دادگاه فله‌ای و شکاف بیشتر در حکومت

نویسنده

» گزارش کریستین ساینس مانیتور از دادگاه ناراضیان ایرانی

یاسون آتاناسیادیس

 

رژیم ایران تلاش‌های خود برای خرد کردن مخالفان اصلاح‌طلب را  با آغاز محاکمه ای فله‌ای که در آن متهمان با اتهاماتی نظیر خیانت و دست داشتن در تروریسم روبرو بودند ادامه داد. تنها رسانه‌های دولتی اجازه پوشش خبری داشتند.

بیش از 100 متهم که بسیاری از آنها شخصیتهای مهم و برخی از آنها با دستبند بودند، بدون برخورداری از وکیل مدافع،متهم به اعمالی از جمله تهییج شورش‌ها و تلاش برای براندازی جمهوری اسلامی شدند. با این وجود این دادگاه روز یکشنبه تنها با ده نفر از متهمان ادامه یافت.

به نظر می‌رسد که این دادگاه آخرین تلاش رژیم برای خاموش کردن مناقشات بر سر حقانیت انتخابات 22 خرداد است که محمود احمدی‌نژاد تندرو را مجددا روی کار آورد.

در این دادگاه دادستان ناآرامی ها را به رسانه‌ها و دولت‌های غربی و سیاستمداران اصلاح‌طلب ایرانی نسبت داد و گفت قصد آنان نشان دادن چهره نادرستی از انتخابات برای بی‌ثبات کردن ایران بوده است. او گفت اعترافات و استغفار از اعتراضات قبلی توسط برخی از متهمان - که برخی از آنها پس از یک ماه بازداشت به نظر نحیف و شکسته می‌رسیدند ـ این مسئله را تقویت می کند.

 

منتقدان دادگاه نمایشی را تقبیح کردند

مخالفان این روایت از رویدادها را رد می‌کنند. روز یکشنبه رقیب انتخاباتی شکست خورده، میر حسین موسوی گفت: “این به اصطلاح اعترافات را می‌توان در شکنجه‌های قرون وسطایی ردیابی کرد”.

او متهمان را هم این گونه توصیف کرد : “مردانی شکسته شده که به هر چیزی که به آنها گفته‌اند اعتراف کرده‌اند.”

محمد خاتمی رئیس‌جمهور پیشین این رویداد را به عنوان “دادگاه نمایشی” که “مستقیما به سیستم صدمه می‌زند و اعتماد عمومی را بیشتر مورد ضربه قرار می‌دهد” توصیف کرد.

در همین زمان تندروها خواستار دستگیری و محاکمه افراد بیشتری از رهبران مخالف هستند. مدیر مسئول روزنامه محافظه‌کار کیهان آقای موسوی و رئیس‌جمهور اسبق هاشمی رفسنجانی را به گسترش فتنه متهم ودرخواست کرده که آنها با اتهام “مفسد فی‌لارض” محاکمه شوند، اتهامی که مجازات آن مرگ است.

 

نقشه برای انقلاب مخملین

روز یکشنبه زندانیان به “شرکت در آشوب‌ها، اقدام علیه امنیت ملی، برهم زدن نظم عمومی، ویران کردن اموال عمومی و دولتی، داشتن رابطه با گروه‌های ضدانقلاب و نقشه برای آغاز انقلاب مخملین” متهم شدند.

هرچند مجازات اغلب آن ها حداکثر ده سال زندان است ولی اگر  به محاربه محکوم شوند مجازات می تواند به حکم مرگ تبدیل شود.

در میان متهمان محمد ابطحی، یک روحانی عالیرتبه و معاون پیشین دولت اصلاح‌طلب آقای خاتمی بود. او که به جای عبا و عمامه معمول روحانیون با یونیفورم زندان در دادگاه ظاهر شده بود، به نظر نحیف می‌رسید.

 

متهمان ادعاها مبنی بر تقلب را پس گرفتند

آقای ابطحی در مصاحبه مطبوعاتی که از تلویزیون پخش شد ادعاهای پیشین خود مبنی بر تقلب در انتخابات را پس گرفت.

وی گفت: “به تمام دوستان خود و تمام دوستانی که صدای ما را می‌شنوند می‌گویم که موضوع تقلب در ایران دروغ بود و برای این پیش کشیده شد که ایجاد آشوب شود و ایران مثل افغانستان و عراق شود و از خسارت و مشقت رنج ببرد.”

وی افزود حمایت خاتمی از ریاست جمهوری موسوی “خائنانه” بوده است.

یک سخنگوی دیگر دولت اصلاحات نیز در دادگاه ضمن اظهارات خود گفت تقلب در آرا در ایران “غیرممکن” است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، متهمی دیگر با نام کیان تاجبخش، یک محقق آمریکایی ایرانی که در سال 2007 دستگیر و آزاد شد و اتهام او تلاش برای برانگیختن انقلاب بود گفته است “برانگیزاننده اصلی آشوب‌ها دولت، شبه‌دولت و سازمان اطلاعات آمریکا” بوده است.

مازیار بهاری خبرنگار ایرانی کانادایی نیوزویک نیز در دادگاه حاضر بود. بنا بر گفته رسانه‌های داخلی، او تصدیق کرد که رسانه‌های غربی داستان‌های غلطی از تقلب در انتخابات را پیش از انتخابات پخش می‌کردند.

اما پاملا کیلپادی، یک محقق مستقر در نیویورک که به همراه آقای تاجبخش روی یک کتاب کار می‌کند، این اعترافات را بی‌اعتبار خواند. وی گفت: “بیانات حاضر تحت اجبار توسط افرادی که در مکان نامعلومی هستند بدون دسترسی به وکیل، خانواده یا دوستان با نقض پیمان‌های حقوق بشر، که ایران امضاکننده آنها است، مطرح شده است.”

تندروها از اعترافات استقبال کرده‌اند. تیتر اول روزنامه محافظه‌کار کیهان در روز یکشنبه می‌گوید: “شواهد خیانت خاتمی و موسوی فاش شد.”

 

تغذیه ثبات یا اعتراضات آینده؟

اعتراضات عمومی در تهران تا حدی خاموش شده است وگزارشی ازتظاهرات بخاطر دادگاه ارائه نشده است. سعید، فردی که به بی‌بی‌سی فارسی تلفن زده بود پیش‌بینی کرد که بیانات اصلاح‌طلبان مبنی بر اینکه در انتخابات تقلبی صورت نگرفته است می‌تواند برای توقف اعتراضات بیشتر کافی باشد.

دیگران اطمینان کمتری داشتند. یک اصلاح‌طلب ایرانی و تبعیدی سیاسی که از ایران به ترکیه فرار کرده است می‌گوید: “این به نفع رژیم نیست. تنها کسانی را که در زندان هستند در چشم مردم به قهرمان تبدیل می‌کند.”

منبع: کریستین ساینس مونیتور، 2 اوت