زوج های طلایی تصویر و موسیقی

نویسنده

» فیلم روز

جاشوا ریور- تایمز

 

این هفته فیلم “دختر رفته” به کارگردانی دیوید فینچر روی پرده آمد و دیگر بار موسیقی پر تشویش آتیکاس راس و ترند رنزور جلوه گر شد. از زمان ساخت شبکه اجتماعی در سال ۲۰۱۲ این دو به عضو ثابت آثار فینچر بدل شده اند. نوای مینیمال با بن مایه ظریف که به دشواری لایه های سرد الکترونیک را نهان می کند، به طور عیان روی زیبایی شناسی بصری بی بدیل و شناسنامه دار فینچر می نشیند، شیوه ای که در آن هر لبخند و درگاهی می تواند رنگ مخاطره به خود بگیرد اگر مکث دوربین به درازا بکشد.

فینچر پیشتر با شماری از آهنگسازان – مشهور تر از همه هوارد شور – کار کرده است، اما او آوایی دلبرانه در کارهای راس و رزنور یافته است.

اما در تاریخ هالیوود دیگر ارتباط های مشهور کارگردان- آهنگساز کدام ها بوده اند؟ کدام آهنگسازان دیگر بودند که موسیقی شان قدرتمندانه با اثر کارگردان همراه شده است؛ چنان که ممکن نیست بتوانی قاب آن فیلم را بدون شنیدن آن قطعه های موسیقی تصور کنی؟

 سرجئو لئونه و اینو موریکونه

 سرجئو لئونه وسترن کهن در فهم فرهنگ عامه را از نو معنا کرد، بخشی از آن به لطف ایفای نقش کلینت ایستوود در سه گانه دلار بود. گرچه اینو موریکونه به عنوان آهنگساز یکی از پایه های هالیوود با خلاقیت های گوناگون باقی ماند و می ماند، اما هیچ کدام از کارهایش به اندازه کارهایی که با لئونه انجام داد، استادانه نیست.او نما و آوای وسترن اسپاگتی را تعریف کرد. امری که تا امروز ماندگار مانده است.

استیون اسپیلبرگ و جان ویلیامز

احتمالا سرشناس ترین تیم آهنگساز-کارگردان در تاریخ سینما، اسپیلبرگ و ویلیامز ساختاری را بنا کردند که تماما متعلق به خود آن ها است. استادان تمثال نگاری، همکاری زود به زود آن ها اغلب کلاسیک های لحظه ای است، از آواره ها تا ردیف های فرح بخش ای.تی

پال توماس اندرسون و جانی گرین وود

همچون فینچر، پال توماس اندرون هم با آهنگساز های دیگری کار کرده است، اما بعد از شاهکار سال ۲۰۰۷ اش، خون به پا خواهد شد، معلوم شد کارگردان همکار آهنگسازی یافته است که به شیوه ای بی نقص صدای یکتای او را کامل می کند. موسیقی چالش بر انگیز و غیر سنتی جان گرینوود حالا پاره ای همیشگی از آثار اندرسون است، با آن که کارگردان تا حدی از موسیقی متن رویگردان است اما وقتی تصمیم می گیرد از آن استفاده کند، نتیجه اغلب جذاب است.

تیم برتون و دانی الفمن

 بهترین کارهای تیم برتون فضای غریب و شخصی دارد، راه های پیدا می کند که از دل رمز و راز با مخاطبان ارتباط برقرار کند. همکاری دائم او با دنی الفمن بخش مهمی از این کار است، دقیقا حد مناسبی از مبالغه و هوس برای داستان های مدرن امروز دیو و پریان. گرچه همانند برتون، الفنمن سبکی مشخص دارد که باعث می شود که در لحظاتی که کارهایش ضعیف است او را به سر و صدا متهم کرد.

کریستفور نولان و هنس زیمر

 سینمای هزارتوی، بی همتا و پر طرفدار نولان که از ده ها بخش سینمایی تشکیل شده که به سوی لحظه ستبر گیجی می رود، و موسیقی شلوغ الکترو-سمفونیک زیمر می چرخد تا زمانی که همه چیز به برخورد با یکدیگر برسند.

 

آلفرد هیچکاک و برنارد هرمان

 استاد تعلیق، و مردی که موسیقی اش به انتظار ما بود آن هنگام که استاد تصمیم می گرفت لحظه ای را اعلام کند که وحشت بر ما مستولی شود.

برادران کوئن و کارتر بورول

 فیلم ساز های اندکی هستند که همچون برادران کوئن نوعی از تنوع و چندگانگی را به سهولت ارائه می دهند، اما آنچه به راستی جالب است اینکه برای تقریبا همه فیلم هایشان آن ها با یک آهنگساز کار کرده اند : کارتر بورول. تنها استثتنا اوه برادر، کجایی و درون لیون دیوس بود، دو فیمی که بیش از اندازه درباره موسیقی بود.

بلیک ادوارد و هنری مانچینی

 هر دو از غول های هالیوود در دهه ۱۹۶۰ هستند، بلیک ادوارد و هنری مانچینی در شماری از کلاسیک های ماندگار همکاری کردند، مانند : صبحانه برای تیفانی، روزهای باد و رز و مجوعه ی پلنگ صورتی

جان لستر و رندی نیومن

 با آنکه که جان لستر تمام فیلمای پیکسار ( استودیو فیلم سازی انیمیشن ) را کارگردانی نکرده و نیومن روی هم آن ها موسیقی نگذاشته، اما مشخص است است که چقدر هویت استودیو به کارتون داستان اسباب بازی ها و زمزمه های دوستانه قطعه موسیقی “تو رفیقی درون من داری” گره خورده است.

دیوید لین و موریس ژار

همچون تعداد معدودی از همکاری ها این لیست دیوید لین و موریس ژار در قله کار با یکدیگر را شروع کردند : لورنس عربستان در سال ۱۹۶۲ - و بعد همکاری با با یکدیگر را در بقیه کارهایشان نیز ادامه داده اند. گرچه که لین فیلم های زیادی کارگردانی نکرده است، از جمله آثار او می توان به دکتر ژیواگو و مسافری به سوی هند اشاره کرد.

سم مندز و توماس نیومن

 سم مندز فیلم های زیبایی می سازد، متوجه منظورم هستید که ؟ ( اشاره نویسنده به فیلم زیبای آمریکایی است.) با اینکه توماس نیومن با فیلمساز های زیادی کار می کند اما خاطره انگیزو عمیق ترین کارهایش را زمانی انجام داده که با مندز جفت شده است.

رابرت زمیکیز و الن سیلوستری

 زمانی که زمیکیز غرق در علاقه شدیدی به آثار انیمیشن شد، تنها یک چیز در حرفه اش نسبت به قدیم پایدار ماند : همکاری همیشگی با الن سیلوستری به عنوان آهنگساز. سیلوستری بسیاری از کارهای معنادارش را در دوران ساخت فیلم های کلاسیک توسط زمیکیز انجام داد. از بازگشت به آینده تا فارست گامپ

منبع : هفته نام تایم