عربستان منتظر نمی ماند

فاکس نیوز
فاکس نیوز

» گزارش فاکس نیوز از سیاست های ریاض

عربستان سعودی که از رفتار همسایه شمالی خلیج فارس نگران است در فکر تدوین یک برنامه هسته ای اضطراری است تا در صورت انجام توافق هسته ای میان جمهوری اسلامی و غرب، بتواند از آن استفاده کند. 

به عنوان آخرین اقدام عربستان در این راستا می توان از دیدار روز چهارشنبه نواز شریف، نخست وزیر پاکستان از ریاض، یک روز قبل از سفرجان کری، وزیر خارجه آمریکا به عربستان نام برد. 

دیدار شریف از ریاض پس از دیدارهای رئیس جمهور مصر در روز یکشنبه و سفر رئیس جمهور ترکیه در روز دوشنبه صورت می گیرد. ولی سفر نخست وزیر پاکستان از همه این دیدار ها شاخص تر است زیرا پاکستان، از دیدگاه بسیاری از تحلیلگران، تامین کننده فناوری هسته ای عربستان سعودی در آینده خواهد بود. 

سایمون هندرسن، از موسسه واشنگتن به فاکس نیوز گفت: “دیدار نخست وزیر پاکستان را… قطعا باید در چشم انداز همکاری های آینده عربستان و پاکستان در برابر قدرت هسته ای ایران ارزیابی کرد.”

هندرسن در مقاله ای به کمک های مالی بی دریغ عربستان به پاکستان اشاره می کند و می گوید که “چنین حمایت های مالی در ازای انتقال فناوری هسته ای اسلام آباد به عربستان صورت می گیرد.“ 

وقایع اخیر حاکی از بالا گرفتن تنش ها در منطقه بر اثر مذاکرات هسته ای با ایران به رهبری آمریکا است. هفته گذشته نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در سخنرانی خود در کنگره آمریکا از دولت اوباما خواست تا مذاکرات را متوقف کند و اشاره کرد که توافق حاضر با ایران بیش از حد سازشکارانه است.

فرستاده آمریکا به سازمان ملل روز پنج شنبه به فاکس نیوز گفت: “زمانی که اسرائیلی ها و عرب ها حرف مشترکی را می زنند، باید به آن توجه کرد.” وی گفت: “چنین چیزی خیلی اتفاق نمی افتد.”

اوباما و مشاوران بلند پایه وی از متحدان و قانونگذاران آمریکا خواسته اند صبور باشند و منتظر بمانند تا توافق انجام شود.

ولی کشورهای منطقه بیش از پیش نگران هستند. سرهنگ بازنشسته، درک هاروی گفت: “هیچکس منتظر نمی ماند تا توافق هسته ای انجام شود. گسترش سلاح های هسته ای از هم اکنون درحال وقوع است. گزارشات مبنی بر دادن مجوز برای غنی سازی نامحدود به ایران پس از گذشت ۱۰ سال، یکی از عوامل سرعت گرفتن این حرکت است”.

وزارت خارجه در باره تلاش عربستان سعودی برای کسب سلاح هسته ای اظهار نظر نکرد. 

هندرسن در مقاله خود می گوید عربستان و پاکستان احتمالا قرارداد همکاری های هسته ای را تجدید کرده اند.        

رئیس ستاد ارتش پاکستان در اوائل فوریه در دیدار خود از عربستان سعودی تائید کرد که پاکستان در صورت هسته ای شدن ایران به عربستان سعودی کمک خواهد کرد تا فناوری لازم را کسب کند. این ملاقات یک ماه پس از آن صورت گرفت که پاکستان موشک رعد با برد ۲۲۰ مایل خود را، که قادر به حمل کلاهک هسته ای است، با موفقیت آزمایش کرد. 

جالب است که پدر فناوری هسته ای پاکستان، عبدالقادر خان، کسی بود که این فناوری را در اختیار ایران نیز قرار داده بود.

جان کری در حالی به منطقه سفر می کند که نگرانی هایی از حمایت های ایران از شبه نظامیان شیعه در عراق برای مقابله با داعش، و قدرت گرفتن شورشیان حوثی مورد حمایت ایران در یمن و گسترش نفوذ ایران در سراسر منطقه وجود دارد. 

جان کری در سفر خود با همتایان خود در ریاض، کویت، امارات متحده عربی، بحرین و عمان ملاقات خواهد کرد؛ کلیه کشورهای سنی که از اهداف ایران در عراق، سوریه و یمن نگران هستند.  

وزیر خارجه عربستان سعودی روز پنج شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت حمایت ایران از عملیات نظامی علیه داعش در بازپس گرفتن شهر تکریت نمونه ای است از آنچه منطقه از آن هراس دارد. وی گفت: “ایران درحال اشغال کامل عراق است.”

پنتاگون از عملیات نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در عملیات تکریت به خوبی آگاه است.

ژنرال دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت: “این آشکارترین حمایت ایران از عملیات نظامی در عراق است.“ 

 

کری گفت: “اولین قدم جلوگیری از تولید سلاح هسته ای است ولی تعهد ما به جلوگیری از دخالت های منطقه ای و زیر پا گذاشتن قوانین بین المللی یا حمایت از تروریسم بر جای خود باقی است.”

در حالیکه نخست وزیر پاکستان از عربستان دیدار می کند، در شمال عراق، دولت منطقه خودمختار کردستان به دنبال حمایت های بیشتر از سوی ایران است. 

عبدالله اکری، یکی از مقامات این دولت گفت گاز نیروگاه های منطقه کردستان از سوی ایران تامین می شود. 

دولت کردستان قبلا هم از حمایت های ایران استقبال کرده است. قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، با ۷۰ سرباز در طول تابستان برای دفاع از اربیل و مقابله با داعش در کردستان عراق حضور داشت. از آن زمان ایران به حمایت خود از کردهای عراق علیه داعش ادامه داده است. 

منبع: فاکس نیوز - ۷ مارس ۲۰۱۵