مرزبانان در دست نیروهای مردمی هستند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» آخرین اطلاع از سرنوشت سربازان ربوده شده

اخبار مربوط به آزادی مرزبانان ربوده شده توسط جیش العدل بار دیگر در کش و قوس تائید و تاکذیب رسانه‌ها و مقامات رسمی در ابهام قرار گرفته اما شب گذشته در اظهاراتی تازه، مولوی عبدالحمید، امام جمعه زاهدان گفت که مرزبانان “در دست خودی‌ها هستند” و ممکن است تا امروز )یکشنبه) صبح وارد ایران شوند.

به گفته این روحانی اهل سنت ایران “باید شرایطی فراهم شود که این مرزبانان در شرایط امنی به وطن خودشان برسند و از آن‌جا که مسیر طولانی است، ممکن است ظرف امشب و یا فردا این اتفاق بیفتد و آن‌ها به خاک ایران برسند.”

گروه جیش‌العدل در آخرین اطلاعیه خود پیرامون وضعیت مرزبانان ربوده شده اعلام کرده بود که آنها “به درخواست و پادرمیانی علمای اهل سنت و در راس آنان به درخواست مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان” آزاد شده‌اند.‪”

در واپسین ساعات شنبه، ۱۶ فروردین یکی از اعضای خانواده سربازان ربوده شده نیز در گفتگو با خبرگزاری فارس اعلام کرد که با برادرش تلفنی تماس گرفته و قرار است آنها تا فردا (امروز یکشنبه، ۱۷ فروردین) به ایران بازگردند.

ایوب حضرتی، برادر رامین حضرتی گفته است “طی تماس تلفنی برادرم از افغانستان از سلامتی کامل خود به همراه سه مرزبان دیگر خبر داد.”

این نخستین تماس اعضای خانواده مرزبانان ایرانی پس از ربوده شدن آنها از سوی جیش العدل است که به صورت عمومی در رسانه‌ها منتشر شده است.

در همین حال خبرگزاری فارس به نقل از تقی صادقی، رایزن فرهنگی ایران در پاکستان گفته است: “سربازان ربوده شده اکنون تحویل نیروهای امنیتی ایرانی شدند و در حال حاضر نیز در خاک پاکستان هستند.”

جیش‌العدل بهمن ماه سال گذشته پنج مرزبان ایرانی را در منطقه‌ای نزدیک مرز ایران و پاکستان ربود و به گفته مقامات ایرانی به نقطه‌ای در پاکستان منتقل کرد.

این گروه چندی پیش یکی از مرزبانان به نام گروهبان یکم جمشید دنایی‌فر را اعدام کرد؛ خبری که پس از تائید و تکذیب‌های فراوان سرانجام دیروز شنبه، ۱۶ فروردین از سوی علی اوسط هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان تائید شد.

آقای هاشمی گفته که با خانواده دانایی‌فر دیدار کرده است.

وبسایت العربیه به نقل از عبدالرئوف ریگی، سخنگوی جیش‌العدل گفته است که این گروه جنازه آقای دانایی فر را در ازای گرفتن جنازه‌های اعضای متعلق به این گروه تحویل خواهد داد. همچنین بی بی سی فارسی به نقل از روزنامه امت، چاپ کراچی، نوشته که یک مقام وزارت خارجه پاسکتان گفته است “ایران ۸ عضو گروه جیش‌العدل را آزاد کرده است.”

اما اینک از انتشار خبر آزادی چهار سرباز دیگر، استاندار سیستان و بلوچستان اعلام کرد که مرزبانان ایرانی دیگر در دست جیش‌العدل نیستند و به “گروه‌های مردمی” تحویل داده شده‌اند.

موضوعی که مولوی عبدالحمید نیز در مصاحبه با ایسنا تائید کرده است.

استاندار سیستان و بلوچستان و امام جمعه اهل سنت زاهدان هیچ کدام روشن نکرده اند که “گروه های مردمی” چه کسانی هستند، اما مولوی عبدالحمید تاکید کرده که آنها در امنیت کامل هستند.

موضوع ربوده شدن مرزبانان ایرانی یکی از پر فراز و نشیب‌ترین رویدادهای خبری مربوط به ایران در اسفندماه گذشته بود و اخبار مربوط به آن با تائید و تکذیب‌های فراوانی روبرو شد.