شد، از یک فرصت کوچک در دفاع کره استفاده و بازی را از آن خود کرد. کیروش نیز شادمان از این پیروزی، اظهارات مربی کره ای در مورد تیم ایران را با انجام حرکتی به جانب او پاسخ داد.

پله، بازیکن افسانه ای بزریل، درخصوص تیم ملی ایران می گوید: “بی شک ایران ایده خوبی از فوتبال دارد، زیرا آنها از طرفداران من هستند.” او با ذکر خاطره ای از بازی در ایران گفت: “بخاطر دارم در ماه مه ۱۹۷۲ به همراه تیم سانتوس یک بازی در تهران انجام دادیم. تمامی بازیکنان و داوران می خواستند با من عکس بیندازند. باورتان نمی شود، در پایان مسابقه یک بازیکن ایرانی از من خواست به همراه او به بیمارستان بروم تا همسرش وضع حمل کند. او نام فرزند خود را که پسر بود، پله گذاشت. من نسبت به این تیم خیلی مطمئن هستم.”

 

عدم حضور محمود احمدی نژاد در جام جهانی

محمود احمدی نژاد، رییس جمهور سابق ایران، علی رغم تأکیدهای فراوان به علاقه اش به فوتبال، برای تشویق تیم کشورش در استادیوم های برزیل حاضر نخواهد شد. دیلما روسف و مجموع رؤسای کشورها در نشست گروه کشورهای G20 که در ژوئن ۲۰۱۲ در ریودوژانیرو برگزار شد، به شدت او را مورد تحقیر قرار دادند. محمود برای مراسم تشریفاتی با گروه بادی گاردهای برزیلی خود عکس یادگاری گرفت و حتی موجب دلخوری سران حکومت تهران شد که از رفتار سبک محمودشان شوکه شده بودند.

 

صعود به یک هشتم نهایی

ایران در گروه F با تیم های آرژانتین، بوسنی و نیجریه هم گروه است. بی شک پیروزی در برابر نیجریه و بوسنی مشکل خواهد بود، ولی غیرممکن نیست. کیروش می خواهد با ایران به نتایج خوبی برسد و تصمیم گرفته بازی خوب را از دفاع آغاز کند.

این مربی پرتقالی چهار مدافع و دو هافبک را به فاصله نزدیک کنار هم قرار خواهد داد تا بتوانند ضدحمله ها را دفع کنند. قدرت تهاجمی این تیم با تغییر موقعیت بازیکنانی مانند دژاگه، شجاعی و خلعتبری به دست خواهد آمد. ازسوی دیگر، رضا قوچان نژاد در نوک حمله برای بازیکنان خط دوم فضاسازی خواهد کرد تا آنها بتوانند از موقعیت های به وجود آمده نهایت استفاده را ببرند.

در صورتی که تیم ایران بتواند خود را با شرایط مسابقات وفق دهد، می تواند به تیمی تهاجمی و خطرناک تبدیل شود. به هرحال ممکن است این تیم در جام جهانی امسال شگفت آفرینی کند.

منبع: سو فوت، ۷ ژوئن