حمایت تهران از پیونگ یانک

نویسنده

» تحلیل دبکا فایل از بحران در شبه جزیره کره

هواداری ایران از پیونگ یانگ در بحران کره، قابل پیش‌بینی بود، حتی با اینکه آمریکا ترجیح می‌دهد روابط نزدیک بین این دو کشور را نادیده بگیرد.

روز جمعه معاون ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران، سردار مسعود جزایری، برای واشنگتن خط و نشان کشید: “حضور آمریکایی‌ها در کره جنوبی ریشه درگیری در این منطقه حساس در گذشته و زمان حال است. آمریکا و متحدانش از وقوع جنگ زیان زیادی خواهند دید. کشورهای مستقل دنباله بدخواهی‌های آمریکا را نمی‌گیرند. زمان زورگویی‌های آمریکا مدت زیادی است که سپری شده است.” بخش دوم این بیانیه انعکاس حرف‌های آیت‌الله خامنه‌ای مبتنی بر رد درخواست آمریکا در مورد برنامه هسته‌ای ایران بود. بحران کره باعث شده ایران بتواند با یک تیر دو نشان بزند.

زمانی‌که کیم جونگ یون دو موشک میان‌برد را به ساحل شرقی کره شمالی می‌برد، جزایری نیز در مورد آخرین دور مذاکرات آلماتی برای رسیدن به راه‌حل دیپلماتیک بر سر مسئله هسته‌ای ایران سخن می‌گفت. واشنگتن امیدوار بود در دور دوم مذاکرات آلماتی که پیشتر به بن‌بست رسیده بود به نتیجه دیپلماتیک برسد. گزارش شده است که آیت‌الله خامنه‌ای دستور داده سرعت برنامه هسته‌ای ایران تا پیش از انتخابات این کشور کم شود تا از عبور از خط قرمز که می‌تواند به واکنش نظامی منجر شود جلوگیری کند.

اما وقتی طرفین بر سر میز مذاکره نشستند، سعید جلیلی مذاکره‌کننده ارشد ایران از پاسخ دادن به پیشنهادهایی که در جلسه قبلی مقابل ایران گذاشته‌ شده بود خودداری کرد.

به نظر می‌رسد او خط‌هایی از رهبر کره شمالی که پدرش هم در مقابل خواسته‌های آمریکا بر سر برنامه هسته‌ای این کشور کوتاه نیامد گرفته بود.

همگرایی ایران و کره شمالی چالش بزرگی است که مقابل سه مقام ارشد آمریکا قرار دارد، باراک اوباما، جان کری وزیر خارجه و چاک هیگل وزیر دفاع این کشور.

احتمالا به کری گفته خواهد شد تلاش‌های بیهوده خود برای آرام کردن مناقشات اسرائیل و فلسطین را کنار بگذارد و دیدار آخر هفته خود با رهبران اسرائیلی و فلسطینی را لغو کند و به جای آن به مسکو و پکن سفر کند.

آنجا می‌تواند با رهبران روسیه و چین چانه‌زنی کند تا با واشنگتن بر سر ایران و سوریه به تفاهم برسند و بتوانند بحران کره شمالی را حل کنند. تا به اینجا در حینی که دولت اوباما به سیاست‌های جداگانه خود در مورد سوریه و ایران، ایران و کره چسبیده است، مسکو و پکن نمی‌گذارند ترمز کیم جونگ یون پیش از این‌که دنیا را دچار فاجعه کند کشیده شود.

منبع: دبکا فایل - 5 آوریل