از اعدام تا مصاحبه تلویزیونی

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

دادسرای تهران در حالی دیروز از قطعیت حکم 35 نفر از بازداشت شدگان وقایع بعد از انتخابات و صدور حکم اعدام برای یکی از بازداشت شدگان روز عاشورا خبر داد که سیل بازداشت فعالان سیاسی و مطبوعاتی و همچنین مردم عادی در تهران و شهرستان ها همچنان ادامه دارد.

صالح نقره کار، وحید پوراستاد، علی ملیحی و ملودی محمودی، فعالانی هستند که طی روز گذشته در تهران بازداشت شده اند.

صالح نقره کار، خواهر زاده دکتر زهرا رهنورد و دبیرکمیته حقوقی ستاد مهندس میرحسین موسوی است که روز یکشنبه از سوی ماموران امنیتی به زندان اوین احضار شده بود و پس از مراجعه به این زندان، بازداشت شد.  او کارشناس ارشد حقوق است و تا چند هفته پیش، مسوول روابط عمومی دادستانی کل کشور بود اما به خاطر نسبتش با زهرا رهنورد و میرحسین موسوی از کار برکنار شد.

وحید پوراستاد نیز پنجاه و ششمین روزنامه نگاری است که روانه زندان شده است. این روزنامه نگار ساعت دو نیمه شب دوشنبه، در منزل مادر همسرش بازداشت شد.به گفته یکی از نزدیکانش، ماموران امنیتی پس از بازداشت وی به منزلش رفته و مدارک شخصی، لپ تاپ و کلیه نوشته های او را هم با خود برده اند.

این روزنامه نگار باسابقه با روزنامه فرهیختگان همکاری میکرد و پیش از این سابقه همکاری با روزنامه های سلام، مناطق آزاد، هم میهن، آفتاب امروز، مشارکت، نوروز، یاس نو، شرق، بهار، اعتماد ملی و… را داشت.

علی ملیحی، عضو شورای مرکزی ادوار تحکیم وحدت نیز روز گذشته بازداشت شد. ماموران امنیتی منزل این فعال دانشجویی را نیز تفتیش و وسایل شخصی او را ضبط کردند.

ملودی محمودی زنگنه، آهنگ ساز و ترانه سرا نیز پس از احضار به اطلاعات در خیابان ولی عصر دستگیر و بازداشت شده است.

همزمان گزارش ها از شهرستان ها از بازداشت گسترده فعالان سیاسی و مطبوعاتی حکایت دارد. براساس این گزارش ها سیامک نادعلی، کاوه آزادی و مسعود نصیری از فعالان دانشجویی و اعضای ستاد انتخاباتی مهدی کروبی در خرم آباد، در یکی از خیابان های این شهر توسط ماموران اداره کل اطلاعات لرستان بازداشت شده اند.

در اهواز نیز، سیدرضا طباطبایی و حسام کاویاری از فعالان ملی ـ مذهبی این شهر بازداشت شده و کامپیوتر و وسائل شخصی آنها توسط ماموران امنیتی ضبط شده است.

 

آزادی 4 زندانی سیاسی

دکتر علیرضا بهشتی، محمدرضا تاجیک، مهین فهیمی و فروغ میرزایی  روز گذشته با قرار وثیقه از زندان آزاد شدند.

علیرضا بهشتی و محمدرضا تاجیک از مشاوران میرحسین موسوی بودند که بعد از روزعاشورا بازداشت شدند.سایت دادسرای تهران در این زمینه  نوشت که بازجویی و تحقیقات از آقای بهشتی و آقای تاجیک تکمیل شده و آن دو با سپردن وثیقه در شامگاه سه شنبه ۲۰ بهمن از زندان آزاد شده اند.

علیرضا بهشتی، فرزند آیت الله بهشتی، پیش از این نیز بازداشت و با قرار وثیقه آزاد شده بود. او روز گذشته در حالی با قرار وثیقه از زندان آزاد شد که گزارش هایی از بروز مشکلات قلبی برای او در زندان منتشر شده بود.

اما محمدرضا تاجیک، رئیس مرکز مطالعات استراتژِیک ریاست جمهوری در دولت خاتمی و مشاور میرحسین موسوی، ساعتی بعد از اعلام خبر آزادی اش از سوی دادسرای تهران، در برنامه ویژه خبری شبکه ۲ تلویزیون ایران در ساعت ۱۰:۳۰ شب حضور یافت و وقوع تقلب در انتخابات را رد کرد. او گفت که رسانه های بیگانه و صهیونیستی بر موج اعتراضات پس از آن سوار شده اند. وب سایت کلمه که دیدگاههای میرحسین موسوی را منتشر میکند در این زمینه اعلام کرد: “دادسرای تهران اعلام کرده است تاجیک سه شنبه به دلیل تکمیل تحقیقات پرونده اش آزاد شده است اما صدای بغض آلود و لرزان تاجیک در برنامه گفت و گوی ویژه  برای افکار عمومی گویای همه واقعیت ها بود”.

براساس گزارش این وب سایت، «با توجه به اینکه تاجیک سه شنبه بعد ازظهر از اوین خارج  شد، حجم انبوهی از برگه های کاغذ در مقابل او در برنامه گفت و گوی ویژه و تحلیل!! حوادث پس از انتخابات جای شبهه بسیاری را برای مخاطب ایجاد کرد که گویا  این استاد دانشگاه در زندان در حال اماده کردن تحلیل های ویژه این برنامه بوده است».

فروغ میرزایی، حقوقدان و وکیل دادگستری است که به اتفاق همسرش چند روز بعد از حوادث عاشورا بازداشت و روز گذشته با قرار وثیقه آزاد شد. روزبه کریمی، همسر این حقوقدان، عضو سازمان ادوار تحکیم وحدت است که همچنان در بازداشت به سر می برد.

مهین فهیمی نیز عضو کمیته مادران صلح است که یک روز بعد از عاشورا به اتفاق فرزندش، امید منتظری بازداشت شد. مهین فهیمی دیروز با قرار وثیقه آزاد شده اما امید منتظری همچنان در بازداشت به سر می برد.

 

حسین کروبی احضار شد

پاسپورت حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی دیروز در فرودگاه امام ضبط و او برای ارائه پاره ای از توضیحات به وزارت اطلاعات احضار شد.

براساس گزارش وب سایت سحام نیوز، حسین کروبی که چند روز قبل به دبی سفر کرده بود، روز گذشته هنگام بازگشت از این سفر با ضبط پاسپورت خود توسط نیروهای اطلاعاتی روبروگشت. از وی خواسته شده است طی ۲روز آینده جهت ارائه برخی توضیحات به سازمان اطلاعات مراجعه نماید.

 

حکم اعدام یک دانشجو

دادسرای عمومی و انقلاب تهران، روز گذشته با انتشار بیانیه ای بدون اشاره به هویت 35 نفری که از قطعیت حکم آنها خبر میداد، اتهام آنها را “اجتماع و تبانی علیه امنیت، تبلیغ علیه نظام، حمله به مامورین انتظامی و تخریب و آتش سوزی” ذکر و اعلام کرد: “محکومان یاد شده حسب احکام صادره توسط دادگاه های انقلاب اسلامی تهران به حبس تعزیری و جزای نقدی محکوم شده اند و احکام صادره در مورد اکثر آنها نیز در حال اجراست”.

در اطلاعیه این دادسرا تنها نام بهزاد نبوی ذکر شده که براساس این اطلاعیه “حکم پنج سال زندان وی قطعی شده است”.

دادسرای تهران همچنین از صدور حکم محکومیت برای ۹ نفر دیگر از متهمان شرکت در اعتراض های روز عاشورا خبرداده و نوشته است: “در احکام صادره، یک نفر از محکومین به اعدام و هشت نفر دیگر به تحمل حبس تعزیری محکوم شده اند”.

دادسرای تهران اشاره ای به اسم این 9 نفر نیز نکرده اما برخی گزارش ها حاکی از این است که حکم اعدام برای محمد امین ولیان، دانشجوی ۲۰ ساله دانشگاه مغان صادر شده است که در جلسه هفته گذشته دادگاه انقلاب از سوی نماینده دادستان به ”محاربه، افساد فی‌الارض، اجتماع و تبانی جهت انجام جرائم علیه امنیت کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و توهین به مقامات ارشد نظام” متهم شده بود.

 

مادر مهسا جزینی درشوک

مادر مهسا جزینی یکی از فعالان حوزه زنان که با کمپین بین المللی یک میلیون امضا همکاری داشت گفت از هنگام دستگیری فرزندش هیچ خبری از وی ندارد.

مادر مهسا جزینی گفت نمی داند او به چه جرمی دستگیرشده است. او افزود:  ما در شوک به سر می بریم. او فعالیت غیرقانونی نداشت که به خاطرآن بخواهد دستگیر شود. امیدوارم به زودی آزاد شود چون از وقتی دستگیر شده من تمرکزم را از دست داده ام.

مهساجزینی با بخش اصفهان روزنامه ایران هم همکاری می کرد ولی درحوزه اجتماعی، ازفعالان کمپین یک میلیون امضا دراین شهربه شمار می رفت.او همچنین یکی از دانشجویان ستاره داردانشگاه علامه طباطبایی است که به دلیل فعالیت های اجتماعی خود درحوزه زنان عملا از تحصیلات عالیه بازماند.

 

قرار وثیقه برای سعید نورمحمدی

وکیل سعید نورمحمدی روز گذشته خبر داد که برای موکلش قرار وثیقه 50 میلیون تومانی صادر شده است. سعید نورمحمدی، در مراسم دعای کمیل بازداشت شده بود و برادرش دیروز خبر داد که قراروثیقه 2 روز پیش صادر شده که متاسفانه با تاخیر و روز گذشته به آنها اعلام شده است.

وی امیدوار است که امروز، چهارشنبه و قبل از تعطیلی ها موفق به پرداخت وثیقه و آزادی برادرش از زندان شوند.

او همچنین از از وضعیت برادر دیگرش، مسعود نورمحمدی که 21 روز پیش در محل کارش بازداشت شده، ابراز بی اطلاعی کرده است.

 

زندان و تبعید برای شبنم و فرزاد مددزاده

شبنم و فرزاد مددزاده از سوی شعبه 28 دادگاه انقلاب، به ۵ سال حبس و تبعید به زندان رجایی‌شهر محکوم شدند. به گفته محمد اولیایی فرد، وکیل شبنم و فرزاد مددزاده، این حکم روز گذشته به موکلانش ابلاغ شده است.وی با غیرقانونی دانستن حکم صادره گفت به زودی به این حکم اعتراض خواهد کرد. شبنم مددزاده، دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه تربیت معلم است که دوم اسفندماه سال 87 از سوی  وزارت اطلاعات بازداشت شد. وی سپس به بند ۲۰۹ منتقل شد و به مدت ۳ ماه در سلول انفرادی به سر برد. مددزاده پس از ۷ ماه بازداشت در بند ۲۰۹ به قرنطینه متادون و بند عمومی نسوان انتقال یافت.