آخرین تلاش برای آشتی

نویسنده

» گزارش فیگارو ازتظاهرات تهران

هشت حزب و گروه سیاسی اصلاح طلب روز پنج شنبه خواستار صدور مجوز برای راهپیمایی روز ۱۲ ژوئن شدند. این روز اولین سالگرد انتخاب مناقشه آمیز محمود احمدی نژاد است. این درحالی است که میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو رهبر اصلی مخالفان ایرانی نیز، روز دوشنبه درخواست خود مبنی بر صدور مجوز برای راهپیمایی را تسلیم کرده اند.

در میان این هشت حزب می توان به “جبهه مشارکت ایران اسلامی” و “سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی”، به عنوان دو حزب اصلاح طلب مهم که فعالیت هایشان از سوی مقامات ممنوع شده، اشاره کرد.

آقایان کروبی و موسوی، دو تن از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ژوئن ۲۰۰۹، از کسانی بودند که نسبت به تقلب فاحش و آشکار در رأی گیری، به اعتراض شدید پرداختند.

رهبران اصلی مخالفان طی هفته های اخیر بارها بر خواسته خود مبنی بر انجام انتخابات آزاد و عدم پذیرش دولت فعلی تأکید کرده اند. مقامات جمهوری اسلامی تاکنون نسبت به درخواست صدور مجوز واکنشی نشان نداده اند، ولی نیروی انتظامی هشدار داده که هرگونه تجمع بدون مجوز را سرکوب می کند.

مخالفان به طور شفاف اعلام نکرده اند که در صورت عدم صدور مجوز چه اقدامی انجام خواهند داد.

انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد موجی از تظاهرات اعتراض آمیز را به وجود آورد و شدیدترین بحران سیاسی در ایران از زمان انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ را رقم زد.

سرکوب مردم موجب کشته شدن ده ها نفر شد، هزاران نفر بازداشت شدند و محکومیت های سنگینی برای ده ها مسؤول سیاسی، روزنامه نگار، مبارز و مدافع حقوق بشر، رهبران دانشجویی و فعالان نزدیک به مخالفان صادر گردید.

در تاریخ ۱۱ فوریه در زمان راهپیمایی در سی و یکمین سالگرد انقلاب اسلامی، آخرین تلاش مخالفان به دلیل موج شدید سرکوب و حضور گسترده نیروهای انتظامی، سپاه و بسیج ناکام ماند.

 

منبع: فیگارو، ۴ ژوئن