سوریه، ایران و چین دشمنان اینترنت

نویسنده

» گزارش بیزنس تایمز از فهرست جدید گزارشگران بدون مرز

آمروتا گایاتری

گزارشگران بدون مرز در گزارش “دشمنان اینترنت” امسال خود از پنج کشور نام برده است: سوریه، چین، ایران، بحرین و ویتنام. این پنج کشور که در صدر لیست قرار دارند، به بازرسی و کنترل سیستماتیک اینترنتی می‌پردازند و در نتیجه حقوق بشر را به شدت زیرپا می‌گذارند.

در بیانیه همراه این گزارش که در روز جهانی مبارزه با سانسور سایبری منتشر شده آمده است که در ماه‌های اخیر شدت عمل این کشورها شدت یافته است.

برمه، کره شمالی، کوبا و ازبکستان که در گزارش سال گذشته حضور داشتند نامشان در گزارش اخیر به چشم نمی‌خورد.

این گزارش همچنین از پنج شرکت‌ خصوصی نام برده است که دشمنان اینترنت محسوب می‌شوند. این شرکت‌ها شامل گاما، تروویکور، هکینگ تیم، آمسیس در اروپا و بلو کت در آمریکا هستند که به دولت‌های سلطه‌جو محصولاتی می‌فروشند تا بتوانند بر فعالیت ه‌ای اینترنتی کاربران نظارت داشته باشند.

نظارت اینترنتی شامل نظارت با مقیاس وسیع روی اینترنت و نظارت هدفمند روی افراد خاص است.

این گزارش می‌گوید، محصولات نظارت و بازداری شرکت تروویکور آلمانی به خانواده سلطنتی بحرین این امکان را داده است که در مورد روزنامه‌نگاران و سازمان‌های خبری جاسوسی کنند و در سوریه نیز “دیپ پکت اینسپکشن” محصول شرکت بلو کت آمریکا، رژیم این کشور را قادر ساخته است از طریق اینترنت مخالفان را تحت نظر داشته باشند.

این گزارش می‌افزاید، محصولات ایگل شرکت آمسیس فرانسه در دفاتر پلیس مخفی معمر قذافی رهبر پیشین لیبی کشف شد و بدافزارهای ساخت هکینگ تیم ایتالیا و گاما انگلیسی توسط این دولت برای بدست آوردن گذرواژه کاربران اینترنتی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

بنا بر این گزارش، با اینکه نظارت اینترنتی دست دولت‌ها را بازتر کرده است، نظارت سنتی، مثل شنود تلفنی هم ناپدید نشده است. افراد پلیس در اریتره نزدیکی کافه اینترنت‌ها پنهان می‌شوند و پلیس‌های لباس شخصی ویتنامی ناراضیان را دنبال و گاهی به آن‌ها حمله می‌کنند. پلیس روبروی آپارتمان هو جیا، ناراضی سایبری چینی و همسرش زنگ جینیانگ ماه‌ها کشیک می‌داده است.

گزارشگران بدون مرز از دولت‌های غربی خواسته‌اند کنترل بیشتری بر صادرات نرم‌افزار و سخت‌افزارهای نظارتی به کشورهای با سابقه ضعیف حقوق بشر داشته باشند.

طبق تحریم‌های اتحادیه اروپا و سازمان ملل بر ایران و سوریه، صادرات تکنولوژی نظارتی به این کشورها ممنوع است.

منبع: بیزنس تایمز - 12 مارس