لاهیجی: این سیاست به گسترش خشم می‌انجامد

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» انتقاد از ناسزاگوپی به احمد شهید

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان عضو جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران در بیانیه‌ای نسبت به اظهارات اخیر مسئولان جمهوری اسلامی در مخالفت با ماموریت گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران ابراز تاسف کردند. عبدالکریم لاهیچی گفته است “ادامه سیاست ایران در قبال احمد شهید می تواند به گسترش خشم مردم بیانجامد.”

احمد شهید از تابستان سال ۸۹ به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران انتخاب شده و در این مدت بار‌ها خواستار سفر به ایران شده، اما مقامات جمهوری اسلامی تعیین گزارشگر ویژه را “سیاسی” می‌داند و تاکنون به احمد شهید اجازه دیدار از ایران را نداده است.

به تازگی عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه دولت جدید ایران، در روز پنجم شهریور ماه اعلام کرد که ایران احمد شهید را “گزارشگر منصفی” نمی‌داند. در همان روز محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق‌بشر قوه قضائیه نیز گفت که درخواست احمد شهید برای دیدار از ایران “جدی” تلقی نمی‌کند.

احمد شهید گفته است قبل و بعد از انتخابات ریاست جمهوری با ارسال دو نامه به دفتر حسن روحانی، رئیس جمهوری خواهان دیدار از ایران شده است.

تا کنون به هیچ یک از این نامه‌ها پاسخی رسمی داده نشده است.

در بیانیه فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر منتشر شده، آمده است که این دو نهاد، دیدار احمد شهید، گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر از ایران را “گام بسیار مثبتی به جلو برای مشارکت ایران در گفت‌وگویی سازنده در باره حقوق بشر با جامعه بین‌المللی” می‌دانند.

در ارزیابی اظهارات تازه مقامات جمهوری اسلامی عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون بین المللی جامعه‌های حقوق بشر گفته است: “مطلب تازه ای در اظهارات اخیر مسئولان ایران” وجود ندارد و “این اظهارات تنها نشان می‌دهد که “دولت تازه جمهوری اسلامی ایران قصد ندارد بیش از دولت قبلی با سازمان ملل همکاری کند.”

به گفته لاهیجی: “این سیاست منجر به انزوای روزافزون ایران شده و می تواند به گسترش خشم مردم ایران بیانجامد که باید فشار اصلی ناشی از این وضعیت را تحمل کنند.”

شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل ظرف چند هفته آینده آغاز به کار می‌کند که در آن احمد شهید نیز باید گزارش دیگری در باره وضعیت حقوق بشر در ایران را ارایه کند.

احمد شهید از آغاز فعالیت تا کنون در گزارش‌های مختلفی موارد نقض فاحش حقوق بشر مانند اعدام، شکنجه، سرکوب آزادی بیان، حبس خودسرانه مدافعان حقوق بشر و مخالفان را محکوم کرده است.

گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران در سازمان ملل متحد طی مصاحبه‌ ای با بی‌بی‌سی در ۲۴ آگوست میلادی ابراز خوشبینی کرده بود که با روی کار آمدن حسن روحانی، وضعیت حقوق بشر در ایران بهبود یابد.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران از زمان مبارزات انتخاباتی تا کنون بارها وعده داده است که در زمان زمامداری او وضیت حقوق بشر در ایران بهبود پیدا خواهد کرد.

پس از انتخابات چندین نهاد حقوق بشری در بیانیه‌هایی مشترک و جداگانه از حسن روحانی خواسته‌اند که به وعده‌های حقوق بشری خود پایبند بماند.